ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر چیست؟

ارزهای دیجیتالی، یکی از بهترین دارایی‌های مالی هستند که امروزه افراد زیادی از آن‌ها برای داد و ستدهای مالی و معاملات خود استفاده می‌کنند. همچنین سرمایه‌گذاران نیز از این دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود بهره می‌برند. از این رو نقش کلیدی کارگزاری یا صرافی بسیار مهم و حائز اهمیت است. انتخاب یک صرافی مناسب و ایده‌آل، می‌تواند تمام نگرانی‌های حاصل از معاملات را برای افراد از بین ببرد. بنابراین باید اطلاعات خود را در زمینه‌ی ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر بیشتر کنیم.

در این خصوص، صرافی‌ها و کارگزاری‌های فراوانی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور وجود دارند که به مشتریان خود، خدمات ارائه می‌کنند. این دسته از صرافی‌ها باید دارای ویژگی‌های مناسبی باشند تا کاربران به آن‌ها اطمینان پیدا کنند. به عنوان مثال ویژگی امنیت یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که یک صرافی معتبر باید دارای آن باشد و در صورت عدم برقراری چنین خصوصیتی، قطعا کاربران این مجموعه بسیار کاهش پیدا می‌کنند. به همین منظور، تصمیم گرفتیم یک مقاله کامل و جامع در این زمینه تولید کنیم که در آن به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک صرافی معتبر باید دارای آن‌ها باشد، اشاره‌ای داشته باشیم.

بررسی معیارهای انتخاب یک صرافی معتبر

همانطور که گفتیم برای انتخاب یک صرافی معتبر باید ویژگی صرافی ارزدیجیتال را بررسی کنیم. چند مورد از این ویژگی‌های مهم را در ادامه بیان خواهیم کرد. 

امنیت در صرافی ها

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز عنوان کردیم، امنیت به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و شرایطی است که یک صرافی باید از آن برخوردار باشد. در واقع شاید اصلی‌ترین دغدغه‌ای که کاربران یک صرافی دارند، این است که آیا صرافی مورد نظر آن‌ها از حاشیه امنیت مناسبی برخوردار است یا خیر. برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم یک صرافی دارای درجه ایمنی مناسبی است یا خیر، باید به 3 پارامتر مهم در این زمینه اشاره‌ای داشته باشیم. نخستین مورد، امنیت صرافی می‌باشد. دومین مورد اعتبار صرافی بوده و سرانجام مورد آخر نیز میزان نقدینگی و حجم معاملات در این مجموعه است.

اگر بخواهیم این موضوع را از زاویه‌ای دیگر به آن نگاه کنیم، باید اینطور برداشت کنیم که آیا یک صرافی معتبر در صورتی که تمام ویژگی‌های مناسب را داشته باشد اما از امنیت کافی برخوردار نباشد، همچنان مشتریان خود را دارد و می‌تواند فعالیت مناسبی انجام دهد؟ قطعا پاسخ خیر است. در حال حاضر بسیاری از کاربران برای اینکه بتوانند به صورت دقیق اعتبار یک صرافی را تشخیص دهند، بررسی می‌کنند که آیا این مجموعه در گذشته مورد هک قرار گرفته است یا خیر؟ آیا در صورت هک شدن، خسارات مشتریان جبران شده است یا خیر؟ آیا این مجموعه از سیستم‌های هشدار ایمنی مانند ایمیل و اس‌ام‌اس برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کند؟ بررسی تمام این موارد، یک ویژگی خاص به نام امنیت و اعتبار را برای یک صرافی به ارمغان می‌آورد.

اعتبار صرافی‌های ارز دیجیتال

در بررسی ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر، امنیت یک موضوع بسیار مهم و حیاتی را تشکیل می‌دهد. اعتبار نیز در کنار امنیت، می‌تواند یک ترکیب مکمل را تشکیل داده و به یک مجموعه، امتیاز بخصوصی را اهدا کند. برای اینکه میزان اعتبار یک صرافی را بسنجیم، باید به موضوعات مختلفی رجوع کنیم. به عنوان مثال باید بررسی کنیم که چه تعداد کاربر درون این صرافی قرار دارند. هر چه تعداد مشتریان یک صرافی بیشتر باشد، میزان اعتبار آن نیز بیشتر می‌باشد. یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند اعتبار یک مجموعه را تحت تاثیر خود قرار دهد، نقد و بررسی‌هایی است که در سایت‌های مختلف راجع به صرافی مورد نظر وجود دارد. به عنوان مثال باید بدانیم در زمینه‌های مختلفی مانند ترید، استیک کردن، سرمایه‌گذاری و… صرافی X دارای درجه اعتبار مناسبی می‌باشد یا خیر.

همین‌طور میزان سابقه فعالیت صرافی نیز می‌تواند اعتبار آن را تقویت کند. هر چه یک صرافی قدیمی‌تر باشد و سال‌های بیشتری از تأسیس آن بگذرد، از درجه اعتبار بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، باید به این موضوع نیز اشراف داشته باشید که هر چه یک صرافی معروف‌تر و مشهورتر باشد، احتمال اینکه کلاهبرداری و سرقت از آن انجام شود، کمتر است و این موضوع به صورت مستقیم روی اعتبار یک مجموعه اثر می‌گذارد.

بررسی میزان نقدینگی موجود در یک صرافی

میزان نقدینگی و حجم معاملاتی که در یک صرافی انجام می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. این موضوع از نقطه نظرات مختلفی می‌تواند بررسی شود. در این بخش، می‌خواهیم به دو موضوع بسیار مهم‌تر آن اشاره‌ای داشته باشیم. نخستین زاویه برای مشاهده اثرگذاری نقدینگی بر روی یک صرافی، این است که در صورت عدم وجود نقدینگی کافی در یک صرافی، هر کاربر برای اینکه بتواند دارایی خود را به فروش برساند، باید مدت زمان زیادی را در انتظار باشد. علاوه بر این ممکن است کاربر نتواند دارایی خود را در قیمتی مناسب به فروش برساند و مجبور باشد برای تبدیل کردن دارایی خود، اقدام به فروش به قیمتی کمتر از قیمت درج شده بر روی تابلو کند.

در زاویه‌ای دیگر، اگر کاربری بخواهد حجم بالایی از دارایی را به فروش برساند، به دلیل حجم نقدینگی کمی که در یک صرافی وجود دارد، این کاربر باید فروش خود را در چند بخش و قیمت انجام دهد. در این صورت علاوه بر اینکه فرآیند کار طولانی می‌شود، کاربر باید کارمزدهای فراوانی را نیز برای تکمیل معامله خود بپردازد. بنابراین اگر یک صرافی از گردش مالی و جریان نقدینگی مناسبی برخوردار باشد، می‌توان از آن به عنوان یک صرافی مناسب و باکیفیت، نام برد. توصیه می‌کنیم حتما قبل از انتخاب یک صرافی، از میزان نقدینگی آن اطمینان حاصل نمایید و قبل از انجام این کار، به هیچ وجه وارد یک صرافی نشوید.

احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال

احراز هویت، از جمله مهمترین و کلیدی‌ترین ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر است که یک صرافی ارز دیجیتال باید از آن برخوردار باشد. اگر تاکنون در زمینه ارزهای دیجیتالی فعالیت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که تا چه حد این موضوع وقت‌گیر ولی مناسب و ارزشمند می‌باشد. موضوعات مالی شامل پول‌شویی و کلاهبرداری امروزه در سطوح مختلفی انجام می‌شود و این موضوع به ارزهای دیجیتالی نیز سرایت کرده است. اینکه تا چه حد بتوانیم روزنه‌های انجام این کار را ببندیم، مستقیما به خود صرافی مرتبط است. احراز هویت مناسب ( Know Your Customer ) باعث می‌شود هر کاربر برای اینکه بتواند دارایی‌های خود را منتقل یا معامله کند، باید اقدام به انجام فعالیت‌هایی اضافه‌تر مانند تایید اس‌ام‌اس و ایمیل کند.

به عنوان مثال در برخی از صرافی‌ها، اعلام می‌شود که کارت ملی خود را در دست خود قرار دهید و از خود یک عکس سلفی مطابق با قوانین و شرایط ارائه شده تهیه و به صرافی مورد نظر ارسال نمایید. شاید این کار کمی زمان‌بر باشد اما از بسیاری کارهای کلاهبرداری و پول‌شویی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود دارایی‌های افراد به صورت مناسبی حفظ شود. البته پلتفرم‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، شکلی متفاوت و گوناگون را برای احراز هویت برای کاربران خود در نظر می‌گیرند. بنابراین حتما در هنگام انتخاب یک صرافی، به این موضوع دقت نمایید که چگونه باید احراز هویت کنید و آیا اینکه سطح چنین احراز هویتی، مناسب و قابل قبول است یا خیر.

بررسی شکاف قیمتی

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند به اعتبار یک صرافی بیافزاید، این است که شکاف قیمتی موجود در آن چه مقدار است. در واقع شکاف قیمتی، به تفاوتی می‌گویند که میان بهترین پیشنهاد خرید و بهترین پیشنهاد فروش وجود دارد. هر چه این مقدار افزایش یابد، نشان از عدم کارآمدی آن و هرچه این مقدار کمتر باشد، نشانه‌ای بر کارآمدی و حجم مناسبی نقدینگی در صرافی مورد نظر است. به عنوان مثال، فرض کنید یک بیت‌کوین به قیمت 23 هزار دلار خریداری کرده‌اید. پس از خرید این بیت‌کوین، بنا به شرایطی خاص، قصد دارید بلافاصله آن را بفروش برسانید. حال اگر شکاف قیمتی زیاد باشد، احتمالا باید آن را بسیار کمتر از مبلغ 23 هزار دلار به فروش برسانید. این موضوع در صرافی‌های معتبر و پرطرفدار وجود ندارد و شما می‌توانید با تفاوت بسیار کمی مانند 22995 دلار، دارایی خود را به فروش برسانید.

علاوه بر این، باید دقت کنید که برخی از صرافی‌های تازه‌کار، امکان معامله با قیمت دلخواه را به مشتریان خود ارائه نمی‌کند. در واقع در این صرافی‌ها، کاربران برای خرید یک دارایی، باید قیمت بهترین فروشی که کاربری دیگر ثبت کرده است را انتخاب کند و امکان خرید با قیمت دلخواه وجود ندارد. این موضوع در برخی از صرافی‌ها وجود دارد. قطعا انتخاب قیمت مناسب برای خرید و فروش، بسیار حائز اهمیت است و نباید از این موضوع به سادگی گذشت.

بررسی میزان پشتیبانی صرافی

قطعا پشتیبانی و پاسخگویی به مشکلات کاربران، پایه و اساس یک صرافی معتبر است. امن‌ترین صرافی‌های موجود در دنیا اگر به مشکلاتی که کاربران دارند پاسخی ارائه نکنند، ارزشی ندارند و کاربران کمی به خود جذب می‌کنند. در دنیای ارزهای دیجیتالی و کارکرد صرافی‌ها، روزانه سوالات زیادی مطرح می‌شود و کاربران دغدغه‌های فراوانی دارند. از این رو حتما باید درون صرافی‌ها، پشتیبانی و پاسخگویی آنلاین مستقر شود تا بتواند به خوبی به کاربران خود راهنمایی‌های لازم را انجام دهد و آن‌ها را از سردرگمی، نجات دهد. علاوه بر پاسخگویی آنلاین، تماس تلفنی، پرسش‌های متداول و ایمیل نیز می‌توانند راه‌های مناسبی برای ارتباط گیری با بخش پشتیبانی باشند. البته که بهترین و مناسب‌ترین روش پاسخگویی به مشکلات کاربران، همین بخش چت آنلاین است که در کوتاه‌ترین زمان، باعث حل مشکلات می‌شود.

همچنین توصیه می‌شود از صرافی‌های استفاده نمایید که بتوانند در 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته به کاربران خود پشتیبانی مناسبی ارائه دهد.

بررسی قیمت‌های موجود در صرافی‌ها و تغییرات لحظه‌ای آن‌ها

اینکه صرافی‌ها بتوانند قیمتی دقیق و بروز را به نمایش بگذارند، بسیار حائز اهمیت است. قیمت دارایی‌های موجود در یک صرافی باید با قیمت جهانی برابر باشد و تغییراتی در آن وجود نداشته باشد. در واقع نوساناتی که در بازار ارزهای دیجیتالی به وقوع می‌پیوندد، باعث می‌شود افراد انگیزه‌های زیادی برای کسب درآمد داشته باشند. از این رو قیمت‌های دقیق و بروز، می‌توانند بسیار مهم و حیاتی باشند و گاها در معاملات گوناگون مخصوصا معاملاتی که حجم بالایی را شامل می‌شوند، نقش کلیدی را ایفا می‌کند. وجود قیمت‌های دقیق، از این جهت نیز حائز اهمیت است که معامله در کسری از ثانیه انجام می‌شود و کاربر منتظر رسیدن قیمت به پیشنهاد مورد نظر خود نمی‌ماند.

این موضوع برای تریدرهای اسکالپر بیشتر از دیگر تریدرها مهم و حیاتی است؛ زیرا این موضوع باعث می‌شود این تریدرها بتوانند معاملات خود را با کمترین کارمزد و در قیمتی دقیق، انجام دهند.

وجود کیف پول اختصاصی؛ از جمله مهم ترین ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر

برای اینکه سرمایه‌گذاران یا کاربران موجود در صرافی‌ها، دارایی‌های خریداری شده خود را بتوانند نگهداری کنند و در زمان مناسب آن را به فروش برسانند، نیاز دارند این دارایی‌ها را درون یک صرافی نگهداری کنند. داشتن یک کیف پول اختصاصی و امن باعث می‌شود کاربران اعتماد بیشتری به صرافی داشته باشند و دارایی‌های خود را درون آن محافظت کنند. علاوه بر این، داشتن یک کیف پول اختصاصی در صرافی، باعث می‌شود از هزینه‌های اضافی مانند نقل و انتقال دارایی‌ها نیز جلوگیری کرد. البته این موضوع برای تمام سرمایه‌گذاران صدق نمی‌کند.

به عنوان مثال برخی از سرمایه‌گذاران که در بازار ارز دیجیتال حضور دارند، خواهان خرید حجم بالایی از دارایی هستند و نگاه آن‌ها به سرمایه‌گذاری و خرید دارایی، بلند مدت است. بنابراین ریسک زیادی است که این دارایی‌ها درون صرافی نگهداری شود. معمولا این دسته از افراد دارای کیف پول‌های اختصاصی به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری می‌باشند و از طریق آن، اقدام به انتقال دارایی‌های خود به کیف پول شخصی می‌کنند. در این زمینه، داشتن کیف پول درون صرافی چندان امتیاز محسوب نمی‌شود و اولویت این موضوع، برای کاربرانی است که قصد دارند در کوتاه مدت سرمایه‌گذاری کنند و می‌خواهند دارایی‌های خود را درون کیف پول موجود در صرافی قرار دهند.

محدودیت خرید و میزان کارمزد

دیگر خصوصیاتی که باید درون صرافی‌ها به بررسی آن‌ها بپردازیم، محدودیت در خرید و فروش و میزان کارمزد است. در ابتدا می‌خواهیم به محدودیت در خرید و فروش بپردازیم. در برخی از صرافی‌ها مخصوصا صرافی‌های ایرانی، محدودیت در خرید و فروش و واریز وجه وجود دارد. به عنوان مثال به هر کاربری اجازه داده می‌شود تا سقف X میلیون تومان دارایی خرید و فروش کنند. البته که این موضوع با انجام احراز هویت در سطوح بالاتر، ارتقا داده می‌شود اما بر روی یک سقفی می‌ایستد و بیشتر از آن نمی‌توانیم خرید و فروش انجام دهیم. در هنگام انتخاب یک صرافی، باید این موضوع را در نیز در نظر بگیریم و بتوانیم به شکل مناسب‌تری اقدام به انجام معاملات کنیم. اگر حجم بالایی از دارایی را قصد معامله دارید، باید به این موضوع به شکل مناسب‌تری دقت نمایید.

موضوع مهم دیگری که باید در صرافی‌ها به بررسی آن پرداخته شود، مقدار کارمزدی است که این مجموعه‌ها از انجام معاملات افراد دریافت می‌کنند. معمولا در این مجموعه‌ها، دو نوع کارمزد دریافت می‌شود. نخست کارمزد مربوط به شبکه است و دوم، کارمزد صرافی می‌باشد. به عنوان مثال، در صورتی که قصد انتقال یک دارایی را دارید، باید کارمزدی که مربوط به شبکه مورد نظر می‌باشد را پرداخت نمایید. این مقدار کارمزد برای شبکه‌های مختلف، گوناگون می‌باشد.

مثالی از محدودیت خرید و میزان کارمزد

به عنوان مثال در حال حاضر شبکه ترون (TRX) از ارزان ترین کارمزدها برای انتقال دارایی افراد استفاده می‌کند. مورد دوم، کارمزدهایی است که در اثر خرید و فروش دارایی‌ها عاید صرافی می‌شود. این مقدار نیز برای اغلب صرافی‌ها ثابت بوده و مقدار کمی از دارایی را شامل می‌شود. هر چه کارمزد صرافی و شبکه کمتر باشد، میزان هزینه‌هایی که یک کاربر انجام می‌دهد نیز کاهش پیدا می‌کند و این موضوع به صورت مستقیم روی وضعیت مالی هر شخص، تاثیر می‌گذارد.

انجام معاملات جفت ارزی

اگر تاکنون در بازار فارکس فعالیت داشته‌اید، حتما متوجه شده‌اید که در این بازار، دارایی‌ها به صورت جفت ارز ارائه می‌شوند. به عبارتی شما دارایی نخست را خریداری می‌کنید و دارایی دوم را به فروش می‌رسانید. این موضوع برای پوزیشن شورت حالت عکس دارد و دارایی نخست را می‌فروشید تا بتوانید دارایی دوم را خریداری نمایید. این موضوع برای بازار ارز دیجیتال نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال اگر در صرافی‌های ایرانی مشغول به فعالیت باشید، یک دارایی مانند بیت‌کوین را خریداری و ریال را می‌فروشید. برخی از صرافی‌ها چنین قابلیتی ندارند و تنها در ازای فروش تتر، سایر ارزهای دیجیتالی را ارائه می‌کنند.

انجام مستقیم معاملات برای یک جفت ارز، باعث می‌شود کارمزد و فرآیند کمتری طی شود که برای تریدر یا سرمایه‌گذار، بسیار حائز اهمیت است. از این رو، هر صرافی که دارای چنین مزیتی باشد، می‌تواند موثر بخش‌تر عمل کند. به عنوان مثال در صورتی که شما دارای بایننس کوین باشید و قصد داشته باشید آن را به فروش برسانید و بیت‌کوین بخرید، اگر صرافی مورد نظر شما دارای جفت ارز باشد، می‌توانید به راحتی از جفت ارز BNB/BTC استفاده نمایید و فرآیند و کارمزد خود را کاهش دهید. اما در صورتی که این صرافی از چنین قابلیتی برخوردار نباشد، باید ابتدا بایننس کوین خود را به تتر تبدیل کنید و سپس با استفاده از تتر بدست آمده، اقدام به خرید بیت کوین نمایید.

رابط کاربری موجود در صرافی

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند روی تجربه استفاده از یک صرافی ممتاز اثرگذار باشد، رابط کاربری موجود در صرافی است. در واقع بستری که در آن حجم بالایی از نقدینگی مبادله می‌شود و سرمایه‌گذاران زیادی در آن حضور دارند، باید از کیفیت و طراحی چشم‌نوازی برخوردار باشد. اینکه یک کاربر بتواند به راحتی به معامله خود برسد و بتواند بخش‌های مختلفی از سایت و خدمات را به راحتی پیدا کند، در زمره همین رابط کاربری قرار می‌گیرند. یک محیط کاربرپسند می‌تواند تمایز را در یک صرافی باکیفیت و یک صرافی بی‌کیفیت نشان دهد. گروه مالی اینوستپ ویدئوهای آموزشی از نحوه کار صرافی‌های ارزدیجیتال مختلفی را ارائه کرده است تا شما را با رابط کاربری آنها آشنا کرده و نحوه ترید کردن را بیاموزید.

دیگر ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر؛ تسویه حساب

یکی دیگر از ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر، این است که شرایط تسویه حساب مناسب را به وجود بیاورد. به عنوان مثال در صرافی‌های ایرانی، هنگامی که درخواست برداشت را از حساب خود اعمال می‌کنیم، باید در بازه زمانی کوتاهی، این مقدار به حساب شخص واریز شود. این موضوع در صرافی‌های خارجی نیز اعمال می‌شود اما شاید چندان مناسب ایرانیان نباشد؛ زیرا نمی‌توانیم دارایی‌هایی نظیر تتر، دلار یا یورو را به صورت مستقیم وارد حساب خود کنیم. به طور کلی، مقدار زمانی که نیاز است تسویه حساب صورت بگیرد نیز می‌تواند روی اعتبار صرافی تاثیر بگذارد.

هرچقدر این زمان کمتر باشد و در بازه زمانی کوتاه‌تری، تسویه حساب توسط صرافی انجام شود، اعتبار صرافی را افزایش می‌دهد. این موضوع حالت برعکس نیز دارد و هرچه این مدت زمان بیشتر باشد، از اعتبار صرافی کاسته می‌شود. علاوه بر این، با افزایش زمان تسویه حساب، ممکن است ویژگی امنیت صرافی‌ها نیز به خطر بیافتد.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر پرداختیم و به ویژگی‌هایی که برای یک صرافی و کاربران آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، اشاره‌ای داشتیم. به دلیل اینکه درون صرافی‌ها، مبالغ زیادی از دارایی‌های مالی رد و بدل می‌شود، باید این مجموعه از ویژگی‌های ممتاز و ایده‌آلی برخوردار باشد. به عنوان مثال امنیت، کیف پول اختصاصی، پشتیبانی، رابطه کاربری مناسب و… از جمله مواردی است که باید درون یک صرافی ممتاز و معتبر، شاهد آن‌ها باشیم. عدم وجود هریک از موارد فوق، باعث می‌شود از درجه اعتبار این صرافی کاسته شود.

در این رابطه توصیه می‌شود قبل از گزینش صرافی مورد نظر، ابتدا این مقاله که با عنوان ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر تهیه شده است را به دقت مطالعه نمایید و نکات و مطالب مهمی که درون آن وجود دارد را به دقت برداشت نمایید و درباره آن‌ها تفکر لازم را انجام دهید و در گام آخر، با چشمانی باز، صرافی مورد نظر خود را انتخاب نماید. انتخاب صرافی‌هایی که از درجه اعتبار کمی برخوردارند، باعث ایجاد ضرر و زیان های هنگفتی مانند از دست دادن سرمایه می‌شوند. بنابراین انتخاب یک صرافی مطمئن، بسیار مهم و حیاتی است و باید زمان زیادی صرف آن شود.

در پایان این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مطالب، اطلاعات کافی، مفید و ارزشمندی را به شما مخاطبین گرامی ارائه کرده باشد. همچنین شما می‌توانید سایر مطالب موجود در سایت را مشاهده نماید تا به اطلاعات شما در این زمینه، افزوده شود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید