ویژگی بروکر معتبر چیست؟

ویژگی بروکر معتبر چیست و یک بروکر معتبر و مطمئن برای انجام معاملات، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد. این موضوع برای افرادی که آشنایی با بازارهای مالی مخصوصا فارکس ندارند، بسیار مهم و حیاتی است و باید چنین نکات مهمی را قبل از ورود به یک بروکر، بررسی کنند. از این رو، می‌خواهیم به صورت کامل و جامع این موارد را باهم بررسی کنیم و شرایط ایده‌آلی که پیش روی بروکرها قرار دارد را شناسایی کنیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید این در این زمینه، اطلاعات مناسبی را کسب کنید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بررسی شرایط انتخاب یک بروکر معتبر

ویژگی بروکر معتبر می‌تواند شامل موارد زیادی باشد. این موارد باهم تشکیل یک مجموعه‌ای را می‌دهند که کاربر با شناسایی آن‌ها، اقدام به انتخاب یک بستر مناسب می‌کند تا معاملات خود را در آن انجام دهد.

بررسی اسپرد در بروکر

نخستین موضوعی که باید بررسی شود، اسپرد است. اسپرد در واقع هزینه و شرایط معامله برای تریدر را بیان می‌کند. در تعریف اسپرد، باید عنوان کنیم تفاوتی را شامل می‌شود که بین بهترین قیمت ارائه شده توسط فروشنده و بهترین قیمت ارائه شده توسط خریدار وجود دارد. این تفاوت در واقع میزان کمیسیونی است که بروکر برای خود دریافت می‌کند. جالب است بدانید یک بروکر، حساب‌های معاملاتی متفاوت و گوناگونی را ارائه می‌کند و در هر کدام از این حساب‌ها متناسب با ویژگی‌هایی که ارائه می‌شود، اسپرد در آن‌ها متفاوت می‌باشد.

در برخی از حساب‌ها، اسپرد ثابت بوده و نسبت به نرخ ارز یا عرضه و تقاضا، تغییری نمی‌کند. این موضوع در بازار فارکس کمی نادر است و کمتر شاهد آن هستیم. زیرا اغلب بروکرها از اسپرد متغیر استفاده می‌کنند و متناسب با متغیرهای موجود در بازار، این مقدار متفاوت است. معمولا اسپردها بین 0.7 تا 12.1 در بروکرهای مختلف متغیر است.

بررسی سرعت و اسلیپیج در بروکر

دومین موضوعی که باید در یک بروکر ممتاز بررسی شود، سرعت و اسلیپیج است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، در بازار فارکس، نوسانات به سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شوند و این موضوع خود گواه این است که باید معاملات در کمترین تاخیر ممکن انجام شود. در واقع رمز موفقیت استراتژی‌های موفق و پیروز، این است که در کمترین تاخیر ممکن انجام شوند. دستور سفارشات مختلفی در بروکرها گنجانده شده است. یکی از این دستورات، سفارش ساده است. این سفارش بدین صورت است که تریدر قیمت ورودی و حجم را انتخاب می‌کند و معامله در قیمت مدنظر، انجام می‌شود.

سرعت و اسلیپیج در این بخش بدین صورت لحاظ می‌شود که به محض تعیین معامله و رسیدن دارایی به قیمت مدنظر ما، معامله به سرعت انجام شود و در پلتفرم به نمایش بیاید. رکن بسیار اساسی و حیاتی برای یک تریدر، سرعت است و بروکری که نتواند چنین مزیتی را در اختیار تریدر قرار دهد، نمی‌تواند شانس زیادی برای کسب موفقیت در بازارهای مالی داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از تریدرها در هنگام معاملات خود دارند، نحوه محاسبه پیپ در فارکس است. در صورتی‌که در این زمینه تسلط داشته باشند، می‌توانند سرعت خود را در معاملات بالا ببرند.

بررسی رگوله‌ها در بروکر

یکی دیگر از ویژگی‌های معتبری که باید درون یک بروکر مناسب و باکیفیت مشاهده کنیم، رگوله است. نهادهای مالی قدرتمندی در سراسر جهان و در کشورهای مختلف حضور دارند که با نظارت دائمی بر روی ساز و کار بروکرها، گواهینامه‌ای به آن‌ها می‌دهند که کاربران و تریدرها با مشاهده آن، می‌توانند اطمینان معقولی نسبت به فعالیت آن‌ها، پیدا کنند. از این رو تریدرها روی این موضوع می‌توانند بسیار حساس شوند و بروکرها نیز برای دریافت مشتریان و کاربران بیشتری، باید اقدام به دریافت چنین رگوله‌هایی داشته باشند.

در حال حاضر رگوله‌های فراوانی از کشورهای مختلف وجود دارد که بروکرهای گوناگون نسبت به دریافت آن‌ها اقدام می‌کنند. به عنوان مثال رگوله FCA از اداره رفتار مالی بریتانیا، رگوله ESMA از سازمان بورس اوراق بهادار اروپا، رگوله ASIC از کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا، رگوله FMA از سازمان بازارهای مالی نیوزلند و… از جمله رگوله‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را معتبر دانست و بروکرهایی که دارای این دست از رگوله‌ها باشند، می‌توانند کاربران زیادی را به خود جذب کنند.

گروه مالی اینوستپ برای آشنایی شما با رگوله‌ها و انواع آن، مقاله‌ای تحت عنوان رگوله چیست را ارائه کرده تا تمامی اطلاعات لازم در این خصوص را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

بررسی ویژگی پشتیبانی در بروکر

یکی از مهم‌ترین و شاید کلیدی‌ترین ویژگی بروکر معتبر پشتیبانی آن است. این موضوع بیشتر از هر چیزی برای ایرانیان صدق می‌کند. در حال حاضر تریدرهای ایرانی از سوی بسیاری از بروکرها تحریم هستند و به سختی ارتباط و فعالیت آن‌ها با بروکرهای مختلف انجام می‌شود. از این رو مهم است که پشتیبانی این بروکرها تا چه میزانی بتواند فعالیت‌های درخواستی توسط ایرانیان را پاسخ دهد. یک بروکر معتمد و معتبر، باید دارای دسترسی مناسب و پاسخگویی فعالی باشد تا کاربران بتوانند به آن اعتماد کنند.

پشتیبانی آنلاین همواره کارآمد است و افراد زیادی برای دسترسی به پشتیبانی، از این مورد استفاده می‌کنند. این موضوع هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند و هم در زمان افراد. البته علاوه بر پشتیبانی آنلاین، یک بروکر باید از طریق تماس تلفنی، ایمیل، تلگرام یا واتساپ و سایر موارد نیز با کاربران خود در ارتباط باشد و به صورت کلی راه‌های ارتباطی مختلفی را برای مشتریان خود فراهم کند. در هنگام انتخاب یک بروکر، حتما به این موضوع به شکل ویژه‌ای نگاه کنید و بررسی کنید آیا پوشش و پشتیبانی این بروکرها از سطح مناسبی برخوردار است یا خیر.

بررسی رابطه کاربری بروکر

محیط تبادل و معامله‌گری، همواره برای یک تریدر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یک بروکر باکیفیت، علاوه بر اینکه خدمات متمایزی را ارائه می‌کند، محیط کاربرپسندی نیز پیش روی تریدر قرار می‌دهد. از این رو باید در هنگام بررسی یک بروکر معتبر، این موضوع را نیز بررسی کنیم که آیا محیط کاربری این بروکر قابل قبول است و می‌تواند با آن فعالیت‌های خود را پیش برد یا خیر. این محیط باید در عین اینکه ساده ایجاد شده است، کیفیت لازم را داشته باشد و آپشن‌های معاملاتی متنوع و مناسبی را به کاربر ارائه کند.

بررسی پلتفرم معاملاتی بروکرها

در ادامه بررسی ویژگی بروکر معتبر، می‌خواهیم دو پارامتر مهم و تاثیرگذار یعنی پلتفرم معاملاتی و اهرم و مارجینی که در بروکرها ارائه می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم. نخست به پلتفرم‌های معاملاتی اشاره‌ای خواهیم داشت. در حال حاضر بروکرها یا مجموعه‌هایی که خدمات خود را به تریدرها ارائه می‌کنند، مشتمل بر چندین پلتفرم و نرم افزارهای معاملاتی می‌باشند.

به عنوان مثال در اغلب بروکرها، شاهد حضور متاتریدر 4 یا متاتریدر 5 می‌باشیم. علاوه بر این نرم افزارهای معاملاتی، CTrader نیز وجود دارد. با این حال برخی از بروکرهای مشهورتر، اقدام به ارائه نرم افزار مخصوص خود را می‌کنند که در آن تریدر می‌تواند به راحتی به خدماتی که این بروکر در سایت خود ارائه می‌کند، دسترسی داشته باشد. تنوع نرم افزارهای معاملاتی و پلتفرم‌های در دسترس، باعث می‌شود تریدر بتواند به راحتی معامله خود را مدیریت کند و از طریق آن به بازدهی مناسبی دست پیدا کند.

برسی میزان لوریج در بروکر

موضوع دیگری که باید در بحث ویژگی بروکر معتبر آن را بررسی کنیم، میزان اهرم یا لوریجی است که یک بروکر در کنار مارجین می‌تواند به تریدر خود ارائه کند. بسیاری از تریدرها به سبب اهرم یا لوریج وارد یک معامله می‌شوند. لوریج باعث می‌شود سرمایه شخص چندین برابر شود. این موضوع البته به مانند یک شمشیر دولبه است که می‌تواند هم سود تریدر را چند برابر و هم ضرر او را نیز چند برابر کند. بنابراین بسیار مهم است که استراتژی مناسبی برای این موضوع توسط تریدر اتخاذ شود.

حال این موضوع نیز قابل بررسی است که یک بروکر تا چه مقدار اهرم را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اهرم‌های زیاد در کنار اینکه می‌توانند بسیار جذاب باشند، خطر از دست رفتن سرمایه را نیز افزایش می‌دهند. از این رو بهتر است در هنگام استفاده از آن‌ها، به دقت حد سود و ضرر را مشخص کنیم. علاوه بر این، مارجین نیز که تعیین‌کننده مقدار پولی است که باید به عنوان وثیقه نزد بروکر قرار بگیرد، نیز برای کاربر مهم است و باید مقدار آن توسط بروکر مشخص شود.

داشتن حساب دمو؛ از مهم ترین ویژگی بروکر معتبر

یکی از مهم‌ترین ویژگی بروکر معتبر که داشتن آن می‌تواند در افزایش کاربران یک بروکر نقش بسزایی داشته باشد، حساب دمو است. حساب دمو اغلب مناسب تریدرهایی است که تازه وارد این بازارهای مالی شده‌اند و می‌خواهند قبل از انجام معامله با سرمایه واقعی خود، با سرمایه آزمایشی که واقعی نیست در پلتفرم معاملاتی بروکر، اقدام به ترید کنند. از مزیت‌های جذابی که حساب دمو بروکرها برای کاربران دارد، این است که تریدرها می‌توانند معامله در فضای واقعی و بازار معاملاتی را تجربه کنند، بی‌آنکه سرمایه خود را به کار ببرند. در واقع در این حساب، تمام شرایط بازار و معاملات واقعی حفظ می‌شود و تنها موضوعی که با معامله واقعی متفاوت است، همین سرمایه کاربر است.

بسیاری از تریدرهای باتجربه به تریدرهای تازه‌کار توصیه می‌کنند قبل از ورود به بازار معاملات، ابتدا در حساب دمو فعالیت خود را آغاز کنند و پس از کسب تجربه و بررسی بالا و پایین بازار، وارد معاملات اصلی و واقعی شوند.

همان‌طور که می‌دانید بازار فارکس دارای حساب‌های معاملاتی مختلفی است که یکی از این حساب‌ها، حساب پم می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این حساب معاملاتی می‌توانید مقاله حساب پم در فارکس را مطالعه کرده و اطلاعات خوبی را کسب کنید.

میزان واریز و برداشت در بروکر

در ادامه بررسی ویژگی‌های یک بروکر معتبر و مطمئن، نوبت به آن رسیده است که سیاست‌های یک بروکر در راستای واریز و برداشت را باهم بررسی کنیم. بروکرها برای اینکه کاربران خود بتوانند واریز و برداشت‌های مناسبی داشته باشند و کمتر سختی را تجربه کنند، شرایطی را تدارک دیده‌اند. به عنوان مثال انجام احراز هویت باعث می‌شود مقدار واریزی و برداشت کاربر تا سطح مناسبی افزایش پیدا کند. همینطور برخی از بروکرها شرایطی را اعمال کرده‌اند که در آن می‌توانیم به ازای هر 24 ساعت، مقدار معینی از واریزی یا برداشت را داشته باشیم. این موضوع برای ایرانیان کمی متفاوت است. به عنوان مثال تریدرهای ایرانی در بروکرهای خارجی نمی‌توانند به صورت ریالی واریز یا برداشت کنند. از این رو نیاز است دارایی خود را به یک صرافی واسطه انتقال داده و از طریق آن به ریال تبدیل کرده و سپس به حساب مورد نظر، واریز کنند.

این موضوع برای بروکرهای خارجی متفاوت است. این بروکرها از طریق روش‌های مختلفی مانند پرفکت مانی، وب مانی، ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و بایننس کوین و سایر موارد، حساب خود را شارژ یا دارایی را از حساب خود برداشت کنند. هرچه این تنوع بیشتر باشد و سهولت انجام کار نیز به شکلی مناسبی ارتقا یابد، بروکر از این نظر امتیاز قابل قبول‌تری دریافت می‌کند. بنابراین بسیار مهم است که در هنگام بررسی بروکر، به سیاست‌ها و روش‌های پرداخت و دریافتی که برای کاربران خود در نظر گرفته شده است، توجه شود.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این محتوا به بررسی ویژگی بروکر معتبر پرداختیم و مهمترین ویژگی‌هایی که یک بروکر برای کسب حداکثر مقدار مشتریان واجد شرایط باید داشته باشد را بیان کردیم. انتخاب بروکر جهت انجام معاملات، از مهمترین بخش‌های یک تصمیم‌گیری می‌باشد و باید به شکل مناسب و بادقت فراوانی، این مرحله را گذراند. توصیه می‌کنیم حتما این مطلب را بارها و بارها مطالعه نمایید تا اطلاعات موجود در آن را دریافت کنید و بروکری مناسب با امکانات فراوان را انتخاب نمایید.

در این مطلب با اصطلاحاتی از جمله اسپرد، رگوله و… مواجه شدید که شاید بسیاری از شما درباره‌ی آنها اطلاعات زیادی نداشته باشید، گروه مالی اینوستپ برای آشنایی هرچه بهتر شما با دنیای فارکس مطلبی تحت عنوان اصطلاحات بازار فارکس انتشار کرده که مطالعه آن می‌تواند بسیار مفید باشد. با آرزوی موفقیت برای تک تک شما عزیزان.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید