چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم؟

پاسخ به سؤال چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم؟ وابسته به رعایت یک سری مراحل است. انتخاب دفترچه یا صفحه گسترده، مشخص کردن اطلاعات لازم به منظور ثبت سریع معاملات و گردآوری داده‌ها از مهمترین مراحل ساخت یک ژورنال معاملاتی خواهد بود.

انتخاب دفترچه برای ایجاد ژورنال معاملاتی

برای اینکه بدانیم چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم، باید هر مرحله را دقیق بررسی کنیم. اولین مرحله برای نوشتن ژورنال معاملاتی، مربوط به انتخاب دفترچه یا صفحه گسترده است. نیاز است یک دفترچه یادداشت و یا نرم‌افزار صفحه گسترده انتخاب شود. انتخاب صفحه گسترده سبب می‌شود تا مراحل کار دقیق‌تر و اصولی‌تر دنبال شود و بهترین نتایج فراهم شود. مثلاً می‌توان از اکسل استفاده کرد که کار با آن بسیار آسان بوده و به نوعی کاربردی طراحی شده است. در این نرم‌افزار می‌توانید از توابع تحلیلی داخلی که نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهد به صورت دقیق و اصولی استفاده کنید. در مرحله چهارم از ساخت ژورنال معاملاتی نیاز به تحلیل معاملات خواهد بود که دفترچه ساخته شده در این مرحله ( مرحله اول ) بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اطلاعات لازم برای ثبت را مشخص کنید

یک سری معیار‌های اصلی می‌بایست برای ژورنال معاملاتی مشخص شود. در واقع باید ارزیابی کنید که قصد دارید در ژورنال خود چه مواردی را به ثبت برسانید. معمولاً حجم خرید، تاریخ، نقطه ورود، نوع استراتژی و نتیجه معامله از معیار‌های اساسی محسوب می‌شود که باید دقیقاً به ثبت برسد. با اضافه کردن یک سری معیار‌های شخصی دیگر می‌توانید ژورنال خود را ارتقا دهید و به نوعی یک سری اطلاعات مفید‌تر به دست‌آورید. مثلاً یک ستون برای توضیحات بیشتر در نظر بگیرید و یا قسمتی از نمودار را برای تصاویر مربوط به ورود معامله تنظیم کنید. در واقع شما این امکان را خواهید داشت که هر آنچه لازم دارید در ژورنال خود به ثبت برسانید. برای اینکه این موضوع واضح‌تر شود سعی می‌کنیم، چند نمونه اطلاعات مفیدی که می‌توانید به ژورنال معاملاتی اضافه کنید را بررسی کنیم.

برای اینکه دقیقاً بدانیم چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم می‌توانیم پارامتر دلیل معامله را اضافه کنیم. البته دلیل معامله بسیار متنوع است. برخی از معاملات برگرفته از یک تحلیل تکنیکال هستند در حالی که در معاملات دیگر تنها تحلیلات بنیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از معاملات نیز در سطح گسترده اجرا می‌شوند و ترکیبی از هر دو تحلیل خواهند بود. برای اینکه بتوانید دلیل معامله را دقیق‌تر مشخص کنید نیاز به ارزیابی چندین معامله پس از اجرا دارید. نتایج معاملات باید دقیق بررسی شوند. با بررسی دقیق نتایج متوجه می‌شوید که کدام نتایج شرح حال بهتری دارند و به شما کمک می‌کنند. این روش کمک می‌کند تا بهترین استراتژی را دنبال کنید و به نتیجه برسید.

منظور از سطح اطمینان چیست؟

هنوز در دومین مرحله از قوانین نوشتن ژورنال معاملاتی هستیم. همانطور که در بخش قبل اشاره شد، می‌توانید یک سری پارامتر‌های مهم دیگر را نیز به ثبت برسانید که پارامتر سطح اطمینان دقیقاً مربوط به همین بخش است.

برای اینکه موضوع مشخص‌تر شود، یک مثال می‌زنیم؛ فرض کنید شما معامله‌ای بر مبنای یک الگوی تکنیکال نوشته‌اید. این الگو به نوبه خود می‌تواند موارد زیادی از دستورالعمل‌های مهم را رعایت کند. در این حالت می‌توانید سطح اطمینان برای معامله مورد نظر را بالا ارزیابی کنید. حال اگر معامله شما شامل یک تحلیل بنیادی باشد و الگو‌ها به شکل اصولی واضح نباشد، براساس فاکتور‌های اساسی مثل خط روند و… می‌توانید سطح اطمینان را پایین در نظر بگیرید. گاه نیز می‌توان بسته به شرایط سطح اطمینان متوسط ارزیابی کرد. این پارامتر کمک می‌کند تا بتوانید تعیین کنید که چه زمانی برای ورود به معامله خوب است و چه زمانی نباید به معامله ورود کرد.

ثبت معاملات به شکل سریع

چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم تا نتیجه خوبی حاصل شود؟ برای پاسخ به این سؤال باید به سراغ سومین مرحله از اصول و ساختار نوشتن ژورنال معاملاتی برویم. در ثبت معاملات خود باید سریع عمل کنید. تأخیر در این کار مسأله ساز می‌شود. در واقع پس از برخورد به حد ضرر و یا حد سود می‌بایست ثبت معاملات به طور دقیق صورت بگیرد. در گذر زمان معمولاً فراموش می‌شود که معامله برای چه بوده و این موضوع در نهایت ضرر زیادی ایجاد می‌کند. بهتر است که این کار در کمترین زمان پس از اتمام معامله صورت بگیرد.

جمع‌بندی داده‌ها برای ساخت ژورنال معاملاتی

پس از گذشت یک دوره زمانی مشخص مثلاً یک ماه نیاز است تا داده‌ها به طور دقیق جمع‌بندی شوند. در واقع معاملات باید دقیقاً بررسی شوند. پس از گذشت چندین ماه حجم داده‌ها به حدی می‌رسند که بررسی معاملات در ژورنال معاملاتی به درستی صورت می‌گیرد. در صورتی که میزان سطح اطمینان شما در ژورنال معاملاتی به ثبت رسیده باشد، این امکان وجود خواهد داشت تا بتوانید وضعیت معاملات با سطح اطمینان بالا، متوسط و پایین را بررسی کنید.

دقت کنید که با استفاده از این داده‌ها شرایط به صورتی خواهد بود که می‌توانید تصمیم بگیرد که ارزش معامله چقدر است و آیا سطح اطمینان به قدری است که بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید یا خیر. برای اینکه موضوع مشخص شود یک مثال می‌زنیم. فرض کنید در ده معامله رتبه سطح اطمینان شما بالا اعلام شده و در ۸ مورد نیز سودآوری ایجاد شده است به این ترتیب احتمال موفقیت شما برای چنین شرایطی ۸۰ درصد خواهد بود.

حال اگر وضعیت معامله شما در سطح پایین بود و موفقیت شما تنها در دو معامله دیده شد باید بدانید که احتمال موفقیت شما در این معامله تنها ۲۰ درصد خواهد بود. در واقع سطح اطمینان مشخص می‌کند که سودآوری معامله چقدر ارزشمند است و چه زمانی باید دست به معامله زد.

معرفی نرم‌افزار‌های مناسب ژورنال معاملاتی

چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم تا کمترین خطا در نظر گرفته شود؟ انتخاب نرم‌افزار ژورنال معاملاتی بسیار مهم است. در واقع معامله‌گران به واسطه نرم‌افزار می‌توانند تجزیه و تحلیل دقیقی بر روی عملکرد معاملات داشته باشند. مثلاً انتخاب نرم‌افزار‌هایی که شرایط ایجاد صفحه گسترده را دارند به شما کمک می‌کند. مثلاً مایکروسافت اکسل یک پیشنهاد کاربردی است. این نرم‌افزار به معامله‌گران کمک می‌کند تا از ابتدا یک مسیر دقیق تحلیل ژورنال معاملاتی طراحی نمایند. همین‌طور می‌توانید صفحه گسترده آماده‌ای خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.
یک سری نرم‌افزار‌های آنلاین نیز وجود دارد که توسط توسعه دهنده مورد نظر ایجاد شده است. برای استفاده از این ابزار‌های تحلیلی نیاز به آپلود اطلاعات مربوط به معاملات است. بسیاری از این ابزار‌ها رایگان هستند و یا با هزینه کمی در دسترس قرار می‌گیرند. ابزار‌هایی که مبتنی بر وب کار می‌کنند بسیار کاربردی طراحی شده‌اند و استفاده از آن‌ها نیز آسان است. شما می‌توانید در هر شرایطی که به اینترنت دسترسی دارید کنترل از راه دور بر روی ژورنال معاملاتی خود داشته باشید. یک سری ابزار‌های پولی طراحی ژورنال معاملاتی وجود دارد که در تجزیه و تحلیل معاملات به شما کمک می‌کنند.

روش های نوشتن ژورنال معاملاتی مناسب

برای اینکه بتوانید پاسخ به سؤال چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم را سریع‌تر پیدا کنید باید خودتان را برای آزمون و خطا آماده کنید. شما می‌توانید از سایر معامله‌گران بخواهید تا در این زمینه یک سری راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند. هرچه بتوانید اطلاعات را واضح‌تر به ثبت برسانید ژورنال معاملاتی نتیجه بهتری خواهد داشت و به نوعی استراتژی شما دقیق‌تر می‌شود.


نوشتن ژورنال معاملاتی به روش تایلر یل

برای نوشتن ژورنال معاملاتی نیاز به الگو گرفتن از تحلیل‌گران حرفه‌ای خواهد بود. تایلر یل یک استراتژیست حرفه‌ای و با سابقه بوده که سبک مخصوص به خود را برای داده‌های ورودی ژورنال دارد. او چک لیستی از استراتژی مدیریت ریسک را تهیه می‌کند به این ترتیب حجم معامله به طور دقیق مشخص می‌شود. از سوی دیگر شرایط اساسی بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع موقعیت تحلیل شده را ارزیابی کرده و سطح تلاطم بازار را نیز در نظر می‌گیرد. او در خصوص دلیل ورود به معامله یک سری شرایط را در نظر می‌گیرد و همینطور نقطه ورودی برای معامله تعیین می‌کند. نقطه حد ضرر را نیز به واسطه دیدگاه تکنیکال به ژورنال اضافه خواهد کرد.

حد ضرر در الگوی تایلر بسیار جالب است. او حد ضرر را در نقطه‌ای قرار می‌دهد که اگر قیمت به آن نقطه رسید، دیگر نظرش در مورد بازار تغییر خواهد کرد. در واقع او معتقد است که حجم معاملات باید کاهش یابد تا ماندن در بازار در مدت بیشتری صورت گیرد. در واقع ژورنال معاملاتی به شخص این کمک را می‌کند تا مشخص نماید که استراتژی او در کدام جفت ارز بهترین عملکرد را خواهد داشت.

منظور از دفتر در نوشتن ژورنال معاملاتی چیست؟

داشتن یک دفتر کل کمک می‌کند تا معاملات هفته‌ای یکبار در آن به ثبت برسند. در واقع همه معاملات از زمان به روزرسانی قبلی یادداشت شده و ثبت می‌شود. این روش کمک می‌کند تا همه چیز نگه داشته شود و مقایسه‌های دقیقی صورت بگیرد. در واقع در زمان تکمیل ژورنال معاملاتی می‌توان بر روی سود و زیان تمرکز کرد تا روند تغییرات مشاهده شود. در این میان اگر چیزی اشتباه شده باشد می‌توان بر روی آن فکر کرد. مثلاً یکی از تکنیک‌های جالب برای بررسی ژورنال معاملاتی این است که اگر به چند معامله برخورد کردید، معاملات بعدی را با حجم کم و اهرم پایین در نظر بگیرید و به نوعی شرایط را گزیده‌تر کنید. طیف وسیعی از روش‌ها وجود دارد که کمک می‌کند تا نوشتن ژورنال معاملاتی به بهترین شکل صورت بگیرد.

۵ موضوع که باید در ژورنال معاملاتی رعایت شود!

در ابتدا باید مناطق بالقوه برای ترید مشخص شود. شما برای ورود به معامله باید یک دلیل منطقی داشته باشید. مناطق بالقوه به واسطه استراتژی‌هایی که در سیستم معاملاتی مشخص کرده‌اید دنبال می‌شوند. یکی از روش‌های بسیار آسان گرفتن اسکرین شات از چارت است. گرفتن اسکرین شات از چارت می‌بایست بخشی از روتین زندگی شما محسوب شود. در واقع این کار سبب می‌شود تا در مراحل بعدی ترید‌های انجام شده به سادگی بتوانید بررسی‌های لازم را انجام دهید. در زمان بررسی ترید باید بدانید که به چه دلیل وارد معامله می‌شوید.
تریگر مرحله بعد از شناسایی مناطق بالقوه خواهد بود. در واقع زمانی که یک موقعیت شناسایی شد باید مشخص شود که زمان اقدام به چه شکل است. شناسایی مناطق و تریگر ورود باید دو بخش جدا از هم باشد. یک مثال ساده این است که افراد برای رد شدن از خیابان به دو سمت نگاه می‌کنند و هیچ کس سریعاً و بدون بررسی به میان جاده نخواهد رفت. تریگر ورود نیز مربوط به همین بخش است.


چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم تا شرایط بازار را بررسی کنیم؟ بهتر است مشخص کنید که حجم معامله چقدر است. البته از عبارت سایز نیز استفاده می‌شود. قوانین مدیریت ریسک و سرمایه شما می‌تواند یک پارامتر مناسب برای حجم و سایز معامله باشد. در هر معامله نیاز است تا حجم معامله پیش از ورود محاسبه شود. برخی از افراد این محاسبه را پس از ورود انجام می‌دهند که اشتباه است.

قوانین مدیریت ترید را یاد بگیرید!

چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم تا سود و زیان مشخص شود؟ برای اینکار فقط نیاز به ارزیابی قوانین مدیریت ترید است. شما می‌بایست پیش از ورود به معامله قوانین مدیریت را مشخص کنید. دقت کنید که حتی اگر معامله به سمت سود هم برود باید این کار انجام شود.

برخی از افراد در ابتدا فکر می‌کنند که معامله سودآور است و به سراغ قوانین مدیریت ترید نمی‌روند که اشتباه است. می‌بایست معامله در هر شرایط یعنی سود و زیان بر اساس قوانین مدیریت ترید دنبال شود. در واقع نیاز است یک بار زمان گذاشته شود و همه شرایطی که ممکن است در بازار اتفاق بیفتد بررسی شود. مثلاً رسیدن به اهداف مختلف، ماندن بازار در حالت سکون و….

بررسی گذشته در نوشتن ژورنال معاملاتی بسیار مهم است. اگر در مورد ترید کردن سود کرده باشید احساس بسیار فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. اگر پس از پایان هر ترید آن را دقیق بررسی کنید مشکلات شما برطرف می‌شود. نیاز است از ابتدای باز کردن معامله تا بستن آن بررسی‌های دقیق صورت بگیرد.


چرا باید ژورنال معاملاتی داشته باشیم؟

همانطور که متوجه شدیم چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم، چه خوب است بدانیم که اهمیت ژورنال معاملاتی چیست و چرا باید در کسب و کار به این موضوع دقت کرد؟

در هر کسب و کاری می‌بایست عملکرد آن مشخص شود. معامله‌گر در واقع رئیس تجارت خود است و نوعی کارآفرین برای خود محسوب می‌شود. رئیس می‌بایست بداند که در هر بخش از کسب و کارش چه اتفاقی می‌افتد. در واقع باید بداند که در چه بخش‌هایی رشد داشته و در چه بخش‌هایی ضعیف عمل کرده است. معامله‌گران باید نقاط قوت و ضعف معاملات را شناسایی کنند تا عملکرد بهینه‌تری داشته باشند و این کار با تنظیم ژورنال معاملاتی صورت می‌گیرد.


ژورنال معاملاتی کمک می‌کند تا همه بخش‌های معاملات با جزییات دقیق دنبال شود. این روند کمک می‌کند تا به بازار مسلط شوید و بدانید که در چه زمان از روز و همین‌طور از کدام جفت ارز می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید.


ژورنال معاملاتی کمک به ایجاد چهارچوب دقیق برای استراتژی‌ها می‌کند. هر معامله‌گر برای داشتن معاملات موفق باید یک چهارچوبی داشته باشد. وقتی یادداشت دقیق و موشکافانه‌ای از جزییات داشته باشید می‌توانید استراتژی معاملات خود را وسیع‌تر کنید. به کمک ژورنال معاملاتی می‌تواند بهترین استراتژی را بشناسید و بهینه‌سازی‌های لازم بر روی این معاملات را انجام دهید. این روش کمک می‌کند تا جلوی معاملات احساسی گرفته شود. صرفاً با شنیدن یک خبر خاص نباید وارد معاملات احساسی شوید. این معامله‌ها معمولاً منجر به ضرر می‌شوند. وقتی شما ژورنال معاملاتی داشته باشید همه نکات حیاتی در آن نوشته می‌شود و به این ترتیب نوسان‌های شدید پیش‌بینی خواهد شد.

معامله‌گری منظم

نظم مهمترین موضوع در بازار‌های مالی محسوب می‌شود. ثبت معاملات سبب نظم در معاملات می‌شود و در نهایت سودآوری بیشتر خواهد شد. وقتی ثبت معاملات به دقت صورت بگیرد پس از مدتی الگوی معاملاتی مشخص می‌شود. در واقع وقتی تجزیه و تحلیل معاملات دقیق باشد الگو‌های موفق و ناموفق مشخص می‌شوند. ثبت معاملات به شما کمک می‌کند تا رفتار‌های سودآور را شناسایی کنید. افرادی که قصد دارند در بازار ارز دیجیتال درآمد دلاری داشته باشند باید از ژورنال معاملاتی استفاده نمایند. شاید بهتر باشد همه جوانب را برای نوشتن ژورنال معاملاتی بسنجید و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید. از یاد نبرید که نوشتن یک ژورنال معاملاتی در وهله اول نیاز به دقت بالا و سواد ترید دارد.


اینکه چگونه ژورنال معاملاتی بنویسیم بسیار مهم است اما باید بدانید که برای نوشتن بهترین ژورنال باید مدت‌ها آزمون و خطا کنید و به نتیجه بهتری دست یابید. از یاد نبرید که ژورنال‌های معاملاتی دارای شاخص‌های مخصوصی هستند که باید در همه جوانب رعایت شوند.

بهترین روش برای ژورنال‌نویسی

برای اینکه بتوانید نتایج خوبی از نوشتن ژورنال معاملاتی بگیرید در وهله اول مشخص کنید که هدف چیست. مشخص کردن هدف سبب می‌شود تا اضافات به حداقل برسد. بهتر است بدانید که مشخص کردن هدف هم نیاز به سطح بالایی از مشاوره‌های معاملاتی دارد. گاه هدف مشخص شده به هیچ عنوان نمی‌توان تحقق یابد، بنابراین سعی کنید این موضوع را جدی بگیرید. یک موضوع دیگر این است که برخی از ژورنال‌ها باید به سبک‌های خاصل نوشته شوند. مثلاً فاکتور‌هایی که به عنوان ثبت اطلاعات در نظر گرفته می‌شوند باید دقیق و اصولی باشند. از یاد نبرید که ژورنال‌ها می‌بایست شاخص‌گذاری‌های دقیقی داشته باشند. سطح شاخص‌ها نیز باید مشخص باشند. مثلاً اگر سود و زیان مشخص نیست باید به طور دقیق با بررسی برخی از بخش‌ها سطح سود و زیان ارزیابی شود.

ژورنال‌نویسی یک ساختار دقیق و اصولی است. با داشتن یک دفتر معاملاتی کل می‌توانید عقب‌گرد داشته باشید و محاسبات دقیقی را نیز مدنظر قرار دهید. از یاد نبرید که ژورنال‌ها باید بر اساس یک عملکرد دقیق و اصولی دنبال شوند و همه جوانب نیز مدنظر قرار بگیرد. هر ژورنالی که نوشته می‌شود نیاز به بازبینی و رفع خطا دارد. بسیار مهم است نوع خطا نیز بررسی شود. اطلاعات وارد شده به یک ژورنال می‌بایست از نظر اعتبار سنجیده شوند. دقت کنید که هرچه یک ژورنال قوی‌تر باشد در نهایت موقعیت سودآوری نیز بیشتر خواهد بود و نتایج دلچسبی فراهم می‌شود.

نتیجه‌گیری

ژورنال‌های معاملاتی می‌توانند بر اساس سطح محاسبات دقیق و اصولی و رعایت رویکرد ثبت اطلاعات بهترین سیستم آمار محسوب شوند. سطح تجزیه و تحلیل در این رویکرد بسیار مهم و ارزشمند است و این موضوع بر اساس نوع ژورنال مشخص می‌شود. در سال‌های اخیر معامله گرانی که ژورنال‌های معاملاتی را با شاخص‌های چند بخشی دنبال کرده‌اند معتقد هستند که این شاخص‌ها می‌تواند بهترین نتایج را به همراه داشته باشد و به نوعی اطلاعات نادرست از دایره تحلیل خارج شود. هرچه سطح نوشتاری برای یک ژورنال دقیقتر باشد می‌توان گفت که میزان ضرر کمتر است. شما می‌توانید ژورنال‌های معاملاتی را بر اساس اطلاعات ترید خود به صورت دقیق تنظیم نمایید. در این راستا قطعاً بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید