تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار

در جامعه امروزی، شاید کمتر کسی حضور داشته باشد که با واژه و مفهوم تورم آشنا نباشد. در واقع شرایط کشور در چند مدت اخیر، خود یک مثال واضح از تورم می‌باشد که افراد زیادی با آن در حال زندگی هستند. تورم می‌تواند شرایط زندگی را بسیار سخت کند و دسترسی به نیازمندی‌های ساده و ابتدایی نیز دشوار باشد. چنین موضوعی باعث می‌شود تمام بخش‌های مختلف از زندگی یک شخص تحت‌الشعاع این موضوع قرار بگیرد. تورم می‌تواند روی بسیاری از پارامترهای مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … تاثیر بگذارد. بنابراین بررسی آن بسیار مهم است و می‌تواند راهگشای افراد در هنگام مواجهه با آن باشد. تورم در هر جامعه‌ای پدیدار می‌شود، بنابراین باید شناخت کاملی از آن داشته باشیم. با تکیه بر چنین موضوعی، قصد داریم در این مطلب، به بررسی تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار بپردازیم و در انتها نیز دستمزدهایی که متناسب با تورم تغییر می‌کنند را بررسی کنیم.

اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید در رابطه با تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار، اطلاعات بیشتری بدست بیاورید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به اطلاعات مفید و ارزشمندی در این زمینه دست پیدا کنید.

تورم چیست؟

در بررسی تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار ابتدا به موضوع تورم می‌پردازیم. تورم ( Inflation ) یک مفهوم خاص در اقتصاد است و به معنای افزایش مداوم و پیوسته در سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک جامعه برای یک مدت زمانی معین و خاص است. تورم دارای نتایج خاص خود می‌باشد.

به عنوان مثال با ایجاد تورم، قدرت خرید افراد کاهش پیدا می‌کند و اگر در گذشته از کالای X به مقدار معینی خرید انجام می‌شد، حال این خرید به مقدار کمتری انجام می‌شود. البته در این رابطه، باید به این موضوع نیز دقت کنید که اگر تورم در جامعه‌ای دارای نرخ 15 درصد است، این موضوع بدین معنا نیست که تمام کالاها و خدمات موجود در این جامعه دارای نرخ تورم 15 درصدی می‌باشند. برخی از کالاها دارای نرخ تورم 18 درصد، برخی دارای نرخ تورم 12 درصد هستند و این نرخ بین کالاهای مختلف که دارای تقاضا و عرضه متفاوتی می‌باشند، گوناگون است.

به چه علت تورم به وجود می‌آید؟

برای اینکه بتوانیم جلوی تورم را بگیریم و از افزایش آن جلوگیری کنیم، باید بدانیم منشا ایجاد این معضل اقتصادی چه می‌باشد. به طور کلی با بررسی‌های انجام شده توسط اقتصاددانان، مشخص شده است که علت اصلی ایجاد تورم، از دو عامل نشات می‌گیرد. نخست کاهش عرضه کلی یا افزایش تقاضای کلی و عامل دوم، رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی که همان موضوع رشد نقدینگی را در یک جامعه گسترش می‌دهد. اگر بنا به هر دلیلی در یک جامعه، تقاضا از عرضه سبقت بگیرد یا تعداد کالاهای تولیدی از تعداد کالاهای درخواست شده کمتر باشد، قیمت‌ها رو به افزایش می‌روند و این موضوع باعث ایجاد تورم می‌شود. نکته‌ی مهم در این رابطه این است که در صورت ادامه‌دار بودن این روند، شاهد یک تورم شدید و مزمن می‌باشیم که برای هر جامعه‌ای مخرب و زیان بار خواهد بود.

ذکر مثالی از تورم

با ذکر یک مثال، این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم. فرض کنید یک خودرو به قیمت X در حال عرضه است. این خودرو در تعداد 100 عدد در حال عرضه می‌باشد. حال فرض کنید به جای 100 نفر، 1000 نفر متقاضی این خودرو باشند. در چنین حالتی این افراد برای اینکه بتوانند صاحب خودرو شوند، قیمت پیشنهادی خود را افزایش می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود قیمت خودرو افزایش پیدا کند که این موضوع خود گواه سبقت تقاضا بر عرضه می‌باشد که یکی از عوامل ایجاد تورم در جامعه است.

یک موضوع دیگری که در این زمینه نیاز به ارائه بیشتر دارد، اثر کشش تقاضا می‌باشد. در هر حالتی، افزایش تقاضا با افزایش تعداد متقاضیان همراه نخواهد بود. در واقع این موضوع مانند افزایش عرضه پول، می‌تواند متقاضیان را تحریک کند که این موضوع اگر از ظرفیت تولید اقتصاد جامعه بیشتر باشد، باز هم منجر به افزایش قیمت و تورم می‌شود. این موضوع اثر کشش تقاضا نام دارد. اصلی‌ترین دلیل ایجاد چنین حالتی، افزایش نقدینگی در دسترس مردم است.

نقش فشار هزینه

اثر فشار هزینه، دیگر مفهومی می‌باشد که ردپای آن در تورم مشاهده می‌شود. کاهش عرضه نیز ماند افزایش تقاضا می‌تواند بر روی افزایش هزینه‌ها تاثیر زیادی بگذارد. این موضوع هنگامی که برای نهاده‌های تولید مصرفی در کارخانه‌ها تاثیر بگذارد، شرایط سخت‌تر نیز خواهد شد؛ زیرا قیمت بهای تمام شده محصولات کارخانه نیز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به صورت مستقیم روی تورم جامعه، تاثیرگذار است. به این موضوع، اثر فشار هزینه گفته می‌شود.

عوامل ایجاد کننده تورم چه می‌باشند و پیامدهای حاصل از آن چیست؟

عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا تورم در جامعه گسترده شود. تداوم در چاپ پول که باعث پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا می‌شود، اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی، کسری بودجه کشور و استقراض دولت از بانک مرکزی، افزایش تقاضا و کاهش عرضه و… از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث به وجود آمدن تورم شوند. همچنین با افزایش مقدار هر یک از عوامل فوق، می‌توان شاهد تشدید تورم نیز بود.

اثرات و پیامدهای تورم بر هیچ شخصی پوشیده نیست؛ تورم زیاد باعث می‌شود هزینه‌های اقتصادی به صورت سرسام آوری افزایش پیدا کنند و توان خرید مردم برای اقلام مختلف، کاهش پیدا کند. تورم باعث می‌شود قیمت‌های نسبی متفاوت شوند و دارایی‌هایی که می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد به صورت آنی افزایش پیدا می‌کنند و افراد توان خرید و استفاده از آن‌ها را نخواهند داشت.

ایجاد شکاف طبقاتی با تورم

با مثالی از تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار‌ می‌توان بیان کرد که، مقدار افزایش قیمت در دارایی‌هایی همچون املاک، سکه، طلا، خودرو و… به یک اندازه با میزان درآمد اشخاص نمی‌باشد و این موضوع باعث ایجاد تنش‌هایی در خانواده‌ها می‌شود. به طور کلی باید این‌طور عنوان کرد که تورم برای عموم مردم ناخوشایند و نامناسب است. توزیع درآمد به صورت عادلانه توسط تورم بهم می‌خورد و افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود قشری از جامعه قدرت خرید کمتری نسبت به قشر دیگر داشته باشد و این موضوع به صورت مستقیم روی کیفیت زندگی افراد، تاثیر می‌گذارد. این موضوع خود گواه ایجاد شکاف طبقاتی میان اقشار جامعه و زمینه ساز ایجاد مشکلاتی نظیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

البته جالب است اگر بدانید تورم همیشه هم بد نیست و در صورتی که به صورت کنترل شده و با سرعت کمی افزایش پیدا کند، می‌تواند مناسب و انگیزشی باشد. به عنوان مثال با افزایش اندک تورم، انگیزه در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به صورت مستقیم روی رشد GDP که از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی هر کشوری می‌باشد، تاثیر می‌گذارد. همچنین این رشد، باعث می‌شود رفاه در جامعه توسعه یابد و جوامع پیشرفته، حرکت رو به جلویی را تجربه کنند.

تورم چگونه اندازه گیری می‌شود؟

نرخ تورم، به ما این موضوع را عنوان می‌کند که ارزش پول و قدرت خرید ما در یک بازه زمانی، چه مقدار می‌باشد. برای همین، باید شاخصه‌های مهم و تاثیرگذاری روی محاسبه این موضوع، تاثیر داشته باشند. می‌توان مولفه‌های اقتصادی زیادی را در محاسبه این عامل اقتصادی، دخیل دانست. شاخص بهای مصرف کنند، شاخص بهای تولید کننده، شاخص قیمت عمده فروشی و… از جمله شاخصه‌هایی هستند که می‌توانند در اندازه‌گیری تورم، موثر واقع شوند.

با این حال، اصلی‌ترین شاخصه محاسبه تورم، شاخص قیمت مصرف‌کننده یا Consumer Price Index ( CPI ) است. این شاخص و نرخ تورم، می‌تواند به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه مورد محاسبه قرار بگیرد. نکته‌ی مهم اینجاست که برای بررسی این شاخص، از یک سبد کالای پایه استفاده می‌شود که انتخاب آن به عهده بانک مرکزی است و ممکن است هر چند سال یکبار، تعویض در آن صورت بگیرد. در ادامه بیشتر به بررسی تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار می‌پردازیم.

تورم چگونه بر بازار کار و کسب و کار‌ها تاثیر می‌گذارد؟

تورم بر تمام مولفه‌های اقتصادی موجود در یک جامعه تاثیر می‌گذارد. این موضوع برای کسب و کار‌ها و بازار کار نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال یک کسب و کار که در گذشته با هزینه اولیه X در حال فعالیت بود، حال با افزایش سطح هزینه‌ها، باید با هزینه اولیه X+Y فعالیت کند. همین موضوع باعث می‌شود تولیدات و خدماتی که این کسب و کار ارائه می‌کند، با افزایش هزینه رو به رو شود و استفاده‌کننده‌ای که می‌خواهد از این وسایل یا خدمات استفاده کند، باید هزینه‌ای بیشتر برای دریافت آن، ارائه کند.

با توجه به شرایط تورم در کشور و پایین آمدن قدرت خرید و درآمد مردم، عده‌ای با سرمایه اندک خود به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند تا به نوعی درآمدزایی کنند؛ گروه مالی اینوستپ در این خصوص مقاله‌ای تحت عنوان حداقل سرمایه برای ترید کردن را ارائه کرده تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

با بررسی‌های انجام شده درباره‌ی تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار، به چندین مورد برخورد کردیم که حاصل ایجاد آن، تورم است و این موضوعات کسب و کار‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با هم نگاهی به این موارد می‌اندازیم.

تاثیرات تورم بر بازار کار

  • نخستین تاثیری که تورم روی یک کسب و کار و به طور کلی جامعه دارد، کاهش قدرت خرید است. در واقع خود معنای تورم نیز همین موضوع است. افزایش قیمت‌ها در یک جامعه، باعث می‌شود قدرت خرید عموم مردم کاهش پیدا کند. شاید در گذشته که نرخ تورم بدین صورت تشدید پیدا نکرده بود، می‌توانستیم برای خرید یک پراید، 150 میلیون تومان کنار بگذاریم. در حال حاضر این مبلغ به 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و این موضوع باعث می‌شود افرادی که قدرت خرید آن را ندارند، از گردونه تقاضای این محصول، کنار بروند.
  • تورم، باعث می‌شود افراد، کسب و کار‌ها و شرکت‌ها، به خرید و سرمایه‌گذاری ترغیب شوند. افراد در هنگام ایجاد تورم، برای اینکه ارزش پول آن‌ها کاهش پیدا نکند، وادار به خرید محصول می‌شوند. به عنوان مثال در هنگام افزایش قیمت خودرو، نگه داشتن پول نقد بدترین کار ممکن است. در چنین حالتی، افراد اقدام به خرید خودرو می‌کنند تا بتوانند از کاهش ارزش پول خود، جلوگیری کنند. این موضوع برای کسب و کار‌ها نیز رخ می‌دهد. این دسته از کسب و کار‌ها برای اینکه بتوانند روند فعالیت خود را ادامه دهند، اقدام به خرید محصول یا مواد اولیه می‌کنند تا بتوانند روند رو به جلوی خود را ادامه دهند. بنابراین یکی از تاثیرات تورم، افزایش خرید و سرمایه گذاری می‌باشد.
  • یکی از آسیب‌های دیگری که برای یک کسب و کار در هنگام تورم به وجود می‌آید، این است که خود تورم، باعث ایجاد تورمی دیگر می‌شود. همانطور که در مورد قبلی مشاهده کردید، تورم، تمایل به خرید و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود اقتصاد از نقدینگی، لبریز شود. کسب و کار‌ها نیز به چنین شکلی تبدیل می‌شوند. در واقع کسب و کار‌ها نیز در هنگام تورم، اقدام به خرید محصولات زیادی می‌کنند که ممکن است در حالت عادی، آن را به تعویق بیندازند. این چرخه مرگبار تا حدی پیش می‌روند که محصولات موجود در فروشگاه‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند و این موضوع خود به معنای افزایش تقاضا است که تشدید کننده گرانی‌ها و تورم است.

راهکارهای مفید برای کسب و کار‌ها برای در امان ماندن از تورم و رکود اقتصادی

همانطور که مشاهده کردید، تورم و رکود اقتصادی، بلای جان هر کشوری است و این موضوع روی کسب و کار‌ها و بازار کار نیز به شدت تاثیر می‌گذارد. رکود اقتصادی فاجعه‌ای برای کسب و کار‌ها و صاحبان آن‌ها می‌باشد. در واقع با تورم، ارزش ارز کشور کاهش پیدا می‌کند و برای خرید محصولات و مواد اولیه، باید هزینه‌ای بیشتر پرداخت کنیم. با چنین تفاسیری، کسب و کار‌ها علی‌الخصوص کسب و کارهای کوچک، باید راهکارهای مناسبی را اتخاذ کنند تا بتوانند در برابر تورم‌های سرسام آور و ویران‌کننده، دوام بیاورند. در ادامه 4 راهکار مناسب برای تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار پیشنهاد می‌دهیم که بر اساس آن‌ها، می‌توان از تورم و رکود اقتصادی در امان ماند.

راهکار مناسب برای در امان ماندن از تورم

  1. نخستین پیشنهاد، کاهش هزینه‌هاست. با ایجاد تورم، لزوم مدیریت نقدینگی بسیار اهمیت پیدا می‌کند و کسب و کارها باید دخل و خرج خود را به بهترین شکل، مدیریت کنند. کاهش هزینه‌ها در واقع همان راهکاری می‌باشد که پول و نقدینگی بیشتری در دسترس این کسب و کارها خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچه هزینه‌های غیرضروری بیشتر کاهش پیدا کند، می‌توان به بقای یک کسب و کار در زمان تورم، بیشتر خوشبین بود. شک نکنید که کاهش هزینه‌ها و بازبینی روش‌های تولید و ارائه محصول، می‌تواند کمک‌های فراوانی به یک کسب و کار در هنگام تورم کند.
  2. بدست آوردن یک منبع اعتباری مناسب، می‌تواند راهگشای یک کسب و کار در هنگام تورم باشد. البته در هنگام تورم، سیاست‌های بانک نیز برای اعطای اعتبار بانکی متفاوت است اما در صورتی که از سابقه خوبی برخوردار باشید، هنوز هم می‌توانید اعتبار مناسبی از بانک دریافت کنید. به طور کلی در هنگام تورم، اگر بتوانید یک اعتبار مالی مناسب جذب کنید، در واقع گلیم خود را از آب بیرون کشیده‌اید و به بقای کسب و کار خود، بیشتر امیدوار خواهید شد.
  3. ایجاد رویکردهای نوین، دیگر استراتژی مناسب برای بقا در هنگام تورم است. راهکارهای مناسب، ایجاد شرایط بهتر برای فروش، بازاریابی تخصصی و … از عواملی می‌باشند که حتی در تورم نیز کمک حال کسب و کارها بوده و می‌تواند این دسته از مجموعه‌ها را به سمت موفقیت، حرکت دهد.
  4. سرانجام مورد آخر، برنامه‌ریزی مناسب و مدون است. یک کسب و کار هنگامی به موفقیت می‌رسد که روی برنامه و با اصول پیش برود. در واقع یک کسب و کار باید پیش بینی شرایط مختلف را انجام دهد و برای مقابله با آن، از قبل آماده شود. همچنین راهکارهایی که می‌توان از دشواری‌های موجود در یک کسب و کار خارج شد نیز باید همواره مورد بررسی مدیران یک کسب و کار قرار بگیرد.

تاثیر تورم بر دستمزد

تورم روی سطح دستمزد نیز تاثیرگذار است و این موضوع برای اقشار مختلف جامعه، حائز اهمیت بسیاری است. دو حالت وجود دارد که تورم می‌تواند روی دستمزدها تاثیر بگذارد.

  1. حالتی است که در آن قیمت‌ها به شکل بی‌رویه و بدون تناسب خاصی، افزایش پیدا می‌کند. در چنین حالتی، اگر بهره‌وری و بازدهی محصول نهایی نیز افزایش پیدا کند، دستمزد نهایی نیز به همان نسب افزایش خواهد یافت. در چنین حالتی، با اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است، تورم شکل نمی‌گیرد و سطح عمومی قیمت‌ها، مناسب ارزیابی خواهد شد. به عبارتی در چنین حالتی گفته می‌شود با افزایش درآمد افراد، سطح افزایش قیمت‌ها و به طور کلی تورم، خنثی شده است. در چنین حالتی نمی‌توان عنوان کرد که تورم شکل گرفته است؛ زیرا درآمد افراد نیز متناسب با شرایط جامعه افزایش پیدا کرده است و سطح زندگی افراد تحت تاثیر این معضل اقتصادی قرار نخواهد گرفت.
  2. در حالت دوم، تورم شکل می‌گیرد و سطح افزایش در قیمت محصولات خود را نشان می‌دهند اما سطح درآمد و دستمزد افراد با سرعت تورم، افزایش نمی‌یابد. در واقع به حالت نخست که دستمزد و تورم در یک سطح حرکت می‌کنند، تورم ایستا گفته می‌شود ولی در حالت دوم، تورم پویا شکل گرفته است. در این رابطه، دولت‌ها تلاش‌های بسیاری کرده‌اند تا بتوانند جلوی تورم پویا را بگیرند. یکی از فعالیت‌هایی که جوامع نسبت به انجام آن در حال تلاش‌اند، ارائه حداقل دستمزد است که برای تامین نیازمندی‌های اقتصادی، باید دریافت شود. البته سبد حداقل معیشت یک خانواده نیز باید زیر ذره بین بررسی دولت و بانک مرکزی قرار بگیرد تا این موضوع به شکل بهتری پیگیری شود.

بسیاری از افراد برای جلوگیری از کم ارزش شدن پول به دلیل تورم به دنبال درآمد دلاری هستند و با ورود به بازارهای مالی جهانی و کسب درآمد از آن درصدد حفظ ارزش دارایی خود هستند.

کلام آخر

امروزه در جوامع مختلف، خطر تورم بسیار گسترده شده است و روز به روز به عواقب خطرناک آن افزوده خواهد شد. در واقع بسیاری از اقتصاددانان عنوان کرده‌اند که در صورت گسترش چنین عاملی، جهان وارد یک بحران بسیار بزرگ خواهد شد و جوامع اقتصادی درگیر یک معضل همه‌گیر می‌شوند. تورم به تنهایی می‌تواند عوامل ناگوار اقتصادی دیگری را نیز به وجود بیاورد. یکی از مهم‌ترین پیامد‌های تورم، ایجاد بیکاری است.

اغلب مردم برای اینکه بتوانند زندگی خود را پیش ببرند، باید به یک شغل ثابت و حداقل دستمزدی دسترسی داشته باشند تا بتوانند اقدامات مناسبی را اتخاذ کنند. علاوه بر این، نرخ بالای تورم باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نیز با تردید اقدام به فعالیت کنند و نقدینگی از چرخه تولید و اقتصاد یک کشور خارج شود. چنین موضوعاتی باعث می‌شود ذهنیت یک جامعه بیمار شود و افراد برای اینکه در این چرخه مرگ، زنده بمانند، اقدام به خرید محصولات کنند که ممکن است در فردا روزی، افزایش پیدا کند. این موضوع با اینکه در کوتاه مدت تاثیر مثبتی در زندگی افراد دارد اما در بلند مدت، باعث نابودی یک کشور می‌شود و سیلی از مشکلات و کمبودها را روانه یک جامعه می‌کند.

در چنین حالتی، رفتار و اقدامات یک جامعه و دولت بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم اتخاذ سیاست‌های مناسب، جامعه فوق وارد یک ورطه اقتصادی نامناسب می‌شود و بقای کشور، رو به کاهش خواهد رفت. در انتهای مطلب بررسی تورم و ارتباط آن با بازار کسب و کار، امیدواریم از خواندن آن رضایت کامل داشته باشید و این مطالب توانسته باشد اطلاعات مفید، ارزشمند و سودآوری برای شما مخاطبین گرامی، به همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید