تریگر استاتیک امن‌تر است یا تریگر داینامیک ؟

اگر تاکنون در بازارهای مالی فعالیت داشته‌اید، احتمالا با مفاهیم زیادی رو به رو شده‌اید. مقاومت، حمایت، کندل، الگو، استراتژی معاملاتی، پوزیشن لانگ و شورت، تریگر و… از جمله موارد و مفاهیمی هستند که در بازارهای مالی و تحلیل تکنیکال کاربرد دارند. اشراف به هر کدام از این موارد، باعث می‌شود تحلیل‌گر به یک سلاح قدرتمند مجهز شود و بتواند در بازارهای مالی، خود را به پیروزی برساند. در پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال، مفهوم تریگر بسیار کاربرد دارد. در واقع تریگر می‌تواند نقطه‌ای جهت نیل به موفقیت برای یک تحلیل‌گر باشد. تریگر استاتیک یا داینامیک هر کدام مفهمومی از تریگر هستند. از این روز باید به خوبی با این مفهوم آشنا شویم وبه پاسخ این سوال برسیم که تریگر در معامله یعنی چه؟

تریگر به 2 صورت استاتیک و داینامیک ممکن است در نمودار و چارت قیمتی مشخص شود. در واقع یک تحلیل‌گر با انتخاب نوع تحلیل و استراتژی خود می‌تواند تریگر استاتیک یا داینامیک را انتخاب نمایید. هر کدام از این انتخاب‌ها، می‌توانند راه و استراتژی خاصی را برای تحلیل‌گر به وجود بیاورند. به عنوان مثال در یک تریگر استاتیک، تحلیل‌گر به دنبال شکار قیمت در محدوده‌ای ثابت است و قیمت سیر صعودی یا نزولی ندارد. برعکس در تریگر داینامیک، تحلیل‌گر به دنبال قیمت می‌رود و سعی می‌کند در محلی مناسب، قیمت را شکار کند. بنابراین در هر سبکی از تحلیل، یک استراتژی خاص مشخص می‌شود و تحلیل‌گر بر اساس آن، می‌تواند روند کلی را بازگو کند.

در این مطلب، می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که تریگر استاتیک یا داینامیک چگونه می‌توانند به یک تحلیل‌گر در راه کسب موفقیت و درآمدزایی، کمک کند. اگر علاقه دارید چنین مبحثی را دنبال کنید و می‌خواهید در این رابطه، مطالب مفیدی را کسب نمایید، توصیه می‌کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنید.

تریگر در تحلیل تکنیکال به چه معنایی است؟

در مطالب گذشته، به طور کامل درباره تریگر صحبت کردیم اما در این مطلب، باید ابتدا تعریفی از این مفهوم بیاوریم تا بتوانیم ادامه مطالب را به این مفهوم، بسط دهیم. تریگر در فارسی به معنای ماشه است. ماشه به اصطلاح در این بخش نشانگر این است که تحلیل‌گر به عنوان یک شکارچی، باید به موقع روند قیمتی را شناسایی و در منطقه‌ای مناسب وارد معامله شود. در واقع هوش و ذکاوت یک تحلیل‌گر در چنین زمانی مشخص می‌شود. او می‌تواند با انتخاب و اخذ یک استراتژی مدون، پیروزی و کسب موفقیت را جشن بگیرد. حتما تاکنون متوجه این موضوع شده‌اید که نقاط ورود و خروج به یک معامله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر معامله‌گر در نقطه‌ای نامناسب وارد معامله شود، تمام استراتژی‌های او بهم خورده و معامله نیز با احتمال بالایی به شکست مبدل می‌شود.

تریگر می‌تواند نوید این موضوع را به تحلیل‌گر دهد که روند قیمتی مطابق با درخواست تحلیل‌گر و بررسی‌های او پیش می‌رود. در واقع اگر در یک کانال صعودی، قیمت به سقف کانال برخورد کند، تریگر یک تحلیل‌گر برای ورود به معامله، این است که روند نزولی شده و این روند نزولی به وسیله یک کندل قدرتمند مانند شوتینگ استار، تایید شود. تریگر‌ها می‌توانند در شرایط مختلف به حالت‌های گوناگونی خود را نشان دهند. تریگر صعودی، تریگر نزولی، تریگر داینامیک، تریگر استاتیک، تریگر کندلی و… از جمله مواردی هستند که یک تحلیل‌گر با آن‌ها رو به رو می‌شود.

تریگر استاتیک یا داینامیک چگونه در چارت نمایان می‌شود؟

عنوان این مطلب، این است که بدانیم تریگر استاتیک یا داینامیک چگونه در چارت‌ها نمایان می‌شوند و یک تحلیل‌گر چگونه می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. تریگر استاتیک، به معنای نوعی موقعیت معامله است که در آن تحلیل‌گر با بررسی‌های فراوان، متوجه شده است که روند قیمتی در یک کانال ثابت در جریان است. به عنوان مثال، قیمت یک دارایی در یک کانال افقی در محدوده X و Y در جریان است. در چنین کانال‌های استاتیک، اصلی‌ترین استراتژی یک تحلیل‌گر این است که وارد یک موقعیت فروش در سقف کانال و وارد یک موقعیت خرید در کف کانال شود. البته که باید در چنین تریگرهایی، ابتدا بررسی شود که آیا پتانسیل‌های لازم برای شروع روند مورد نظر وجود دارد یا خیر. این موضوع به وسیله پرایس اکشن، کندل‌ها، اندیکاتور‌ها، حجم و معاملات و… ممکن است مشخص شود. بنابراین باید تاییدیه را دریافت و سپس اقدام به اخذ موقعیت معاملاتی نماییم.

در طرف دیگر، تریگر داینامیک را داریم که برخلاف تریگر استاتیک، دارای موقعیت‌های معاملاتی شناور بوده و نمی‌توان بر روی یک قیمت ثابت، تمرکز کرد. به عنوان مثال اگر در تریگر استاتیک، تحلیلگر به دنبال شناسایی روند بین قیمت های X و Y است، در تریگر داینامیک حداقل کار او این است که روند را بین محدوده های X+Z و Y+Z شناسایی کند. بنابراین با اعداد ثابتی رو به رو نیستیم و ممکن است دارایی در قیمت X یا X+1 یا X-1 تغییر روند دهد و به صورت معکوس حرکت کند. پویا بودن چنین روندهایی، باعث می‌شود تحلیل‌گر برای شناسایی آن‌ها، از ابزارهای مختلف و گوناگونی استفاده کند. قطعا شناسایی تریگرهای داینامیک، سخت تر از تریگرهای استاتیک می‌باشد. بنابراین لازم است نهایت دقت و توجه به کار گرفته شود تا بتوان به خوبی چنین موقعیت‌هایی را شناسایی کرد.

شناسایی تریگر

همانطور که عنوان شد، این تریگرها به وسیله الگوها، استراتژی‌های مختلف و ابزارهای گوناگون مانند اندیکاتور و واگرایی، شناسایی می‌شوند. به عنوان مثال در الگو پرچم، شاهد حرکت قیمت هستیم و تریگر گرفته شده در این حالت، از نوع داینامیک است. همچنین حرکت قیمت بین دو محدوده مقاومتی و حمایتی، یک تریگر استاتیک را برای تحلیل‌گر به ارمغان می‌آورد. نوع کشف تریگر و شناسایی الگو، به تایم فریم و زمان معاملاتی نیز بستگی دارد. ممکن است یک تریگر در تایم فریم 30 دقیقه، نوعی تریگر داینامیک باشد اما اگر تایم فریم را افزایش دهیم و در بازه 4 ساعته آن را مشاهده نماییم، با یک تریگر استاتیک رو به رو شویم. بنابراین مهم است که تایم فریم ایده‌آل خود را انتخاب کنیم و با آن اقدام به دریافت موقعیت‌های معاملاتی نماییم. البته این موضوع بسیار مهم است که با مولتی‌تایم فریم معامله نمایید. مولتی‌تایم فریم به این موضوع اشاره دارد که یک چارت قیمتی در چندین تایم فریم بررسی شود تا تاییدیه‌های لازم اخذ و موقعیت معاملاتی به صورت قطعی تایید شود.

بررسی تریگر کندلی

تریگر کندلی، همانطور از اسمش پیداست، مربوط به حالتی است که در آن تحلیل‌گر با بررسی نمودار و کندل‌های قیمتی، متوجه می‌شود که باید چه موقعیتی را اخذ کند. در چنین حالتی، اشراف کامل به کندل‌ها و شرایط حضور آن‌ها در موقعیت‌های مهم بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال همان‌طور که در بالاتر نیز عنوان شد، اگر در سقف یک کانال صعودی، شاهد حضور کندل شوتینگ استار باشیم، بدین معنا است که روند صعودی به آخر خط رسیده و باید منتظر روند نزولی باشیم. البته که چنین حالتی تنها با مشاهده یک کندل حاصل نمی‌شود و تحلیل‌گر برای دقت بیشتر، باید موارد دیگری را نیز بررسی کند. به عنوان مثال مشاهده اندیکاتورها در چنین حالتی می‌تواند موثر واقع شود.

کندل‌های زیادی وجود دارد که با بررسی آن‌ها، می‌توانیم موقعیت‌های معاملاتی را اخذ کنیم. به عنوان مثال کندل چکش، چکش معکوس، مرد به دار آویخته، شوتینگ استار، اینگالفینگ، پیرسینگ، توییزر و… از جمله مواردی هستند که در تریگر کندلی، بسیار مهم هستند و یک تحلیل‌گر در چنین سبکی از تریگر، باید به آن‌ها اشراف کامل داشته باشد تا بتواند به طور صحیح و مناسب، یک موقعیت معامله‌گری را باز کند. در تریگرهای کندلی، شاهد حضور هر دو نوع تریگر می‌باشیم. در واقع ممکن است تریگر اتخاذی ما یک تریگر استاتیک یا داینامیک باشد. بنابراین در چنین حالتی، می‌توانیم از هر دو نوع تریگر استفاده کنیم.

تریگر شکست روند

یکی از اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین تریگرهایی که یک تحلیلگر به دنبال آن است، تریگر شکست روند می‌باشد. روند‌ها در یک محدوده‌ای حرکت می‌کنند و پس از رسیدن به انتهای خط، با بروز نشانه‌هایی، اعلام می‌کنند که قصد معکوس شدن را دارند. در چنین حالتی، تحلیل‌گران به دقت نمودارها را بررسی می‌کنند تا بتوانند شکست روند را مشاهده و وارد یک تریگر معاملاتی شوند. معمولا شناسایی روند و شکست آن در تایم فریم کوتاه مدت انجام می‌شود. حتی اگر یک تحلیل‌گر در بازه زمانی بلند مدت ترید کند، باز هم در تایم فریم کوتاه اقدام به بررسی روند و شرایط شکست و حرکت آن می‌کند. در چنین حالتی نیز امکان مشاهده تریگر استاتیک یا داینامیک وجود دارد. در واقع تحلیل‌گر می‌تواند در انتهای یک کانال ثابت و در یک تریگر استاتیک، شکست روند را مشاهده کند. همچنین او می‌توان در یک روند صعودی و در یک تریگر داینامیک، شکست روند را پیش‌بینی کند. بنابراین در این حالت نیز قادر به مشاهده هر دو نوع از تریگرهای موجود برای تحلیل‌گر هستیم.

تریگر مبتنی بر الگوها

در تحلیل تکنیکال، تکنیکالیست‌ها الگوهای متفاوت و گوناگونی دارند. در واقع این دسته از تحلیل‌گران برای شناسایی روند و دریافت موقعیت‌های معامله‌گری، الگوهایی را شناسایی و از آن‌ها در تحلیل خود بهره می‌برند. این الگو‌ها نیز در شناسایی تریگرهای استاتیک و داینامیک کاربرد دارند. به عنوان مثال یکی از معروف‌ترین و در عین حال شناخته‌شده‌ترین الگوهایی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، الگوی سر و شانه است. در این الگو، شاهد دو شانه تقریبا تراز و یک سر که دارای ارتفاعی بیشتر از شانه‌ها می‌باشد، هستیم. الگو سر و شانه می‌تواند به حالت صعودی و نزولی خود را در چارت نشان دهد. دیگر الگوی معروفی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، الگوی مثلث است. در این الگو، اغلب تحلیل‌گران به دنبال بررسی آن هستند تا پس از خروج از الگو و بررسی شرایط، یک موقعیت معاملاتی ایده‌آل اخذ شود. الگو مثلثی می‌تواند در شرایط مختلفی مشاهده شود. گاهی این الگو نمایانگر روند صعودی و گاهی این الگو نمایانگر روند نزولی است. همچنین در این دسته از تریگر، شاهد هر دو حالت از تریگرهای استاتیک و داینامیک خواهیم بود.

گروه مالی اینوستپ در راستای همیاری شما در جهت آموزش الگوها و سایر موارد تحلیلی، دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای را ارائه کرده است تا شما مهارت کافی در این زمینه کسب کنید.

استفاده از تریگر استاتیک یا داینامیک، چه مزایایی را به همراه دارد؟

برای اینکه بیشتر با مفهوم تریگر آشنا شویم، می‌خواهیم بررسی کنیم که استفاده از این ابزار، چه مزایایی را به همراه دارد و چگونه می‌تواند یک تحلیل‌گر را به موفقیت برساند؟ استفاده از تریگر، باعث می‌شود تحلیل‌گر به خوبی روند کلی را شناسایی و در جهت کسب موفقیت و درآمدزایی، گام بردارد. از این رو استفاده از آن، می‌تواند 3 مزیت بالقوه و مهم را به تحلیل‌گر ارائه دهد:

1- نخستین مزیتی که در استفاده از تریگر وجود دارد، این است که ریسک انجام معامله تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. در واقع در چنین حالتی، موقعیت‌های ورود و خروج به خوبی بررسی می‌شود و در بهترین نقطه، معامله انجام می‌شود. از این رو می‌توان عنوان کرد که ریسک معامله به حداقل مقدار خود می‌رسد و بازدهی در چنین شرایطی، مناسب است.

2- دومین مزیت، در جهت عکس ریسک است. در واقع هنگامی که معاملات به خوبی بررسی شوند و ریسک به حداقل برسد، بازدهی حداکثر می‌شود. از این رو استفاده از تریگر می‌تواند باعث افزایش سود و درآمدزایی شود.

3- سومین ویژگی کسب شده از تریگر، این است که می‌تواند روند کلی حرکت دارایی را بررسی کرد. در واقع به دلیل نگاه ریزبینانه تحلیل‌گر برای کسب تریگر مناسب، باعث می‌شود روند کلی مشاهده و تصمیم بهتری برای ورود به معامله یا خروج از آن اتخاذ شود.

تریگر به صورت استاتیک بهتر است یا داینامیک؟

انتخاب این موضوع که تریگر به صورت استاتیک بهتر است یا داینامیک، کاملا شخصی بوده و ممکن است پاسخی برای آن یافت نشود؛ زیرا در یک معامله، تحلیل‌گر بررسی می‌کند که چه شرایطی برای ورود به معامله نیاز است و آیا معامله با انجام استراتژی‌های بررسی شده، به موفقیت می‌رسد یا خیر. بیشتر تحلیل‌گران به دنبال این موضوع هستند که معاملات خود را با موفقیت به اتمام برسانند. بنابراین انتخاب این موضوع که تریگر در حالت استاتیک بهتر است یا داینامیک، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین توصیه می‌شود هر دو نوع از این تریگرها را بررسی و آموزش ببینید؛ زیرا در هر معامله‌ای، ممکن است یکی از این دو حالت رخ دهد و با عدم آشنایی به یکی از این موارد، یک موقعیت معاملاتی مناسب از دست می‌رود.

کلام آخر

همانطور که مطالعه کردید در این مطلب درباره تریگر استاتیک یا داینامیک صحبت کردیم و به خوبی توضیح دادیم که این نوع از تریگر‌ها چه فوایدی دارند و چگونه می‌تواند در معاملات خود از آن‌ها استفاده کرد. همچنین این موضوع نیز مطرح شده که آموزش هر دو نوع تریگرها مفید بوده و یک تحلیل‌گر باید هر دو نوع آن‌ها را بلد باشد تا بتواند در بازارهای مالی به بازدهی مناسب برسد. در آخر، امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و مطالب موجود در این محتوا، برای شما ارزشمند و مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید