آموزش انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس

اگر تاکنون در بازار‌های مالی فعالیت داشته‌اید، حتما با مفاهیمی که در این بازار‌ها به کار می‌رود، آشنا هستید. انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس و ارز دیجیتال، از جمله این مفاهیم است که اغلب توسط تریدر‌های قدرتمند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع معاملات اهرمی یا فیوچرز، سبکی از ترید می‌باشد که توسط معامله‌گران زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم درباره این سبک از معاملات بیشتر بپردازیم.

معاملات اهرمی یا فیوچرز چه نوع معاملاتی هستند؟

معاملات اهرمی یا فیوچرز یا قرارداد آتی، همگی نام‌هایی هستند که برای این دست از معاملات به کار می‌روند. این دسته از معاملات برای 2 دسته از افراد کاربرد دارد. نخست افراد معامله‌گر که می‌خواهند با تفاوت قیمت در خرید یا فروش، اقدام به درآمدزایی و کسب سود کنند. دسته‌ی دوم مناسب تولیدکنندگان یا استفاده‌کنندگان از محصولات است. به عنوان مثال، یک کارخانه تولید شیر برای بسته‌بندی محصولات خود، نیاز به بطری دارد. این شرکت برای مدیریت هزینه‌ها و بودجه‌بندی خود، اقدام به پیش خرید بطری برای 6 ماه می‌کند.

در واقع این شرکت قصد دارد تا 6 ماه آینده، بطری‌های خود را تامین کند. این پیش خرید می‌تواند دو موضوع متفاوت را برای خریدار یا فروشنده ایجاد کند. نخست این است که ممکن است 6 ماه آینده، قیمت محصولات افزایش یابد. در چنین شرایطی خریدار سود و فروشنده ضرر می‌کند. اگر در 6 ماه آینده قیمت محصولات کاهش یابد، خریدار ضرر و فروشنده سود می‌کند.

البته که این روش، هم برای شرکت تولیدکننده به دلیل واریز وجه نقد و هم برای خریدار به دلیل اطمینان از دریافت محصول با قیمتی تعیین شده، می‌تواند مفید و ارزشمند باشد. در طرف دوم، معاملات اهرمی برای معامله‌گران صدق می‌کند. تریدر‌ها می‌توانند از این نوع معاملات انجام دهند و با تفاوت قیمت خرید و فروش، درآمدزایی کنند. البته که این معامله‌گران می‌توانند برای افزایش میزان درآمد خود، اقدام به استفاده از اهرم یا لوریج کنند. این اهرم همانطور که از اسمش پیداست، باعث می‌شود نقدینگی تریدر چند برابر شود و این موضوع می‌تواند روی معامله وی، تاثیر بسزایی داشته باشد.

انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس و ارز دیجیتال به چه صورتی است؟

انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس و ارز دیجیتال، مختص تریدر‌ها می‌باشد. در واقع افراد خبره و ماهر در این زمینه وارد چنین معاملاتی می‌شوند و از قِبَل آن، اقدام به درآمدزایی می‌کنند. در این دسته از معاملات، تریدر‌ها به دو صورت می‌توانند کسب سود کنند.

نخست حالتی است که در قیمت X اقدام به خرید یک دارایی مالی کرده و در قیمت X+Y اقدام به فروش آن می‌کند. در چنین حالتی مقدار Y که باعث افزایش قیمت دارایی شده است، زمینه ساز کسب سود برای تریدر است. در چنین حالتی اگر تریدر از اهرم یا لوریج برای معامله خود استفاده کرده باشد، این مقدار در اهرم مورد نظر ضرب خواهد شد. به عنوان مثال اگر در یک معامله عادی، تریدر 3 درصد سود کسب کرده باشد، در یک معامله اهرمی که از اهرم 5 استفاده می‌شود، این میزان سود به 15 = 5 * 3 درصد خواهد رسید.

حالت دوم این معاملات، به شکلی خواهد بود که تریدر با بررسی چارت، متوجه می‌شود که با فروش دارایی، می‌تواند اقدام به درآمدزایی کند. بنابراین در قیمت X اقدام به فروش دارایی می‌کند و در قیمت X-Y اقدام به خرید و کاور کردن معامله خود می‌کند. با ذکر مثالی این موضوع را بهتر خواهیم آموخت. فرض کنید در قیمت 20 می‌خواهیم وارد یک معامله فروش ( شورت ) شویم. پس از رسیدن قیمت به 17، قصد بستن معامله را داریم. بنابراین به مقدار حجم ورود، یک معامله خرید ( لانگ ) انجام می‌دهیم. تفاوت قیمتی ایجاد شده، زمینه ساز درآمدزایی ما می‌شود. اگر این معامله با اهرم انجام شود، مقدار سود در اهرم ضرب می‌شود.

انجام معاملات اهرمی یا فیوچرز، چه مزایایی را به همراه دارد؟

انجام معاملات اهرمی یا فیوچرز، به تریدر این اجازه را می‌دهد تا با میزان دارایی بیشتری، اقدام به معامله کند. فرض کنید شما به عنوان یک تریدر، قصد دارید یک دارایی را به مبلغ 100 دلار خریداری کنید. پس از بررسی چارت و مشاهده نشانه‌های رشد، احتمالا این تصور را می‌کنید که اگر مبلغی بیشتر برای خرید این دارایی داشتم، می‌توانستم سود بسیار بهتری را کسب کنم. این موضوع دقیقا مفهوم اهرم و معاملات فیوچرز را عنوان می‌کند. صرافی‌ها با ارائه اعتبار به تریدر‌ها، قصد دارند به آن‌ها کمک کنند تا بتوانند در بازار، سود‌های بهتری را بدست بیاورند. بنابراین اصلی‌ترین مزیتی که معاملات اهرمی برای یک تریدر به همراه دارد، این است که او می‌تواند با دارایی بیشتر وارد معامله شود.

فرض کنید 100 دلار دارایی دارید و می‌خواهید ارز X را خریداری نمایید. پس از بررسی های فراوان، متوجه این موضوع شده اید که دارایی مورد نظر می‌تواند در عرض 2 ساعت، 3 درصد رشد کند. در چنین حالتی اقدام به انجام معاملات اهرمی کرده و از اهرم یا لوریج 5 برای معامله خود استفاده می‌کنید. بنابراین پس از گذشت حدودا 2 ساعت، ارز مورد نظر به میزان 3 درصد رشد کرده و به دلیل رسیدن به حد سود، معامله‌ی شما با موفقیت بسته شد. در طی این مدت، معامله‌ی شما با مقدار 15 = 3 * 5 درصد رشد به پایان رسیده و دارایی شما از 100 دلار به 115 دلار افزایش یافته است. البته باید کارمزد‌های صرافی نیز از این مقدار کم کرد. این مزیت بالقوه برای معاملات فیوچرز می‌تواند معامله‌گر را بسیار وسوسه کند.

آیا انجام معاملات اهرمی، یک بازی همیشه سودآور است؟

خیر؛ پاسخ به این سوال بسیار واضح و آسان است. همانطور که معاملات اهرمی می‌توانند سودآور و جذاب باشند، در طرف مقابل می‌توانند زیان‌آور و خطرناک نیز لقب بگیرند. در واقع اهرم‌ها در بازار‌های مالی، مانند یک شمشیر دو لبه هستند که می‌توانند سود یا ضرر را به معامله‌گر تحمیل نمایند. در واقع در صورت بررسی نامناسب، عدم روحیه مناسب تریدر، بازار با روند غیر قابل پیش بینی و… این موضوع می‌تواند باعث عدم کسب موفقیت شود. در واقع همانطور که می‌توانیم از معاملات فیوچرز سود‌های جذابی را بدست بیاوریم، امکان رسیدن به ضرر در معاملات نیز قابل تحقق است. این موضوع عکس قضیه بالاست. در صورت خرید و کاهش قیمت و در صورت فروش و افزایش قیمت، معاملات ما با ضرر همراه می‌شوند.

یک نکته‌ی مهم دیگر که باید در این بخش عنوان شود، این است که بازار ارز دیجیتال و فارکس، همواره با نوسانات زیادی همراه می‌باشند. در این بازار‌ها با عنوان شدن یک خبر، می‌توانیم شاهد افزایش یا کاهش شدیدی در یک دارایی مالی باشیم. بنابراین قبل از ورود به این بازار‌ها و استفاده از اهرم، باید به دقت شرایط این بازار‌ها را بررسی و پس از آن اقدام به استفاده کردن از آن نماییم. همچنین ورود بدون دانش و علم تکنیکال در این بازار‌ها، قطعا با از دست دادن سرمایه همراه خواهد شد.

اهمیت استفاده از مدیریت ریسک در استفاده از اهرم‌ها

همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده اید، استفاده از اهرم‌ها در عین جذابیت، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین لازم است در هنگام استفاده از چنین ابزار‌هایی، مدیریت ریسک سرمایه در بازارهای مالی را به بهترین شکل اجرا کرد. مدیریت ریسک، با مدیریت سرمایه و موجودی نقد، در ارتباط است. در واقع توصیه می‌شود هرچه سرمایه‌ی بیشتری دارید، از اهرم کمتری استفاده نمایید و بالعکس. به طور کلی 2 نکته را باید در استفاده از اهرم‌ها در نظر بگیرید. نخست این است که تا حد امکان، از اهرم‌های زیاد دوری کنید. برخی از صرافی‌ها تا 125 برابر اهرم را ارائه می‌کنند. این دسته از اهرم‌ها می‌توانند بسیار خطرناک باشند. به عنوان مثال همین اهرم 125 برابر با نوسان یک دارایی به میزان کمتر از یک درصد، باعث نابودی تمام سرمایه‌تان می‌شود.

به عنوان مثالی دیگر، استفاده از اهرم 100، بدین صورت می‌باشد که دارایی‌تان به مقدار 100 برابر افزایش پیدا می‌کند و با نوسان یک درصدی، کل دارایی‌تان از بین می‌رود یا دو برابر می‌شود. این موضوع بسیار خطرناک است و نباید در چنین مواقعی، هیجان‌زده عمل کرد و باعث از بین رفتن سرمایه خود شد.

دومین نکته در رابطه با انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس و ارز دیجیتال، این است که میزان اهرم انتخاب شده را با میزان موجودی‌تان تطابق دهید. به عنوان مثال فرض کنید 100 واحد پولی در اختیار دارید و صرافی مورد نظر نیز تا مقدار 10 برابری، به شما اهرم ارائه می‌کند. در چنین حالتی می‌توانید تا مقدار 10 واحد پولی، از اهرم 10، تا مقدار 20 واحد پولی از اهرم 9 و … استفاده نمایید.

چگونه می‌توان وارد معاملات اهرمی و فیوچرز در صرافی‌ها شد؟

برای اینکه بتوانید از قابلیت اهرمی در معاملات خود استفاده نمایید، ابتدا باید بازار معامله‌گری خود را مشخص نمایید. در بازار‌هایی نظیر فارکس و ارز دیجیتال، امکان معاملات اهرمی و فیوچرز وجود دارد و متناسب با صرافی مورد نظر، می‌توانید از اهرم با مقادیر مختلف استفاده نمایید. برای اینکه بتوانید در این بازار‌ها معامله کنید، باید در صرافی مورد نظر ثبت نام و سپس اقدام به احراز هویت کنید. احراز هویت باعث می‌شود صرافی مورد نظر شما را به صورت کامل شناخته و اجازه معاملات را به شما دهد. بنابراین صدور مجوز برای معامله‌گری، منوط به انجام درخواست صرافی است.

در این زمینه، معامله‌گران ماهر و با‌تجربه پیشنهاد می‌کنند که ابتدا در این بازار‌های مالی، تمرین‌های لازم انجام شود و سپس اصل سرمایه وارد شود. به عبارتی توصیه می‌شود ابتدا در حساب‌های دمو و تمرینی این موضوع پیگیری شود و سپس با کسب موفقیت، سرمایه وارد بازار شود. برای خطرناک نشان دادن اهرم‌ها، این موضوع را غافل نشوید که با نوسان چند درصدی، این نوسان در اهرم ضرب شده و باعث افزایش میزان ضرر می‌شود. برای کسب مهارت کافی در معاملات اهرمی و فیوچرز، دوره تریدر حرفه‌ای گروه مالی (investep) تکنیک‌های خوبی به ما آموزش می‌دهد و شما را در این زمینه به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

عکس انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس 4
آموزش انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس

جدول بررسی مقدار سود و زیان بر اساس اهرم

همانطور که عنوان کردیم، در معاملات اهرمی و فیوچرز، مقدار سود و زیان یک معامله‌گر در بازار‌های مالی چند برابر می‌شود. این موضوع می‌تواند جذاب و سودآور و هم خطرناک و زیان‌آور باشد. بنابراین باید به طور کامل قبل از ورود به معامله بررسی شود و در صورت صلاحدید تریدر، این موضوع پیگیری شود. در این بخش، می‌خواهیم بررسی کنیم که استفاده از اهرم‌ها و لوریج، چگونه می‌باشد و مقدار سود و زیان آن بر چه اساسی است.

معمولا در صرافی‌ها از اهرم 2 تا 125 برابری قابل استفاده است. البته که هر اهرمی حد نصاب استفاده از وجه نقد را دارد و نمی توانیم بیش از آن در معاملات استفاده کنیم. به عنوان مثال حد نصاب استفاده از اهرم 125 برابری، 50 هزار دلار می‌باشد. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که دارایی‌مان با چه مقدار اهرمی، به خطر می‌افتد. در ابتدا نگاهی به جدول می‌اندازیم و سپس آن را تحلیل و بررسی می‌کنیم.

مقدار اهرم درصد نوسانی که سرمایه را به خطر می‌اندازد
2 برابر 50 درصد
3برابر 33 دصد
4 برابر 25 درصد
5 برابر 20 درصد
10 برابر 10 درصد
20 برابر 5 درصد
50 برابر 2 درصد
100 برابر 1 درصد
125 برابر 0.8 درصد
   

همانطور که مشاهده می‌کنید، متناسب با اهرمی که اتخاذ می‌کنید، می‌توانید میزان سرمایه‌ای از خود را که به خطر می‌اندازید را با نوسان و میزان درصد، مشاهده نمایید. به عنوان مثال با دریافت اهرم 5 برابر، با نوسان 20 درصد سرمایه تان نابود یا دو برابر خواهد شد. این موضوع برای اهرم 50 برابر با نوسان تنها 2 درصدی انجام می‌شود.

آیا باید از معاملات فیوچرز یا اهرمی استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال برای هر شخصی متفاوت می‌باشد. در واقع هر تریدر یا معامله‌گری می‌تواند در این دسته از معاملات حضور داشته باشد یا معاملات خود را در این محدوده، قطع نماید. در واقع متناسب با استراتژی هر تریدر، این موضوع متفاوت است. برخی از تریدر‌ها تحمل ضرر و زیان های کلان را ندارند و ترجیح می‌دهند با میزان سود کمتر، به صورت عادی به معاملات خود ادامه دهند.

در طرفی دیگر، برخی از معامله‌گران حضور دارند که کسب سود و زیان بیشتر را ملاک قرار می‌دهند. در واقع این دسته از معامله‌گران می‌خواهند در زمان کمتری، سود بیشتری را از بازار بدست بیاورند. این تریدر‌ها می‌خواهند از کوچکترین نوسانات بازدهی کسب کنند. با این حال باید توجه داشت که یک تریدر در سطح معاملات اهرمی، باید از چنان مهارتی برخوردار باشد که با کسب زیان، امید خود را از دست ندهد و بتواند با معاملات دیگری، این زیان را جبران کند.

بنابراین متناسب با خصوصیات و ویژگی‌های خود، مهارت، تجربه و بازار معاملاتی، می‌توانیم انتخاب نماییم که آیا انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس یا ارز دیجیتال برایمان مفید یا مناسب است یا خیر.

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات چیست؟

  • همان‌طور که می‌دانید در معاملات اسپات تنها از رشد قیمت می‌توان سود گرفت و با ریزش بازار دچار ضرر خواهیم شد. در واقع شما با استفاده از سیستم معاملاتی که دارید، می‌توانید زمان رشد بازار را پیش‌بینی کنید و در جهت روند وارد معاملات اسپات شده و سود بگیرید. در صورتیکه بازار فیوچرز، بازاری دوطرفه است که شما هم در جهت ریزش و هم در جهت رشد قیمت می‌توانید معاملات خود را انجام دهید.
  • در معاملات اسپات شما جفت ارز یا سهمی را می‌خرید و از رشد قیمتی آن بهره می‌برید. در واقع شما یک دارایی را خریداری می‌کنید. در صورتی‌که در معاملات فیوچرز نه خریدار و نه فروشنده، مالک جفت ارز یا سهمی که معامله می‌کند نیست؛ بلکه آنها طبق پیش‌بینی خود از قیمت آینده بازار، قرارداد می‌بندند. 
  • طبق نظر برخی از معامله‌گران، ریسک معاملات در فیوچرز بیشتر از اسپات است. در معاملات اسپات بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت استفاده می‌شود، بنابراین ریسک کمتری دارد و با گذاشتن حدضرر این ریسک را می‌توان کنترل هم کرد. معامله‌گران در معاملات فیوچرز در بیشتر مواقع از اهرم استفاده می‌کنند و همانطور که سود معاملات چند برابر می‌شود، ریسک آن هم چند برابر خواهد شد و توصیه می‌کنیم در معاملات فیوچرز حتما مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی را رعایت کنید تا سرمایتون دچار ضررهای بزرگ نشود.

برای انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس یا ارز دیجیتال، به چه مواردی نیاز داریم؟

انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس یا ارز دیجیتال، مستلزم داشتن و رعایت برخی از نکات می‌باشد. این ابزار‌ها می‌توانند زمینه ساز کسب سود و بدست آوردن درآمد از این بازار‌های مالی شوند. در ادامه با هم به بررسی این ابزار و نکات می‌پردازیم.

1- نخستین موضوع از این موارد، این است که میزان سرمایه برای معامله را بررسی و انتخاب نمایید. در واقع باید بررسی کنید که تا چه میزان از سرمایه خود را در صورت از دست دادن، تحمل می‌کنید. توصیه می‌شود هیچگاه از دریافت وام یا قرض برای انجام چنین معاملاتی، استفاده نکنید. توصیه می‌شود تنها سرمایه‌ای که به آن نیاز ندارید را وارد چنین معاملاتی کنید.

2- دومین موضوع، این است که به مقدار کافی برای این موضوع وقت بگذارید. انجام معاملات فیوچرز مستلزم داشتن علم و دانش فراوان بوده و باید چارت‌ها و نمودار‌ها به دقت بررسی شوند و تحلیل مناسبی روی آن‌ها انجام گیرد. بنابراین این معاملات را هنگامی انجام دهید که از وقت کافی برای مدیریت و بررسی آن برخوردار باشید.

3- حتما قبل از معامله با سرمایه خود، اقدام به انجام معاملات تمرینی در صرافی مورد نظر کنید. حساب آزمایشی یا دمو باعث می‌شود به چم و خم بازار دسترسی و به خوبی به بازار مورد معامله، اشراف داشته باشید. انجام این دسته از معاملات می‌تواند تاثیر زیادی در سودآوری یک تریدر داشته باشد.

4- قبل از ورود به بازار مورد معامله، صرافی مورد نظر را به دقت بررسی کنید. یک صرافی مناسب، می‌تواند زمینه ساز رقم خوردن یک معامله خوب برای تریدر شود؛ زیرا ابزار‌هایی که یک صرافی به تریدر می‌دهد، مستقیم با موفقیت او در ارتباط است.

چگونه باید انجام معاملات فیوچرز را آموزش ببینیم؟

همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس و ارز دیجیتال بسیار سخت و در عین حال پیچیده می‌باشد. در واقع یک تریدر باید علاوه بر کنترل و اشراف به دارایی مالی، نمودار و چارت، مدیریت ریسک و سرمایه را نیز در اولویت قرار دهد. بدون توجه به چنین موضوعاتی عملا کسب سود در معاملات اهرمی امکان پذیر نیست. بنابراین نیاز است یک دوره کامل و جامع برای چنین موضوع گذرانده شود و از صفر تا صد این دسته از معاملات و چگونگی انجام آن به طور کامل آموزش داده شود.

گروه مالی اینوستپ مفتخر است اعلام کند که از صفر تا صد بازار های مالی و ترید را آموزش داده و به طور جامعی این مفاهیم را پوشش می‌دهد. در واقع تمام ابزار‌ها و آموزش‌هایی را که یک تریدر نیاز به آن‌ها دارد، در آکادمی اینوستپ، قابل مشاهده است. شما می‌توانید در دوره تریدر حرفه‌ای اینوستپ شرکت کنید و از صفر تا صد ترید را آموزش ببینید. همچنین در این دوره، به صورت کامل درباره معاملات اهرمی و چگونگی انجام آن آموزش داده شده است و افراد تهیه کننده چنین دوره‌ای، می‌توانند با خیال راحت اقدام به معامله در این بازار‌ها و این دست از معاملات کنند.

جمع بندی نهایی

در این بخش از مطالب ارائه شده، می‌خواهیم موضوعات مهمی که در مطالب عنوان شده را بار دیگر گوشزد کنیم. معاملات اهرمی و فیوچرز، بسیار جذاب و در عین حال خطرناک هستند. این دسته از معاملات معمولا با سود و زیان‌های زیادی همراه هستند و هر تریدر قبل از ورود به چنین معاملاتی، باید از نظر ذهنی و روحی تمرکز بالایی داشته باشد. همچنین مدیریت ریسک و سرمایه نیز در چنین معاملاتی بسیار مهم است و یک تریدر حرفه‌ای باید به چنین موضوعی، اشراف کامل داشته باشد.

توصیه می‌کنیم تمام مطالب ارائه شده در این بخش را به دقت مطالعه نموده و گام به گام به آن‌ها پیش بروید. فراموش نکنید که اهرم یا لوریج، مانند یک شمشیر دو لبه اس و می‌تواند در عین سودآوری، به تریدر زیان نیز وارد کند. در انتهای مقاله انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس و ارز دیجیتال، امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید و این مطالب، مفید و ارزشمند بوده باشند.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید