روش های کنترل طمع در ترید

روش های کنترل طمع در ترید

یکی از بزرگ‌ترین موانعی که هر معامله‌گر در بازار با آن روبرو می‌شود، حس طمع است. اما معامله‌گران باید برای به حداقل رساندن معاملات پرخطر و حفظ نتایج سودآور، هنر غلبه بر این غریزه را در هنگام معامله بیاموزند. این به آن معناست که در یک بازار پرنوسان، معامله‌گر باید بر روی احساسات و غرایز خود کنترل داشته باشد و از استراتژی مدون خود دور نشود. اما کنترل طمع در ترید چگونه ممکن است؟

طمع چگونه بر معاملات شما تاثیر می‌گذارد؟

همانطور که می‌دانید طمع احساس نیاز افراطی و غیر ضروری برای بدست آوردن چیزی است. این احساس در تمام سرمایه‌گذاران چه حرفه ای و چه مبتدی وجود دارد و نقش مهمی در معامله‌گری ایفا می‌کند.

حس طمع در معامله‌گر گاهی باعث می‌شود تا فرد به امید کسب سود بیشتر و غیرمنطقی، معامله خود را در زمان مناسب نبندد و استراتژی معاملاتی خود را زیر پا بگذارد. این احساس گاهی نیز از خود بزرگ‌بینی ناشی می‌شود که معامله‌گر تصور می‌کند تحلیل‌های او بی عیب و نقص است و احتمال شکست در آن وجود ندارد. طمع اغلب با احساسات دیگری مانند ترس همراه است.

کارهایی که در هنگام بروز طمع ممکن است تجربه کنید: دو برابر کردن سرمایه در معاملات بازنده، افزودن سرمایه به موقعیت‌های برنده و یا استفاده از اهرم بیش از حد. حرص و طمع می‌تواند تمرکز شما را برای به حداکثر رساندن سود، شادی و ثروت به کار گیرد و باعث شود که تریدر معاملاتی انجام دهد که دور از منطق است. 

راهکارهایی برای کنترل طمع در ترید

طمع مانند دیگر احساسات انسانی قابل کنترل است و با استفاده از راهکارهای مختلف می‌توان آن را به خوبی مدیریت کرد. کنترل این احساس می‌تواند درصد موفقیت شما در بازارهای مالی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و شما را به سود برساند. با ما همراه باشید تا با استراتژی‌های کنترل طمع در معاملات آشنا شویم.

  • صبور بودن

مهم‌ترین پارامتر برای کنترل طمع در ترید، صبر و شکیبایی است. این بدان معناست که معامله‌گر حرفه‌ای فقط زمانی وارد معامله می‌شود که شرایط مناسب است و این همان صبر هوشمندانه است. تشخیص زمان ورود به معاملات، ترکیبی از دانش فاندامنتال و تکنیکال است که یک استراتژی قانونمند برای شما می‌سازد. تریدر با صبر و پایبندی به استراتژی‌های خود می‌تواند حس طمع را به خوبی مدیریت کند و بهترین زمان را برای ورود و خروج به بازار انتخاب کند. 

  • داشتن مدیریت سرمایه و ریسک

مدیریت ریسک و پایبندی به اصول آن، یکی دیگر از عواملی است که باعث کنترل حس طمع در معامله‌گران می‌شود. این روش باعث می‌شود تا تریدر تمام سرمایه خود را از دست ندهد و توانایی جبران آن را در معاملات بعدی خود داشته باشد. مدیریت ریسک با تعیین حد سود و ضرر و ایجاد یک برنامه مدون باعث افزایش درصد موفقیت در معاملات می‌شود. در دوره‌ی مدیریت سرمایه و بودجه بندی یاد می‌گیرید میزان ضرر و سودهای خود را بهینه کنید تا دیگر مثل سابق حس طمع در شما باعث تصمیمات غیرمنطقی نشود.

  • داشتن برنامه معاملاتی مشخص

یک برنامه معاملاتی، روشی سیستماتیک برای شناسایی نقاط درست ورود و خروج بر اساس متغیرهایی چون زمان، ریسک و اهداف سرمایه‌گذار است. این برنامه چگونگی و نحوه اجرای معاملات را مشخص می‌کند. براساس نظر کارشناسان، تا زمانی که یک برنامه معاملاتی مشخص داشته باشید، هیچ خطری سرمایه شما را تهدید نمی‌کند و می‌توانید تصمیمات درستی بگیرید. بنابراین با تعیین اهداف معاملاتی، تعهد زمانی، قوانین مدیریت ریسک، انتخاب بازار و استراتژی‌ها می‌توانید مدیریت خوبی روی احساسات خود به خصوص حس طمع در معاملات داشته باشید.

  • معامله نکردن در زمان‌های حساس

زمانی که به خاطر ضررهای متوالی خشمگین هستید، دست نگه دارید و صبر کنید تا بر خود مسلط شوید. هیچ تجارتی بدتر از تجارت انتقام جویانه نیست، که در آن معامله‌گر برای جبران ضررهای خود بدون استراتژی مشخصی به بازار باز می‌گردند. برای بازگشت به مسیر قبلی خود باید تمام بررسی‌ها و ارزیابی‌های لازم را انجام دهید تا احساسات شما بر معاملات تاثیری نگذارد.

  • استراحت بین معاملات

معاملات در بازارهای مالی به سرعت پیش می‌روند و این سرعت بالا گاهی ممکن است شما را سردرگم کند. بنابراین خودتان را خیلی درگیر نکنید، چند دقیقه‌ای به چیزهای دیگر فکر کنید و دوباره برگردید تا تصمیم درست‌تری بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدون درگیری حس طمع و دیگر احساسات مخرب مانند استرس داشتن، به معامله بپردازید و درصد موفقیت خود را بالا ببرید. 

  • هرگز معاملات بیش از حد انجام ندهید

این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که معامله‌گران از روی طمع انجام می‌دهند. معمولا معامله‌گران مبتدی می‌خواهند سریع از این راه پولدار شوند و به همین منظور چندین معامله پشت سر هم انجام می‌دهند. اما بعد از چند معامله حساب خود را خالی می‌کنند و کل سرمایه خود را از دست می‌دهند. خرید و فروش بیش از حد همیشه شما را به سمت شکست سوق می‌دهد، بنابراین توصیه می‌شود به طمع کسب درآمد بیشتر، سریع معامله نکنید. 

  • کاهش حجم معاملات

یکی از ساده‌ترین راه‌های کنترل طمع در ترید، کاهش حجم معاملات است. اگر شما معاملات کوچک با سرمایه کم داشته باشید، احساس ترس و در کنار آن طمع خواب شب را از شما نمی‌گیرد. اما اگر یک معامله با سرمایه بالا باز کنید، استرس بر عقل شما چیره می‌شود و مانع اتخاذ تصمیمات صحیح می‌شود. بنابراین با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، یک اندازه مناسب برای معاملات خود پیدا کنید تا توانایی جبران ضررهای خود را داشته باشید.

  • رویای یک شبه پولدار شدن را از سر خود بیرون کنید

یک شبه پولدار شدن، رویایی است که سال‌ها در بازارهای مالی وجود داشته است. اما واقعیت این است که بازارهای مالی چون بورس، فارکس و کریپتوکارنسی به میزان قابل توجهی ثروت شما را افزایش می‌دهند، اما در دراز مدت، این بازارها نسبت به هر گزینه دیگر سرمایه‌گذاری، بازده بالاتری دارند، اما این زمان می‌برد. اگر می‌خواهید شاهد رشد چند برابری سرمایه خود باشید، صبر کنید و اجازه دهید سرمایه شما آرام آرام رشد کند. برنامه خود را دنبال کنید و تسلیم هیچ انگیزه‌ای مانند ترس یا طمع نشوید.

  • همیشه به دنبال یادگیری باشید

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی یک علم بینهایت است و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که نیازی به یادگیری ندارد. به عنوان یک سرمایه‌گذار، شما باید همیشه آماده یادگیری باشید، اصول بازار را بیاموزید و در مورد نحوه عملکرد آن مطالعه کنید تا تمام جنبه‌های فنی آن را درک کنید. از همه مهم‌تر تجزیه و تحلیلی است که دیگر تریدرهای حرفه‌ای ارائه می‌دهند که می‌تواند یک منبع بزرگی از دانش باشد. وقتی یاد می‌گیرید، همیشه به دنبال تصمیم‌گیری‌های تحلیلی می‌روید نه انگیزه‌های احساسی.

  • داشتن خودآگاهی

یکی دیگر از روش‌های کنترل طمع در ترید داشتن خودآگاهی می‌باشد. معمولا افرادی که دچار احساسات و هیجانات مثبت و منفی شدید می‌شوند پیشنهاد می‌شود خودشناسی را در اولویت کار خود قرار دهند زیرا نتایج آن را هم در زندگی عادی و هم کار و ترید مشاهده می‌کنید. به طور کلی با افزایش خودآگاهی می‌توانید موقعیت‌هایی که احساس طمع را در شما برمی‌انگیزد را بهتر مدیریت کنید. همچنین می‌توانید از هر خواسته یا محرکی که بر طرز فکر شما تاثیر می‌گذارد، آگاه شوید. اگر در هنگام ترید دچار ترس، اضطراب و استرس می‌شوید مقاله‌ی بهترین روش‌های کنترل استرس و ترس در هنگام ترید پیشنهاد می‌شود.

  • نظارت بر عملکرد خود

از طریق خودنظارتی، کنترل طمع در معاملات را به دست بگیرید. یکی از روش‌های عالی برای بررسی نحوه عملکرد در معاملات، نظارت بر عملکرد است. شما برای این کار باید با تمام جزئیات کار کنید. چه چیزی باعث می‌شود وارد معاملات پر ریسک شوید؟ چه زمانی از استراتژی خود دور می‌شوید؟ در یک موقعیت چه مدت می‌مانید تا سود بیشتری کسب کنید؟ چگونه می‌توانید این موانع را در آینده از بین ببرید؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید بهترین نتایج را در آینده کسب کنید.

  • استراتژی خود را دائما بهینه سازی کنید

تجارت سرگرم‌کننده و از روی طمع می‌توانید مخرب باشد. همانطور که می‌دانید، استراتژی‌ها در طول زمان باید بهینه‌سازی شوند. شما بعد از اینکه استراتژی‌های خود را نظم بخشیدید، مداما باید نحوه عملکرد آن را بررسی کنید تا در صورت تغییر شرایط بازار، بهترین عملکرد را داشته باشید. تنظیم دقیق برنامه معاملاتی می‌تواند نتایج بهتری را برای معامله‌گر به همراه داشته باشد. یک برنامه مدون به شما کمک می‌کند تا در محدوده محدودیت‌های خود معامله کنید و در نهایت به سود برسید.

جمع‌بندی

طمع داشتن در اکثر افراد وجود دارد و این خصلتی نیست که بتوان آن را از بین برد، اما خوشبختانه با تمرین روش‌های موثر مانند ایجاد نظم و انضباط، صبر، آموزش، واقع‌بینی، طراحی یک برنامه مدون، خودآگاهی و … می‌توانید کنترل خوبی بر روی این احساس غریزی خود داشته باشید. در صورت تمایل می‌توانید دوره‌ی هوش معامله‌گری که در آن به آموزش روانشناسی ترید می‌پردازیم را تهیه کنید. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید