تریگر مینوری چیست؟

اگر تاکنون در بازار‌های مالی فعالیت داشته‌اید، به احتمال زیاد با واژه تریگر آشنا هستید. این واژه در علم تحلیل‌گری بسیار مهم است و تریدر‌ها معمولاً در طول معاملات خود، با این مفهوم سر و کار دارند. تریگر موقعیت‌هایی از معامله‌گری است که توسط تریدر انتخاب شده و احتمال کسب موفقیت در آن زیاد است. در این مطلب می‌خواهیم به صورت کامل این مفهوم را توضیح داده و یکی از زیرشاخه‌های آن یعنی تریگر مینوری را بیشتر مورد بحث و گفتگو قرار دهیم. 

اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در زمینه تحلیل‌گری و تریگر و انواع آن هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان این محتوا همراه ما باشید تا به این اطلاعات جذاب و کاربردی دست پیدا کنید. فراموش نکنید که علم تحلیل تکنیکال هرچه جامع‌تر و کامل‌تر شود، بیشتر کارایی خود را نشان می‌دهد. بنابراین اگر قصد ورود به بازار معاملات مبتنی بر تحلیل تکنیکال را دارید، این محتوا برای شما ضروری خواهد بود. علاوه بر این، اگر علاقه دارید مطالب آموزنده دیگری در زمینه بازارهای مالی کسب کنید، توصیه می‌کنیم دیگر مطالبی که در اینوستپ در این زمینه وجود دارند را نیز بررسی نمایید.

بررسی مفهوم تریگر

در بازار‌های مالی، رویداد‌ها یا فرآیند و مکانیزم‌هایی تشکیل می‌شود که روایتگر یک موقعیت معامله‌گری هستند. در واقع مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد که تشکیل یک مجموعه کامل را می‌دهد و این مجموعه کامل سرانجام در یک موقعیت معامله‌گری به کار می‌رود که به آن تریگر گفته می‌شود. این مفهوم در تمام بازار‌های مالی اعم از بورس ایران، فارکس و ارز دیجیتال کاربرد دارد و به یک بازار خاص مربوط نیست. به شکل‌های مختلفی می‌توانیم از تریگر در معاملات خود استفاده کنیم. در واقع موقعیت‌های معامله‌گری فراوانی در بازار‌های مالی وجود دارد که می‌توان با بررسی آن‌ها در یک شرایط ایده‌آل، وارد معامله شد و از بازار سود کسب کرد.

یک نکته‌ی بسیار مهم در رابطه با تریگر وجود دارد و آن، این است که معامله‌گر باید به صورت کامل روی علم تحلیل تکنیکال و سواد مالی آگاهی داشته باشد. به عبارتی بدون داشتن سواد مالی، استفاده از تریگر کاملاً اشتباه است و چیزی جز ضرر عاید تریدر نمی‌شود. زیرا تریگر یک مفهوم بسیار پیچیده در بازار‌های مالی است و پرایس اکشن نیز در این زمینه نقش مهم و حیاتی ایفا می‌کند. در این زمینه، ابزار‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، مفهوم تریگر خود را در بازار‌های مالی نشان می‌دهد. در ادامه با این ابزار‌ها آشنا خواهیم شد. 

برای آشنایی بیشتر با مفهم تریگر، مطالعه مقاله تریگر در معاملات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ابزار‌های قابل استفاده در تریگر

به طور کلی، ابزار‌های فراوانی وجود دارند که باعث می‌شوند تریگر خود را نمایش دهد، اما 4 ابزار اصلی که استفاده‌ی زیادی از آن‌ها می‌شود در این بخش ارائه خواهد شد. 

تریگر با الگوی شمعی

نخستین ابزار تریگر، الگو‌های شمعی است. این الگو‌های شمعی یا کندل استیک پترن از زمان‌های بسیار گذشته در کشور ژاپن ایجاد شده‌اند. این کندل‌ها هم اکنون بیشترین استفاده را از جانب تریدر‌ها دارند و در اغلب نمودار‌ها و چارت‌های مالی، شاهد حضور این دسته از کندل‌ها هستیم. هنگام که کندل قوی، تریگر ما را شکست وارد معامله می‌شویم.

تریگر با پولبک

دومین ابزار تریگر، پولبک است. پولبک‌ها که یک تعریف خلاصه و مختصر از تریگر مینور نیز هستند، به معنای صعود یا نزولی خفیف و کوچک در یک دارایی می‌باشند. پولبک‌ها برای تریدر‌ها بسیار مهم هستند و از این پوزیشن معاملاتی در معاملات به شکل مکرر استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، فرض کنید نمودار قیمتی، در نقطه X دارای مقاومت است. اگر دارایی بتواند قیمت X را با قدرت بشکند، به قیمت‌های بیشتر رسیده و در این قیمت‌ها، خریداران مایل به فروش دارایی خود با سود هستند و می‌خواهند از بازار خارج شوند. در چنین حالتی میزان عرضه بر میزان تقاضا چیره شده و این موضوع باعث می‌شود روند حرکتی دارایی به صورت موقت و خفیف، نزولی شود. این نزول کوتاه مدت که معمولاً تا منطقه مقاومتی که حال به منطقه حمایتی تبدیل شده است ( X ) در جریان است و پس از آن دوباره میزان تقاضا بر میزان عرضه چیره شده و روند صعودی در بازار حکم فرما می‌شود. به چنین حرکتی که یک بازگشت قیمتی به منطقه شکسته شده می‌باشد، پول بک گفته می‌شود. البته حالت عکس این موضوع نیز قابل تحقق است. 

تریگر و اندیکاتور

پس از پولبک، سومین ابزاری که می‌توان از آن برای دریافت تریگر مینوری استفاده کرد، اندیکاتور است. اندیکاتور‌ها که حاصل فرمول‌های ریاضی هستند، با ترکیب چندین پارامتر مهم، خروجی‌های مفیدی را در اختیار تریدر‌ها می‌گذارند تا آن‌ها به وسیله این خروجی‌ها، اقدام به انجام معامله کنند. در حال حاضر اندیکاتور‌های فراوانی در بازار‌های مالی وجود دارند که تمام آن‌ها ممکن است مفید و کارا نباشند. از این رو برخی از اندیکاتور‌ها که کاربرد فراوانی دارند و توسط بسیاری از تریدر‌ها در معاملات استفاده می‌شوند، به شرح زیر می‌باشند: 

  • میانگین متحرک ( MA )
  • همگرایی / واگرایی میانگین متحرک ( MACD )
  • قدرت نسبی ( RSI )
  • فیبوناچی ( Fibonacci )
  • میانگین حرکت جهت دار ( ADX )

تریگر و الگوهای قیمتی

سرانجام آخرین ابزاری که می‌توان از آن برای کسب یک تریگر مناسب بهره برد، الگو‌های قیمتی می‌باشند. الگو‌های قیمتی، اشکالی هستند که به صورت قیمتی در بازار و یک دارایی مالی هویدا می‌شوند و تریدر با مشاهده آن‌ها، می‌تواند ادامه روند را حدس بزند. به عنوان مثال الگو‌های هارمونیک، یکی از این اشکال است که به صورت‌های مختلف در بازار تشکیل شده و تریدر با مشاهده آن‌ها، می‌تواند روند را پیش‌بینی کرده و با تریگر مناسبی وارد معامله شود. مهم‌ترین الگو‌هایی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، به شرح زیر است: 

  • کف و سقف دوقلو
  • الگوی اندینگ
  • سر و شانه
  • هارمونیک
  • الگو‌های مثلثی
  • الگوی پرچم

گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی، برای آشنایی بیشتر شما با انواع تریگر بر روی نمودار، تعداد بسیاری اسلاید تحلیلی از تریگر را گردآوری کرده و در قالب پک مثال های تریگر داینامیک, استاتیک و SL در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

بررسی تریگر مینوری

حال که با تریگر به صورت کامل و جامع آشنا شده‌ایم، نوبت آن رسیده است به یک زیرشاخه‌ی آن یعنی تریگر مینوری بپردازیم. البته غیر از این، یک تریگر دیگر به نام ماژور وجود دارد که در این محتوا به آن پرداخته نمی‌شود و تنها حالت مینوری بررسی خواهد شد. تریگر مینوری، به حالتی اطلاق می‌شود که در آن تریدر از یک موقعیت معامله‌گری کوتاه و خفیف برای کسب سود استفاده می‌کند. در واقع در این نوع از تریگر‌ها، ما به دنبال موقعیت‌های طولانی مدت یا بزرگ نیستیم و تنها به موقعیت‌هایی که کوتاه و جزئی هستند، توجه خواهیم نمود. به عنوان مثال، پولبک نوعی تریگر مینوری است که با استفاده از یک موقعیت کوتاه مدت، به تریدر کمک می‌کند تا سود خود را از بازار کسب کند. 

بنابراین در این نوع از تریگر، تریدر باید موقعیت‌هایی را شکار کند که در آن انتظار روندی کوتاه مدت وجود دارد. این نوسان جزئی می‌تواند در حالت‌های مختلفی ایجاد شود. مینور می‌تواند به صورت صعودی یا نزولی خود را نشان دهد. در این بخش تریدر باید به نحو مطلوبی از تحلیل تکنیکال برخوردار باشد تا بتواند این موقعیت معامله‌گری را به شکل مناسبی تشخیص دهد. بسیاری از معامله گران حتی با حضور طولانی مدت خود در بازار‌های مالی، قادر به شناسایی این تریگر‌ها نمی‌باشند و این موضوع خود گواه پیچیدگی این استراتژی است.

البته که با شناسایی مناسب این الگو‌ها برای ورود، می‌توانید سود مناسبی از بازار کسب کنید. برای اینکه بتوانید توسط الگو‌های مختلف، تریگر از نوع مینوری را تشخیص دهید، باید به صورت کامل و جامع درباره تحلیل تکنیکال اطلاعات داشته باشید و تمام مباحث آن را مطالعه کرده باشید. در واقع تریگر، مجموعه‌ای از علم و دانش در بازار‌های مالی است که به صورت یکپارچه انجام شده و به یک سیگنال جهت ورود به معامله منتهی می‌شود. 

مزیت‌های استفاده از تریگر چیست؟

تریگر‌ها باعث می‌شوند تحلیل‌گران در بازار‌های مالی به موقعیت‌های مناسبی جهت ورود به بازار برسند. در واقع اصلی‌ترین هدف یک تریدر، این است که سود کسب کند. کسب سود توسط تریدر به شرایط و موقعیت‌های زیادی بستگی دارد که در رأس هرم، ورود به یک موقعیت مناسب است. در واقع اگر یک تریدر تمام شرایط را بررسی کند و تمام موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله را مورد سنجش قرار دهد اما در تریگری نامناسب وارد پوزیشن معامله‌گری شود، معامله او با ضرر و زیان همراه می‌شود. بنابراین مهم‌ترین مزیتی که تریگر به تریدر می‌دهد، این است که روند کسب سود و عایدی از بازار را به او نشان می‌دهد. 

از طرفی تریگر، به مجموعه‌ای از فرآیند‌ها، استراتژی‌ها، ابزار‌ها و… اطلاق می‌شود که تشکیل یک مجموعه واحد را داده و باعث می‌شود تریدر به یک مطلوبیتی در معامله برسد. بنابراین نمی‌توان به صورت صریح و واضح بیان کرد تریگر چه مزیتی‌هایی دارد؛ زیرا تریگر لازمه ورود به یک معامله توسط تریدر است و بدون استفاده و بهره از آن، کسب سود در بازار‌های مالی سخت خواهد شد. همان‌قدر که داشتن علم و دانش در بازار‌های مالی مناسب و مفید است و باعث می‌شود فرق بین بازار‌های مالی و قمار مشخص شود، استفاده از تریگر نیز می‌تواند چنین مفهومی را اطلاق کند که ورود در شرایطی نامناسب، باعث عدم کسب سود می‌شود. تریگر‌ها می‌توانند مناطقی امن و مطمئن را به تریدر نشان دهند تا به وسیله‌ی آن‌ها، معامله‌گر از بازار‌های مالی سود کسب کند. 

جمع‌بندی نهایی

همان‌طور که مشاهده کردید در این محتوا به بررسی تریگر پرداختیم و یکی از زیرشاخه‌های آن تحت عنوان مینوری را مورد بررسی قرار دادیم. به طور کلی اصطلاحات و مفهوم‌های زیادی در بازار‌های مالی وجود دارد که یک تریدر برای کسب بازدهی، باید با انواع آن‌ها آشنایی داشته باشد. ورود به بازار‌های مالی بدون داشتن علم، باعث عدم تحقق سود می‌شود و این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا شخصی که بدون علم و دانش وارد بازار می‌شود، به صورت مستقیم خود را به سمت ضرر و زیان می‌کشاند و این موضوع باعث می‌شود سرمایه او رفته رفته کاهش پیدا کند. تریگر‌ها، به موقعیت‌هایی از معامله‌گری اطلاق می‌شود که در آن احتمال کسب سود و پیش‌بینی روند به شکل مناسبی وجود دارد. در واقع یک تریدر می‌تواند از این مناطق برای کسب بازدهی بهره ببرد. 

تریگر مینوری، از جمله موقعیت‌های معامله‌گری است که به صورت جزئی، کوچک و نوسانی ایجاد شده و در آن تریدر می‌تواند یک موقعیت معامله‌گری در بازه زمانی کوتاه را دریافت کند. به عنوان مثال، پولبک نوعی بارز و مشخص از این نوع تریگر است که در آن معامله‌گر می‌تواند پس از ورود قیمت به منطقه مشخص شده، وارد معامله شود و پس از حرکت قیمت به سمت حد سود، از بازار با بازدهی خارج شود. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید