آموزش کامل سامانه سجام

یکی از بهترین روش‌های سرمايه‌گذاری، بازار بورس است و بسیاری از افراد علاقه‌مند به فعالیت در این بازار هستند. برای ورود به بازار بورس باید یک‌سری مراحل اولیه را انجام دهید، برای ورود به بازار، اولین گام باید در سامانه سجام احراز هویت کنید. گروه مالی اینوستپ آموزش کامل سامانه سجام را به صورت فیلم آموزشی در اختیار شما عزیزان قرار داده است و ما در این مقاله به شما می‌گوییم که سامانه سجام چیست و چه کاربردی دارد؟

سامانه سجام چیست؟

جام مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. این سامانه مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و مدیریت این اطلاعات را دارد. هر فردی که می‌خواهد وارد این بازار سرمایه شود، از طریق این سایت اطلاعات خود را وارد کرده و کد بورسی را دریافت می‌کند.

در این سامانه اطلاعات افراد به صورت یکپارچه جمع می‌شود و سابقه معاملاتی هر فرد در بورس به صورت شفاف نگهداری می‌شود.

سامانه سجام در واقع یکی از زیرساخت‌های سازمان بورس است که می‌توان این سامانه را سامانه ملی هم در نظر گرفت. همچنین سامانه سجام توسط کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نظارت می‌شود.

برای فعالیت حرفه‌ای تر در بازار بورس و شناخت سهم‌های مستعد رشد دوره بورسی (تابلو خوانی و فیلتر نویسی) میتواند به شما کمک کند.

سامانه سجام چه کاربردی دارد؟

سامانه سجام در واقع یک روش آنلاین برای ثبت‌نام در بورس و دریافت کد بورسی است. در واقع از سال ۱۳۸۴ این سامانه شروع به فعالیت کرد. تا قبل از آن برای شروع فعالیت در بورس باید به یک کارگزاری مراجعه می‌کردید و مراحل ثبت نام خود را به صورت حضوری انجام می‌دادید ولی با پیشرفت تکنولوژی این امکان با سامانه سجام فراهم شد تا شما به صورت آنلاین بتوانید مراحل ثبت‌نام در بورس را بگذرانید. 

امروزه همه افراد چه حقیقی و چه حقوقی برای ورود به بازار بورس از طریق این سامانه کد بورسی خود را دریافت می‌کنند. گروه مالی اینوستپ در این فیلم شما را با آموزش کامل سامانه سجام آشنا کرده و نحوه دریافت کد بورسی را به شما می‌آموزد.

فواید استفاده از سامانه سجام 

سامانه سجام امکان احراز هویت آسان را برای کاربران بورسی فراهم می‌کند. این سامانه بستری برای مشارکت اکثریت مردم در سازمان بورس است. از فواید این سامانه به چند مورد زیر اشاره می‌کنیم:

  • تسهیل ثبت نام افراد در سازمان بورس کشور
  • شفافیت اطلاعات و سوابق معاملاتی افراد
  • مشاهده اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها
  • اطلاع از داد و ستد سهام در شرکت‌های بورسی

نحوه ورود به سامانه سجام

برای احراز هویت اینترنتی در سازمان بورس ، ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام خود را انجام دهید. آدرس ورود به سامانه سجام www.sejam.ir است و شما با زدن روی این لینک می‌توانید وارد سایت شده و مراحل ثبت نام خود را انجام دهید. مراحل ثبت‌نام را می‌توانید خودتان، تنها با داشتن یک گوشی هوشمند انجام دهید و نیاز به کمک افراد دیگر ندارید.

 پس از ورود به سایت بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید و کد ملی خود را وارد کنید. بهتر است برای ثبت نام در این سایت اطلاعات فردی خود را در اختیار اشخاص دیگر قرار ندهید. مراحل ثبت نام در این سامانه به صورت مفصل در فیلم آموزش کامل سامانه سجام در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است و شما با مشاهده این آموزش هیچ ابهامی در این خصوص نخواهید داشت.

مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام

ثبت نام و احراز هویت در این سامانه از چندین مرحله تشکیل شده است، که به صورت اختصار در مطلب برای شما بیان می‌کنیم و به صورت تکمیلی در فیلم آموزشی برای شما تهیه شده است.

  • وارد کردن شماره همراه

شماره تلفنی که در این قسمت وارد می‌کنید، حتما باید به نام خود فرد باشد.

  • درج کد ملی

پس از ارسال شماره همراه، کد تاییدی برای شما ارسال می شود و شما این کد را به همراه کد ملی وارد می‌کنید و همچنین نوع فعالیت خود در بورس ( حقیقی ایرانی ) را مشخص می‌کنید.

  • انتخاب اصیل یا نماینده قانونی

این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است. انتخاب نماینده قانونی برای مواردی است که شخص فوت می‌کند و یا دچار مشکل جدی می‌شود، می‌تواند نماینده قانونی و یا اصیل 

داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند پیگیری سرمایه شما را انجام دهد. 

  • پرداخت هزینه ثبت‌ نام 

در این بخش مبلغ کمی را جهت انجام روال ثبت نام باید واریز کنید، بنابراین درگاه پرداخت موردنظر را انتخاب کرده و پرداخت را انجام می‌دهید. 

  • تکمیل اطلاعات هویتی جهت ثبت نام

در این بخش، اطلاعات هویتی، اطلاعات مالی، کد بورسی، حساب بانکی و…. را وارد می‌کنید. در این بخش حتما دقت کنید که اطلاعات دقیق ثبت شود.

  • استعلام اطلاعات 

در این مرحله، سامانه تمامی مشخصات وارد شده شما را به واسطه بانک‌های اطلاعاتی ملی انجام می‌دهد تا از صحت مشخصات وارد شده اطمینان یابد. اطلاع از نتیجه استعلام ممکن است، چند روز زمان ببرد و از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

  • مراجعه به مراکز احراز هویت

پس از تایید صلاحیت از سامانه سجام، با در دست داشتن کد سجام و اوراق هویتی خود به یکی از مراکز احراز هویتی مراجعه می‌کنید. در این بخش با پرداخت مبلغ کمی، از چهره شما تصویربرداری می‌شود و همچنین نمونه‌ای از امضای شما هم دریافت می شود.

پس از انجام تمام این مراحل و تایید هویتی شما، کد بورسی به شما تعلق می‌گیرد و شما با در دست داشتن کد بورسی می‌توانید در کارگزاری مورد نظر خود ثبت نام کرده و به فعالیت در بازار بورس بپردازید.

احراز هویت در سامانه سجام بدون حضور فیزیکی در مراکز 

با توجه به شلوغی مراکز احراز هویت، دولت امکان احراز هویت را به صورت آنلاین هم فراهم کرد. برای اینکه شما بتوانید به صورت آنلاین احراز هویت خود را انجام دهید، حتما باید از اپلیکیشن مخصوص آن، در گوشی‌های اندرویدی و یا ios استفاده کنید.

در این نرم‌افزار نمونه امضا و تصویر پشت و روی کارت ملی خود را بارگذاری کرده و همچنین تصویری از چهره خود به صورت آنلاین گرفته و ارسال می‌کنید. بنابراین شما به صورت آنلاین احراز هویت خود را انجام می‌دهید.

 

در آخر به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با فضای بورس مقاله جامع اصطلاحات بازار بورس را مطالعه بفرمایید.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید تمامی افراد، اعم از افراد حقیقی و یا افراد حقوقی برای شرکت در بازار بورس باید کد بورسی دریافت کنند. در واقع سامانه سجام برای افرادی که می‌خواهند سرمایه خود را وارد بازار بورس کنند، مورد استفاده است و حتما باید در این سامانه احراز هویت کنند. این سامانه تاثیری در روند فعالیتی ما در بازار بورس ندارد بلکه برای شفافیت اطلاعاتی افراد وارد شده در بورس کاربرد دارد. 

گروه مالی اینوستپ توسط یکی از  بهترین اساتید خود آقای پوریا کاظمی‌فر، آموزش کامل سامانه سجام را به صورت فیلم آموزشی ارائه می‌دهد. امیدواریم با مطالعه این مطالب و مشاهده این فیلم آموزشی، شما را در جهت ثبت نام در سجام راهنمایی کرده باشیم. اگر درباره این موضوع پرسش و یا پیامی دارید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها عنوان کنید. با آرزوی موفقیت برای تک تک شما عزیزان

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید