سرمایه گذاری چیست + روش های آن

در سال های اخیر مفهوم و اهمیت سرمایه‌گذاری (investing) نسبت به سال‌های گذشته، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همه ما به طور پیوسته برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ خود در حال تلاش و کوشش هستیم. به عنوان مثال، ممکن است هر یک از ما در پی خرید خانه یا ماشین باشیم و یا این که بخواهیم برای آینده تحصیلی و شغلی فرزندانمان، مبالغی را به انواع روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم؛ یا قصد خرید لوازم خانگی بهتری را داشته باشیم و به طور کلی به دنبال فراهم کردن رفاه بیشتر باشیم، در واقع همین جاست که سرمایه‌گذاری اهمیت خود را نمایان می کند. در ادامه می‌خواهیم پیرامون سرمایه و سرمایه‌گذاری به طور مفصل صحبت کنیم تا شما با اهداف پیش روی گروه مالی اینوستپ (investep) هم بیشتر آشنا شوید.

چرا باید سرمایه‌گذاری کنیم؟

شاید عده‌ی بسیار کمی از افراد باشند که صرفا به یک درآمد ثابت ماهانه اکتفا کنند و به دنبال دیگر راه‌های افزایش درآمد نباشند، چرا که اغلب درآمدهای ماهانه صرفا کفاف گذران زندگی را می‌دهد و برای اهداف بزرگتر نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و اصولی‌تر برای سرمایه است.

در واقع ما (investep) سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا به اهداف خود برسیم و بتوانیم رفاه و آرامش بیشتری برای خود و یا اطرافیانمان رقم بزنیم.

مفهوم سرمایه‌گذاری چیست؟

در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری (investing) به معنای اختصاص دادن  منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، جهت به دست آوردن منابع باارزش‌تر در آینده است. شما می‌توانید منابع مالی خود را در دارایی‌هایی مانند سهام شرکت‌ها، اوراق درآمد ثابت، مسکن، زمین، طلا، خودرو،ارزهای دیجیتال، ارزهای خارجی و … سرمایه‌گذاری کنید. در این صورت اگر قیمت آن دارایی‌ها افزایش یابد، سرمایه شما نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد و در واقع می‌توان گفت که شما سود کسب کرده اید.

البته از آن جایی که هر سرمایه گذاری با مقداری ریسک همراه است باید این نکته را به خاطر داشته باشید که شاید شما با سرمایه‌گذاری درست روی یک دارایی نه تنها سودی کسب نکنید بلکه متحمل ضرر هم بشوید.

بهترین روش سرمایه‌گذاری کدام است؟

این سوال شاید در ذهن شماهم وجود داشته باشد که کجا سرمایه‌گذاری کنیم تا سود بیشتری کسب کنیم و یا اینکه کدام یک از روش‌های سرمایه‌گذاری برای من مناسب‌تر است و دیگر سوالاتی از این قبیل که در ادامه به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

هر فردی دارای شرایط و همین‌طور ویژگی‌های شخصیتی منحصر بفردی است از این رو نمی‌توان یک روش سرمایه‌گذاری خاص را به تمامی افراد پیشنهاد داد به همین خاطر بهتر است ابتدا افراد میزان ریسک پذیری و افق سرمایه‌گذاری خود را با دقت بسنجند و سپس با مورد مقایسه قرار دادن بازارهای مختلف، بهترین و مناسب‌ترین بستر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری کردن (Invest) یکی از نیازهای امروزه جوامع مختلف هست و همانطور که می‌دانید از مزایای بسیاری برخوردار است، که به چند مورد اشاره می‌کنیم.

  • با سرمایه‌گذاری ارزش پول خود را حفظ کنید.

با توجه به افزایش نرخ تورم و کم ارزش شدن پول رایج کشور، سرمایه‌گذاری (investing) می‌تواند ارزش سرمایه شما را در مقابل تورم حفظ کند و همچنین علاوه بر حفظ ارزش باعث رشد سرمایه و باارزش‌تر شدن آن نسبت به تورم است.

  • با سرمایه‌گذاری آینده خود را تامین کنید.

با سرمایه‌گذاری کردن و آموزش روش‌های سرمايه‌گذاری در گروه مالی investep می‌توانید برای آینده خود سرمايه‌گذاری کنید تا زمانی‌که شما بازنشسته می‌شوید و توانایی کاری شما کم می‌شود، بدون دغدغه مالی در کنار خانواده خود با آرامش زندگی می‌کنید. در واقع سرمایه‌گذاری کردن به نوعی،  کسب آرامش برای آینده است.

  • هرچه زودتر به اهدافتان می‌رسید.

شما با سرمایه‌گذاری کردن (invest) می‌توانید به اهدافی که دارید برسید. برای رسیدن به این اهداف نیاز به سرمایه‌ای بسیار بیشتر از درآمدمان داریم و برای کسب این سرمایه حتما نیاز به سرمایه‌گذاری خواهیم داشت. این اهداف برای هر فرد ممکن است متغیر باشد. از جمله اهداف می‌تواند: خرید خانه، ویلا، باغ ، ماشین لوکس، سفر کردن و… 

متداول‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری

همانطور که می‌دانید سرمایه‌گذاری کردن (investing) انواع مختلفی دارد‌ که چند مورد از متداول‌ترین روش‌ها را عنوان می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری در املاک

با توجه به بالا رفتن نرخ تورم، قیمت املاک در ایران، این چند سال اخیر رشد چند برابری داشته و می‌توان گفت که یکی از سرمایه‌گذاری ‌های امن و پرسود محسوب می‌شود که این سرمایه‌گذاری نیازمند بعضی فاکتورها است. از جمله:

  • این نوع سرمایه‌گذاری نیازمند سرمایه بسیار بالایی است و این در توان بیشتر افراد جامعه نیست.
  • برای این نوع سرمایه‌گذاری باید زمان زیادی را صرف رشد سرمایه کرد و در بلند مدت به سود می‌رسید.
  • این بازار نسبت به بازارهای مالی دیگر، نقدشوندگی کمتری دارد و ممکن کمی در نقد کردن سریع سرمایه مشکل داشته باشید.

سرمايه‌گذاری در طلا و ارز

تقریبا خرید طلا و نقره و نگهداری از آن برای سرمایه امن از دیرباز بین مردم رواج داشته است و اکثر مردم سرمایه خود را به طلا، نقره و یا ارز تبدیل می‌کردند. همانطور که می‌دانید طلا نقدشوندگی خوبی در تمام دنیا دارد و همچنین خرید و فروش ارزهایی همچون دلار، یورو و ارزهای دیجیتال می‌توانند گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری یا (invest) باشند‌. البته باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در خرید طلا، نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدتی است و به زودی رشد قابل توجهی ندارد. از نکات مهم دیگر که باید به آن اشاره کرد، نگهداری طلاست که از لحاظ امنیتی سخت است و شما می‌توانید به جای خرید طلای فیزیکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، در این حوزه سرمايه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادر

فعالیت در بازار بورس یکی از روش‌های سرمايه‌گذاری مجموعه (investep) است که از جذابیت بالایی بین کاربران برخوردار است‌. شما می‌توانید با حداقل سرمایه هم در این بازار سرمایه‌گذاری کنید و برای فعالیت در این بازار باید دانش‌ کافی داشته باشید و با مهارت در این زمینه فعالیت کنید. گروه مالی اینوستپ آموزش‌های حرفه‌ای در این زمینه ارائه کرده است. 

اگر در حوزه بازار بورس مهارت ندارید، می‌توانید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید. این روش سرمایه‌گذاری (investing) برای افرادی که دانش بازار مالی را ندارند، می‌تواند بهترین گزینه باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند مانند صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های قابل معامله ETF، صندوق‌های مختلط، صندوق‌های سهامی و… 

سرمايه‌گذاری در بانک

سرمایه‌گذاری در بانک یکی از امن‌ترین و کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست. این روش سرمایه‌گذاری کردن (invest) از بازدهی کمی برخوردار است و گاها ارزش پول شما را در مقابل رشد بی‌رویه تورم حفظ نمی‌کند. سود بانک‌ها سقف مشخصی دارد و براساس نرخ تورم تعیین می شود، بنابراین سرمایه شما در بانک در مقابل تورم ارزش خود را حفظ می‌کند و سود اضافه‌تر به شما نمی‌دهد.

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی جهانی

امروزه سرمايه‌گذاری (investing) در بازارهای مالی جهانی یکی از بهترین نوع سرمایه‌گذاری‌هاست که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است‌. یکی از اهداف گروه مالی اینوستپ یاری رساندن به این دسته‌ از افراد در راستای سرمایه‌گذاری بهینه و رسیدن به سود ایده‌آل است. برای ورود به بازارهای مالی حتما نیازمند به کسب دانش و مهارت و تجربه بالا هستید و شما برای رسیدن به این توانایی، باید قدرت تحلیلی و تصمیم‌گیری خود را بالا ببرید. شما با مهارت‌هایی که در دوره تریدر حرفه‌ای مجموعه (investep) کسب می‌کنید، می‌توانید با آرامش و تسلط کافی در این بازار پرسود فعالیت کنید. 

بازارهای مالی جهانی اعم از بازار ارز دیحیتال و بازار فارکس بر مبنای دلار ارزش‌گذاری می‌شوند و بهترین منبع درآمد دلاری برای شما هستند. سرمايه‌گذاری در این حوزه شما را در مقابل تورم ایمن کرده و در کنار آن سودهای قابل توجهی هم می‌توانید کسب کنید.

بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران

 در کشور ما با توجه به بالا رفتن بی‌رویه نرخ تورم، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر از قبل جلب توجه می‌کند. در این مقاله با انواع روش‌های سرمايه‌گذاری آشنا شدید. شما برای انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری باید به میزان سرمایه و اهداف خود رجوع کنید. اهدافی بلند مدتی دارید یا کوتاه مدتی، میزان سرمایه‌ای که دارید چه مقدار است، دانش مالی در جهت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دارید یا نه، چه میزان ریسکی را می‌پذیرید؟ پاسخ به تمام این سوالات باعث می‌شود که شما بهترین روش سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید.

در ایران سرمایه‌گذاری در بازار  بورس  و همچنین  بازارهای مالی دیگر به دلیل داشتن درآمد دلاری می‌تواند مناسب باشد. در این سرمایه‌گذاری میزان نقدشوندگی بالایی دارید و هر زمان به دارای خود نیاز داشتید، می‌توانید نقد کنید و به آن دسترسی داشته باشید و با هر میزان سرمایه‌ای که داشته باشید، قادر به سرمایه‌گذاری هستید. این بازارها علاوه بر سرمایه‌گذاری به نوعی منبع درآمد هم هستند و شما می‌توانید درآمد خوبی را با فعالیت در این بازارهای مالی کسب کنید.

آموزش مهم‌ترین رکن قبل از شروع سرمایه‌گذاری

از ارکان مهم در سرمایه‌گذاری حفظ ارزش دارایی است. در واقع در وهله اول شما باید بتوانید ارزش پول خود را حفظ کنید و سپس به دنبال سود و بازدهی بیشتر باشید. برای حفظ ارزش سرمایه این مثال را می‌توانیم بزنیم که مثلا شما مبلغ ۵ میلیون تومان که ارزش خرید وسیله‌ای است را سرمايه‌گذاری می‌کنید و با افزایش نرخ تورم، شما حداقل باید بتوانید با میزان سرمایه‌گذاری خود، همان وسیله را در سال بعد خریداری کنید و ارزش پول شما با گذر زمان حفظ شده باشد. این اصل را هم فراموش نکنید که برای سرمایه‌گذاری نیاز به زمان است و شما انتظار رسیدن به سود کلان در بازه زمانی کوتاه مدت را نباید داشته باشید و invest با گذشت زمان ارزش‌گذاری می‌شود. 

توجه به این نکته بسیار مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در هر حوزه مالی، باید نسبت به آن آگاهی و مهارت کافی داشته باشید و با دید باز سرمایه‌گذاری کنید و گروه مالی (investep) می‌تواند شما را در این مسیر یاری دهد.

حداقل سرمایه‌ی مورد نیاز برای شروع سرمایه گذاری

بسیاری از افراد براین عقیده هستند، که سرمایه‌گذاری نیاز به سرمایه بالا دارد. در واقع اگر بخواهید از روش‌های سنتی مانند خرید ملک، خودرو، طلا و… برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید، نیاز به سرمایه بالایی دارید. در حال حاضر بازارهای مالی مانند بورس، ارزدیجیتال و فارکس این امکان را برای شما فراهم کردند که با کمترین میزان سرمایه هم بتوانید برای آینده خود سرمایه‌گذاری کنید. شما تنها با داشتن چندصد هزار تومان هم می‌توانید در این حوزه سرمايه‌گذاری کنید. 

رمز موفقیت در سرمایه‌گذاری بازارهای مالی چیست؟

معامله‌گران فعال در بازارهای مالی، باید ریسک موجود در این بازار را بپذیرند و با قبول این موضوع  درصدد کنترل آن باشند. بدون شک کنترل ریسک بدون داشتن مهارت کافی در خصوص مدیریت سرمایه، امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین باید آگاهی و دانش خود را در این زمینه بیشتر ارتقا دهید. بدون شک یکی از رازهای موفقیت در بازارهای مالی، داشتن دانش و مهارت کافی است و شما با انجام اصول بودجه‌بندی می‌توانید ریسک معاملات را بسیار کم کرده و سود خوبی را از این بازار به دست آورید.
قطعا برای کسب موفقیت در بازارهای مالی، باید زبان این بازار  پرریسک را بیاموزید و رعایت این اصول می‌تواند شما را در راه رسیدن به موفقیت بسیار یاری دهد. گروه مالی اینوستپ با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، در تلاش است تا مسیری را فراهم کند که شما با قدرت کامل وارد بازارهای مالی شوید. مجموعه investep تمامی تکنیک‌ها و راهکارهای ترید را، در دوره‌های آموزشی که ارائه کرده است، در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید از این تکنیک‌های آموزشی برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید.

سرمایه گذاری در بازار فارکس

بازار فارکس بازاری ۲۴ ساعته است که ۵ روز در هفته را فعالیت می‌کند و حجم معاملات بسیار بالایی دارد و از آن به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای مالی نام می‌برند. اگر علاقه‌مند به بازارهای دوطرفه هستید و می‌خواهید هم از ریزش و هم از رشد بازار سود بگیرید، این بازار گزینه خوبی می‌تواند باشد. بسیاری از موسسات، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ در این بازار فعالیت دارند و ارزهای بين‌المللی را مبادله کرده و سود کسب می‌کنند. 

بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال دو بازار مشابه به هم هستند و برخی از معامله‌گران بنابر دلایل خاصی بازار فارکس را ترجیح می‌دهند.  بازار فارکس حجم معاملات از بازار ارز دیجیتال بیشتر است و همچنین از میزان نوسانات کمتری هم برخوردار است. همین دو موضوع باعث شده که بسیاری از افراد فارکس را بستر مناسبی برای معاملات خود بدانند. بازار فارکس با اختلاف در نرخ بهره، اخبار اقتصادی یا سیاسی و… تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دچار نوسانات می‌شود و یک معامله‌گر فارکس علاوه بر تحلیل تکنیکال باید این موارد را هم در معاملات خود در نظر بگیرد تا بتواند از بازار به سود برسد.

گروه مالی اینوستپ فعالیت در بازار فارکس را به ساده‌ترین روش به شما آموزش می‌دهد، شما با شرکت در دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای می‌توانید به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار فارکس تبدیل شوید.

چرا نام گروه مالی اینوستپ (investep)؟

بخش اول نام اینوستپ از کلمه‌ی اینوست (invest) به معنای سرمایه‌گذاری و اما بخش دوم این کلمه نیز برگرفته از کلمه‌ی، استپ (step) به معنای پله و گام است.

در واقع شما با همراهی گروه مالی اینوستپ (investep) پله به پله، گام به گام با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری اصولی در بازارهای مالی آشنا خواهید شد و با ارائه بسترهایی که این مجموعه در اختیار شما عزیزان قرار داده است، مسیر رسیدن به سود برای شما هموار تر خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مطلب به  اهمیت سرمايه‌گذاری و انواع روش‌های سرمايه‌گذاری پرداختیم. بهترین روش سرمایه‌گذاری را با توجه به اهداف خود می‌توانیم انتخاب کنیم و در حوزه مورد نظر خود سرمايه‌گذاری کنیم. با توجه به نقش سرمایه‌گذاری در حفظ ارزش دارایی‌ها، اهمیت سرمايه‌گذاری در بازارهای مالی هم بیشتر به چشم می‌خورد. گروه مالی investep درصدد فراهم کردن بستری برای آموزش و راهنمایی هرچه بیشتر شما در بازارهای مالی است و شما را در این زمینه همواره همراهی می‌کند. هدف این مجموعه کمک به حفظ ارزش داریی‌هایتان و همچنین کسب منبع درآمدی ایده‌آل، برای رسیدن به اهدافتان است. آرزوی موفقیت روزافزون تک‌تک شما عزیزان را داریم. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید