بهترین روش‌های کنترل استرس و ترس در معامله

بهترین روش‌های کنترل استرس و ترس در معامله

عدم کنترل استرس از جمله مواردی است که ممکن است معامله‌گر را به سمت و سوی از دست دادن سرمایه خود سوق دهد. راه حل‌های زیادی وجود دارد که به معامله‌گر کمک می‌کند این هیجانات و استرس کنترل شوند و آسیب جدی به او وارد نکند. برای حل این مسئله بایستی بدانیم چه عواملی باعث ایجاد استرس می‌شود. بنابراین در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم: چگونه در معاملات استرس خود را کنترل کنیم؟ استرس ناشی از معاملات از چه عواملی نشأت می‌گیرد؟ پس با ما آکادمی اینوستپ همراه باشید.

راه حل‌های کاربردی جهت کاهش استرس در تریدرها

معامله‌گر باید خودآگاهی بالایی داشته باشد و اولین مرحله برای حل استرس، دیدن و مشاهده‌ی استرس است. در واقع نخستین قدم این است که بپذیریم چنین موضوعی وجود دارد و باید در معاملات با دقت به احساس خود توجه کنیم تا بتوانیم به شکل مناسبی با آن رو به رو شویم. که خوشبختانه شمایی که این مطلب را می‌خوانید از استرس و ترس خود آگاه هستید و از این مرحله عبور کرده‌اید.

برای کامیابی و رسیدن به موفقیت در معاملات، نیاز است علاوه بر کنترل احساسات، بتوانیم استرس موجود در معامله را نیز مهار کنیم. در ادامه، می‌خواهیم 6 روش مناسب برای کاهش استرس و انجام یک معامله مفید را معرفی کنیم:

1) مدیریت سرمایه معاملات

یکی از مهمترین روش‌هایی که می‌توانید به وسیله آن استرس و احساسات خود را از معامله دور کنید، این است که سبد سرمایه‌گذاری متنوع ایجاد کنید. این موضوع بدین معنی می‌باشد که پرتفوی خود را به شکل مناسب و اصولی تشکیل دهید تا در صورت افت یکی از دارایی های موجود، خیالتان از دارایی دیگر راحت باشد و با افت یکی از دارایی‌ها، تمام سبد سرمایه‌گذاری شما دچار افت و زیان نشود.

به عنوان مثال می‌توانید این متنوع سازی را در اشکال مختلف پیش ببرید. فاصله جغرافیایی، نوع سرمایه‌گذاری، نوع دارایی مالی، نوع بازاری که دارایی در آن مبادله می‌شود و… از جمله روش‌هایی است که به متنوع‌سازی پرتفوی، کمک‌های زیادی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود هیجان و احساسات در معاملات به شکل درستی کنترل شود و آسیب و گزندی به سرمایه‌گذار و دارایی او وارد نشود.

2) داشتن استراتژی مدون

معاملات در صورتی که دارای یک استراتژی مدون و مناسب باشند و این استراتژی روی نظم خاصی انجام و اعمال شود، می‌توانیم یقین پیدا کنیم که استرس کمتری در آن وارد می‌شود. به عبارتی نوشتن اهداف خود از سرمایه‌گذاری، مقدار زمانی که برای انجام این سرمایه‌گذاری نیاز است، هدف از تشکیل پرتفوی و استراتژی‌های اخذ شده، باعث می‌شود طرح کامل یک سرمایه‌گذاری به نمایش گذاشته شود. نوشتن طرحی از سرمایه‌گذاری و اهداف خود باعث می‌شود به خوبی بتوانیم در زمان مناسبی از معامله خارج یا در زمان مناسبی وارد یک موقعیت دیگر شویم.

در هنگام کسب سود، طمع و در هنگام تحمیل ضرر، خشم باعث می‌شود نتوانیم تصمیم مناسبی بگیریم. در این راستا، توصیه می‌شود حتما در هنگام نوشتن استراتژی‌های معاملاتی، حد سود و حد ضرر نیز قید شود تا از بروز هرگونه استرس و احساسات در معامله جلوگیری شود و روند رو به رشد، همچنان حفظ شود.

3) سرمایه‌گذاری با پول اضافه

یکی دیگر از عواملی که به شدت استرس ناشی از معاملات را افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری با پول قرضی است. افراد حرفه‌ای در بازار معاملات، می‌دانند که نباید با پولی که مالکیت آن با خودشان نیست، معامله‌ای انجام دهند. برعکس این دسته، معمولا افراد مبتدی در بازار دست به انجام چنین کاری می‌زنند. این موضوع هنگامی تشدید پیدا می‌کند که سود ناشی از انجام معامله آن‌ها را وسوسه کند. این موضوع باعث می‌شود احساسات به شدت داخل معامله وارد شود و استرس شدیدی به شخص وارد شود. در این صورت و در پی تحمیل ضرر، سرمایه‌گذار دارای اضطراب و استرس شدیدی می‌شود و این موضوع ممکن است علاوه بر از دست دادن سرمایه، باعث ایجاد روحیه‌ای نامناسب و بیماری‌های روحی و جسمی در شخص سرمایه‌گذار شود.

4) انجام معامله با سرمایه‌ی کم

یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود استرس به شکل مطلوبی در معاملات کنترل شود، انجام معامله با سرمایه‌ای کم می‌باشد. در واقع هر چقدر سرمایه شخص بیشتر باشد، کسب سود و زیان نیز برای او در اعداد و ارقام بیشتری ظاهر می‌شود. از این رو توصیه می‌کنیم افراد تازه‌کار که جدیدا با بازارهای مالی آشنا شده‌اند، ابتدا با مبالغ کمتری در این بازارها حضور داشته باشند تا با به دست آوردن سود، اعتماد به نفس خود را افزایش و استرس خود را کاهش دهند.

5) پذیرش فرصت‌های از دست رفته

موضوعی که می‌توانیم از آن در جهت کاهش استرس ناشی از معاملات استفاده کنیم، پذیرش فرصت‌هایی می‌باشد که در معاملات از دست رفته‌اند. شتاب‌زدگی، باعث می‌شود بسیاری از موقعیت‌های مناسب از دست بروند و این موضوع روی برآیند معاملات تریدر، تاثیر خود را می‌گذارد.

به عنوان مثال ممکن است در گذشته تصمیم به خرید یک دارایی داشته‌اید اما شرایط مهیا نشده و نتوانستید این دارایی را خریداری کنید. حال پس از گذشت مدتی، مشاهده می‌کنید که این دارایی رشد مناسبی را داشته است. احتمالا در چنین زمانی، آرزو می‌کردید که زمان به عقب برگردد و بتوانید دارایی مورد نظر را خریداری نمایید. یک موضوع مهم در این زمینه وجود دارد و آن این است که در بازارهای مالی، موقعیت های فراوانی نصیب سرمایه‌گذار و تریدر می‌شود. بنابراین لازم نیست حسرت گذشته را بخورید. باید رویکردتان به آینده باشد و بتوانید استرس ناشی از معاملات را پوشش دهید.

کنترل ترس در معامله

6) مواجه با ترس و استرس

بله! مواجه با علت استرس خود یکی از راه‌کارهای کاهش و کنترل استرس است. منشأ این استرس را پیدا کنید و با آن روبرو شوید، بایستی بررسی شود که چه عواملی باعث شده است اینگونه استرس و اضطراب داشته باشید و چگونه می‌توانید آن را متوقف کنید. به عنوان مثال، آیا شرایط روحی شما باعث شده که ذهنی پر از تشویش داشته باشید؟ آیا مشکلات روابط عاطفی شما و موضوعات مربوط به آن باعث شده است تمرکز کافی برای انجام معاملات را نداشته باشید؟

البته ناگفته نماند گاهی اوقات هم استرس مثبت است؛ زیرا باعث می‌شود تمام شرایط به دقت سنجیده شود و باعث شود شخص علاوه بر اعمال یک استراتژی مناسب و کارآمد، بازدهی مثبتی نیز در بازار کسب کند و سودآوری مستمر حاصل شود و به خوبی تمام خطرات ناشی از انجام یک معامله را شناسایی و با چشمانی باز اقدام به انجام معامله کند. در ادامه به تعدادی از عوامل رایج استرس در تریدرها می‌پردازیم.

عوامل رایج استرس و ترس در معامله‌گران + راه حل‌های آن

1) تاثیر اتفاقات گذشته در تصمیم‌های آینده

اگر در گذشته در انجام معاملات خود ناموفق شده‌اید، این موضوع باعث می‌شود برای جلوگیری از تکرار گذشته در تصمیم گیری‌های آینده نیز دچار استرس و ترس شوید. در واقع هنگامی که یک تریدر غرق در احساسات شدید است، به سختی می‌تواند ذهن خود را خالی کند و وارد یک معامله با تمرکز بالا شود.

راه حل:

  •   نفس عمیق بکشید و از نمودار و چارت کمی فاصله بگیرید.
  • طولانی مدت از موقعیت آزار دهنده فاصله نگیرید.
  • هر روز بنویسید تا به احساسات و رفتارهای خود آگاهی داشته باشید. (روی این مورد تاکید می‌کنیم)
  • در صورت وجود با یک دوست یا فرد امن صحبت کنید.
  • در صورت نیاز برای شناخت احساسات خود حتما با تراپیست صحبت کنید.

2) کمال طلبی

کمال طلبی یکی از رفتارهای ناسالمی است که غالبا خیلی از ما درگیر آن هستیم و این موضوع در ترید هم خودش را نشان می‌دهد. 

راه حل:

  • تعیین اهداف قابل دسترس و معقول 
  • تعیین اهداف شفاف با توجه به بودجه و منابع خود
  • در صورت نیاز برای برطرف کردن این مشکل حتما با تراپیست صحبت کنید.

گفتنی است که برای رفع این مشکل که سالیان سال وجود داشته است تلاش زیادی بایستی انجام شود.

3) ترس از دست دادن سرمایه

ترس از دست دادن سرمایه به دلیل نوسانات بازار و عدم قطعیت آن ایجاد می‌شود و یکی از ترس‌های شایع بین افراد معامله‌گر محسوب می‌شود.

راه حل:

همانطور که بالاتر گفته شد به طور کلی راه‌حل‌هایی مثل آموزش و یادگیری مدیریت ریسک تا حد خوبی می‌تواند در داشتن برنامه معین و تصمیمات ورود و خروج از موقعیت‌های معاملاتی به کنترل استرس شما کمک کند. در کنار استرس و ترس، طمع یکی از مهم‌ترین احساساتی است که معامله‌گران با آن مواجه می‌شوند اگر با این احساس دست و پنجه نرم می‌کنید توصیه می‌شود مقاله کنترل طمع در ترید را مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به بررسی کنترل استرس در معاملات پرداختیم. بحث روانشناسی معاملات بسیار حائز اهمیت است و هر شخصی که می‌خواهد وارد بازارهای مالی شود، ابتدا باید این موارد را به صورت کامل مطالعه نماید و به شناختی کامل در این زمینه دست پیدا کند. کنترل استرس در معاملات، نمونه‌ای از موضوعاتی است که در زیرمجموعه روانشناسی معاملات بوده و افراد باید به دقت و قبل از ورود به چنین مجموعه‌هایی، اقدام به تقویت این بخش در خود کنند. شما همراهان در صورت تمایل می‌توانید دوره‌ی مدیریت سرمایه و روان شناسی معامله‌گری را در دوره‌ی هوش معامله‌گری مشاهده کنید تا سبک زندگی معامله‌گری ایده‌آل داشته باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید