چطور بدون خطر در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنیم?

بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات قیمتی بالایی دارد. بنابراین برای شروع ابتدا باید به تمام مساله‌های مالی خود نظم بدهید. یعنی میزان سرمایه خود را مشخص کنید و مقداری را که می‌خواهید در بازار رمز ارزها استفاده کنید، کنار بگذارید. فراموش نکنید که این بازار بسیار پر ریسک است.

پس از همان ابتدا تمام سرمایه خود را وارد نکنید و پیش از شروع به مراحل زیر توجه داشته باشید.

برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

1.نکات مهم معامله گری رمز ارزها را درک کنید

مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر، ابتدا باید درک کاملی از کاری که انجام می‌دهید، داشته باشید. یعنی بدانید پول خود را دقیقا در چه چیزی و چگونه سرمایه‌گذاری می‌کنید.

پیش از این‌که سهامی بخرید، باید درباره آن و شرکت‌های پشتیبانی کننده‌اش تحقیق کنید. زمان کافی بگذارید تا اخبار مربوط به رمز ارز مورد نظر خود را دنبال کنید و اطلاعاتی را که بدست آورده‌اید، تجزیه و تحلیل کنید.

در این دنیای نوین هزاران هزار ارز دیجیتال وجود دارد که هر کدام عملکرد و ویژگی خاص خود را دارند. علاوه بر این تقریبا هر روز رمز ارز جدیدی به‌وجود می‌آید و بخش اندکی از بازار ارزهای دیجیتال را از آن خود می‌کنند.

بنابراین با در نظر گرفتن این حقیقت که شما با معامله‌گری رمز ارزها دارایی ملموس یا معتبری نخواهید داشت، باید قبل از اتکا بر سخن‌های وسوسه انگیز دیگران و صرف تمام سرمایه در کریپتوکارنسی، درباره آن بیشتر بدانید.

در این صورت در مورد پتانسیل هر رمز ارز بیشتر می‌دانید و می‌توانید در حقیقت سرمایه‌گذاری سودآور داشته باشید. همچنین برای پایین آوردن ریسک معاملات خود باید با انواع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال آشنا باشید و روزانه اخبار این بازار را دنبال کنید.

گاهی مسائلی مانند نرخ تورم آمریکا یا وضع یک قانون خاص در اتحادیه اروپا روی بازار ارزهای دیجیتال نیز تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. چنین نوسانی می‌تواند سود یا ضرر دارایی شما را به‌شدت تغییر دهد.

2.فراموش نکنید آن‌چه گذشته، گذشته است

اولین اشتباه رایجی که بسیاری از سرمایه‌گذاران بی‌تجربه مرتکب می‌شوند، نگاه به گذشته و تعمیم آن به آینده است. برای مثال درست است که بیت کوین در گذشته ارزش بسیار کمی داشت اما در حال حاضر بزرگترین ارز دیجیتال جهان است و بسیاری از موسسات بزرگ دنیا نیز آن را خریداری کردند.

اما سوال مهمی که باید از خود بپرسیم این است: آیا بیت کوین در آینده نیز به این روند رشد نجومی خود ادامه خواهد داد؟

برای معامله‌گری موفق در بازار ارزهای دیجیتال باید به آینده رمز ارزها نگاه کنید. آیا برنامه‌های آن ارز برای آینده روشن است؟ آیا پیش‌بینی‌های مربوط به آن با حقایق پشت پرده‌اش همخوانی دارند؟ سرمایه‌گذاری موفق یعنی کسب سود در آینده نه گذشته!

3.مراقب نوسانات باشید

قیمت کریپتوکارنسی مانند هر دارایی دیگری بالا و پایین زیادی دارد. ممکن است در لحظه ده یا پانزده برابر شوند و در لحظه‌ای دیگر به صفر برسند و جز اخبار گذشته چیزی از آن‌ها به جا نماند.

البته این موضوع برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که درباره اساس و روند بازار اطلاعات کاملی دارند بسیار سودآور است. اما برای افرادی که بدون دانش و مهارت وارد این بازار شده‌اند و درکی از الگوریتم و چارت آن ندارند، مانند میدان مین خواهد بود که هر حرکت اشتباه سرمایه فرد را به خطر می‌اندازد.

نوسانات می‌توانند به‌راحتی مبتدیان را بترسانند و در معامله گری آن‌ها تاثیر بگذارند. در حالی که دیگر افراد ممکن است در اوج چنین نوساناتی اقدام به معامله کنند.

این تغییرها در بازار ارزهای دیجیتال به معامله‌گران کمک می‌کنند تا بتوانند ارزهای مورد نظر خود را ارزان بخرند، گران بفروشند و سود مطلوبی از آن به‌دست آورند.

4.راه‌های مدیریت ریسک را یاد بگیرید

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کوتاه مدت داشته باشید و برای معامله‌گری وارد بازار رمز ارزها شده‌اید، باید با تعیین حد سود و ضرر ریسک خرید و فروش را مدیریت کنید. به‌ویژه اگر سرمایه‌گذار مبتدی هستید، باید روش‌های مدیریت ریسک را بشناسید که فرآیند آن برای هر کس متفاوت است. برای مثال:

  • مدیریت ریسک برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بسیار ساده است. یعنی قیمت بازار هر مقداری نیز بود، نباید دارایی خود را بفروشید. در عوض برای آن مدت تعیین می‌کنید. اگر سرمایه‌گذاری یک ساله مد نظر شما است، نباید زودتر از موعد به آن دست بزنید.
  • مدیریت ریسک برای سرمایه‌گذار کوتاه مدت یعنی میزان مشخصی برای هر خرید و فروش تعیین کنید. برای مثال اگر ده درصد افت داشت، دارایی خود را می‌فروشید. به عبارتی جلوی ضرر بیشتر را می‌گیرید تا با سرمایه‌گذاری‌های دیگر آن را جبران کنید.

با این‌که فروش در هنگام ضرر سخت است اما از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند. اگر مبلغی را برای معامله کنار می‌گذارید، بهتر است بخشی از آن را در ابتدا استفاده کنید. در این صورت با بروز مشکلاتی مانند از دست رفتن تمام سرمایه، می‌توانید با مبلغ باقیمانده ضرر خود را جبران کنید.

5.بیشتر از حد سرمایه، معامله‌گری نکنید

اگر پولی را لازم دارید یا تنها دارایی شما ماشین یا خانه‌ای است که استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان این دارایی‌ها را وارد معامله نکنید. خرید و فروش ارز دیجیتال را باید با دارایی جاری خود انجام دهید که نیازی به آن ندارید و نمی‌دانید در کجا استفاده کنید.

در نهایت به حرف افراد دیگر در حوزه ارزهای دیجیتال اعتماد نکنید و برای جلوگیری از هک شدن یا از دست رفتن سرمایه، رمز ارزهای خود را در کیف پول دیجیتال آفلاین نگه دارید.

انواع روش‌های معامله گری ارز دیجیتال

محبوب‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مستقیم روی کریپتوکارنسی است. اما بسیاری از افراد راه‌های دیگر معامله را ترجیح می‌دهند زیرا سودآوری بیشتری دارد. این راه‌ها شامل:

  • فیوچرز (Futures): این روش به شما اجازه می‌دهد از دارایی که ندارید برای کسب سود بیشتر استفاده کنید. به عبارتی صرافی مبلغی را به شما قرض می‌دهد و اگر سود کنید، با ده برابر پول خود سود کرده‌اید.
  • مارجین (Margin): در معاملات مارجین مانند فیوچرز از پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال به مقدار بیشتر از پول خود سود می‌کنید. اما تفاوت آن‌ها این است که در مارجین تنها می‌توانید از رشد رمزارز سود کنید.
  • اسپات (Spot): این معامله یعنی رمز ارزها را با قیمت لحظه‌ای بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش کنیم.

سخن نهایی

خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا به‌اصطلاح ترید کردن سختی‌های خود را دارد. هیچ‌وقت گول حرف افرادی که از سودهای کلان و نجومی می‌گویند، نخورید. همیشه حتی اگر سیگنال معتبری برای خرید یا فروش یک ارز دریافت کردید، تحلیل خود را داشته باشید.

فراموش نکنید هیچ تحلیلی قطعی نیست و بازار ارزهای دیجیتال در کنار ضرر، فرصت‌های سود خوبی هم در اختیارتان قرار می‌دهد. تنها باید استراتژی و دانش مناسب برای انجام معاملات خود داشته باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید