چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم ؟

یکی از راه‌های ورود به تجارت بین‌الملل و کسب درآمد دلاری، سرمایه‌گذاری در بازار فارکس است. فارکس بازار مبادله ارزهاست. به این معنا که شما می‌توانید با تبادل جفت ارزها، به سود دست یابید. اما سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این بازار را دارند دچار سردرگمی می‌شوند که چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ سرمایه‌گذاری در این بازار نیازمند مهارت مدیریت سرمایه، ثبت نام در کارگزاری و کسب تجربه است. بنابراین برای خرید و فروش در این بازار پرریسک، بی‌گدار به آب نزنید و قبل از شروع به معامله مهارت خود را بالا ببرید. 

در این مقاله به معرفی بازار فارکس، مزایا سرمایه‌گذاری در این بازار، راهنمای ورود به این بازار پرریسک، معرفی اصطلاحات اصلی فارکس و معرفی برترین و معتبر‌ترین بروکرها می‌پردازیم تا شما را با کلیات و ساختار این بازار آشنا کنیم. با ما همراه باشید. 

فارکس چیست؟

بازار فارکس یا Foreign Exchange Trading که به اختصار به آن Forex و یا FX می‌گویند، یک بازار مبادله ارزهای خارجی است. فارکس یک بازار جهانی است و معاملاتی که در آن انجام می‌شود، بر قیمت کالاهای دیگر نیز تاثیر می‌گذارد. به بیان ساده‌تر، تجارت فارکس شبیه صرافی است که ممکن است هنگام سفر به خارج از کشور در آن تبادلات ارزی انجام دهید. یک معامله‌گر ارزی را می‌خرد و دیگری آن را می‌فروشد و نرخ مبادله دائما بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان است. 

تمام معاملات فارکس در خارج از بورس انجام می‌شود، به این معنا که هیچ سازمانی مانند بورس روی آن نظارت نمی‌کند و تمام فعالیت‌های آن تحت نظارت بانک‌ها و سایر موسسات مالی انجام می‌شود. بازار جهانی فارکس از دوشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کند و شما می‌توانید تمام جفت ارزها را در این بازار مبادله کنید. 

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار فارکس

حجم روزانه معاملات بازار فارکس در حدود 6.6 تریلیون دلار است. این بازار قدرتمند مزایای زیادی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

  • فارکس بیشترین حجم معاملات در روز را به خود اختصاص داده است. 
  • بیشترین نقدینگی را ارائه می‌دهد.
  • خرید و فروش هر یک از ارزها را در کثری از ثانیه انجام می‌دهد.
  • امکان کسب درآمد دلاری را فراهم می‌کند.
  • این بازار دوطرفه است و در صورت نزولی و صعودی بودن می‌توان از آن به سود رسید.
  • این بازار به صورت 24 ساعته فعال است و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان در آن به معامله پرداخت.
  • در این بازار امکان استفاده از نمودار و اندیکاتور برای مدیریت سرمایه وجود دارد.
  • هزینه انجام معاملات فارکس نسبت به دیگر بازارها کم‌تر است. 
  • اتفاقات اقتصادی و سیاسی جهان تاثیر قابل توجهی بر نوسانات قیمت این بازار دارد.
  • همه ارزهای جهان را شامل می‌شود.

تبادل جفت ارزها در فارکس

برای دانستن اینکه چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ ابتدا باید اطلاعاتی در مورد جفت ارزها داشته باشیم. در بازار فارکس به دو ارزی که در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و با یکدیگر مبادله می‌شوند، جفت ارز گفته می‌شود. جفت ارز یا Currency Pairs  از دو بخش ارز پایه و ارز دوم یا متقابل تشکیل شده است. ارز پایه در سمت چپ نوشته می‌شود و نسبت‌های قیمتی بر مبنای آن تعیین می‌شود. ارز دوم یا متقابل در سمت راست نوشته می‌شود. در زمان خرید یک جفت ارز، ارز پایه خریداری و ارز متقابل فروخته می‌شود. در مقابل در زمان فروش، ارز پایه فروخته و ارز متقابل خریداری می‌شود. 

اگر نرخ مبادله EUR/USD برابر با 1.2 باشد، به این معنی است که یک یورو 1.20 دلار ارزش دارد. زمانی که نرخ مبادله افزایش میابد، آن زمان ارزش ارز پایه نسبت به ارز دوم افزایش یافته است و برعکس، اگر نرخ مبادله کاهش یابد، ارزش پایه نسبت به ارز متقابل کاهش یافته است. برای مثال یک معامله‌گر فارکس ممکن است دلار آمریکا را بخرد و یورو را بفروشد. اگر شخص معتقد باشد که ارزش دلار تقویت می‌شود، بنابراین می‌تواند در آینده یورو بیشتری بخرد و ارزش دارایی خود را بالا ببرد.

راهنمای ورود به معاملات فارکس

حال سوال پیش می‌آید که چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ پس از آشنایی با بازار فارکس و انواع جفت ارزها، شما می‌توانید اولین قدم خود را برای خرید و فروش ارز بردارید. برای این کار، مراحل زیر را انجام دهید.

  • یک بروکر مناسب انتخاب کنید.

بروکر درواقع کارگزار معاملات شما در بازار فارکس است. برای شروع شما باید یک بروکر مناسب که در ایران فعالیت دارد را برای معاملات خود انتخاب کنید. در ادامه این مقاله برترین بروکرها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • یک حساب دمو باز کنید.

با توجه به ریسک بالای معاملات در بازار فارکس بهتر است ابتدا یک حساب دمو یا آزمایشی باز کنید تا بتوانید مهارت و تجربه خود را در این زمینه بالا ببرید. این حساب پول مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد تا به معامله بپردازید و با بستر این بازار آشنایی پیدا کنید.

  • آموزش ببینید.

قدم اول در کسب موفقیت در بازار فارکس، آموزش است. شما با یادگیری استراتژی‌های معاملاتی و مهارت‌های مدیریت سرمایه می‌توانید ریسک معاملات خود را به حداقل برسانید و به سود مناسبی دست یابید. بنابراین آموزش را در اولویت کار خود قرار دهید.

  • مدیریت سرمایه

یکی از دلایلی که افراد بعد از تلاش‌های بسیار نمی‌توانند به موفقیت دست یابند، عدم مدیریت سرمایه است. مدیریت سرمایه یکی از لازمه‌های معاملات در این بازار است که با کمک آن می‌توان ریسک معاملات را به حداقل رساند.

تعریف اصطلاحات اصلی فارکس

قبل از اینکه بدانم چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ باید با اصطلاحات رایج و اصلی آن آشنایی داشته باشم. بنابراین در این مقاله با مفهوم هر یک از این اصطلاحات آشنا می‌شویم.

اسپرد Spread

اسپرد به معنای کارمزد خرید و فروش ارز است. این مبلغ از تفاوت میان قیمت خرید و فروش پرداخت می‌شود. هر چه میزان اسپرد یک جفت ارز کم‌تر باشد، به نفع معامله‌گر خواهد بود.

بروکر Broker

بروکر در حقیقت همان کارگزاری است که واسطه ورود به بازار فارکس است. بروکرهای زیادی در سطح جهان در این زمینه فعالیت می‌کنند که کاربر پس از ثبت نام در آنها به معامله می‌پردازد.

پیپ Pip

پیپ به معنای کوچکترین واحد حرکتی جفت ارزهاست که به عدد چهارم اعشار هر جفت ارز اشاره می‌کند. برای مثال اگر جفت ارز AUD/USD برابر با 0.8055 باشد و یک پیپ افزایش نرخ داشتخ باشیم،رقم به 0.8056 می‌رسد. آموزش نحوه محاسبه پیپ در فارکس را در مقاله‌ای دیگر شرح داده‌ایم.

لات lot

لات به حجم معاملات در یک بازار گفته می‌شود. هر یک لات در بازار فارکس به اندازه 100 هزار واحد ارز پایه است. لات ضرایب مختلفی دارد. برای مثال 0.1 لات اندازه کوچکتری از حجم را به نمایش می‌گذارد.

سوآپ Swap

سواپ به معنای نرخ بهره معاملات است. این مقدار در بروکرهای مختلف متغیر است. برای مثال، اگر معاملات شما در فارکس موکول به روز بعد شود، نرخ بهره شبانه از شما دریافت می‌شود. 

اهرم Leverage

اهرم در بازار فارکس چیزی شبیه به وام بانکی است که به منظور جلوگیری از رکود در بازار به معامله‌گر اعطا می‌شود. در این شرایط شما می‌توانید سرمایه خود را 10 یا 100 برابر کنید و سود بیشتری از معاملات خود ببرید.

مارجین Margin

مارجین حداقل وجهی است که برای ورود به معامله به آن نیاز دارید. زمانی که یک معامله را باز می‌کنید، مقداری از موجودی شما بسته به حجم معامله بلوکه می‌شود و بعد از پایان معامله آزاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله مارجین تریدینگ چیست؟ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

حد ضرر Stop Loss

حد ضرر مقداری است که شما تعیین می‌کنید تا اگر قیمت به آن حد برسد، معامله به صورت خودکار بسته شود. این استراتژی باعث کاهش ضرر و ریسک در معاملات می‌شود. 

حد سود Take Profit

حد سود برای این در نظر گرفته می‌شود که معامله در سود بسته شود. بنابراین حد سود را باید مقداری بالاتر از قیمت خرید قرار دهیم تا معامله در آن نرخ بسته شود و شما به سود مورد نظر دست یابید.

متاتریدر MetaTrader

متاتریدر بهترین و رایج‌ترین نرم افزار معاملاتی فارکس است که بیشتر بروکرها آن را به کاربران ارائه می‌دهند. این نرم افزار تمام فعالیت‌های معاملاتی و تحلیلی را برای تریدر فراهم می‌کند و در دو نسخه 4 و 5 ارائه شده است.

انواع بروکرها

همانطور که گفته شد، بروکر همان کارگزاری معاملات در بازار فارکس است که نقش یک واسطه را در این میان بازی می‌کند. درواقع شما برای تجارت در این بازار باید ابتدا در بروکر ثبت نام کنید. بروکرهای فارکس به دو نوع اصلی میز معاملات و بدون میز معاملات تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی هریک می‌پردازیم.

بروکر میز معاملات DD

بروکر میز معاملات که به نام مارکت میکر نیز شناخته می‌شود از طریق کارمزد معاملات  یا داد و ستد کسب درآمد می‌کند. این بروکرها قیمت خرید و فروش جفت ارزها را اعلام می‌کنند که نزدیک به نرخ‌های بین بانکی است. در این بروکرها، اگر هیچ سفارشی در مقابل سفارش شما وجود نداشته باشد، کارگزار در جناح روبرویی شما قرار می‌گیرد تا سفارش شما در کسری از ثانیه خرید یا فروش شود. این کارگزاری‌ها سیاست‌های مختلفی را برای مدیریت ریسک ارائه می‌دهند که شما براساس استراتژی‌های خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

بروکر بدون میز معاملات NDD5

بروکر بدون میز معاملات همانطور که از نام آن پیداست، سفارشات را از طریق میز معاملات ارسال نمی‌کند. به این معنا که این کارگزاری‌ها در طرف دیگر معامله قرار نمی‌گیرند و دو طرف معامله را به یکدیگر متصل می‌کنند. درآمد این بروکرها تنها از طریق دریافت حق کمیسیون بسیار پایین حاصل می‌شود. این نوع کارگزاری خود به دو نوع STP و ECN+STP تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

بروکر STP

بروکرهایی که مجهز به سیستم STP هستند، می‌توانند سفارشات کاربران خود را مستقیما به تامین کننده‌های نقدینگی که به بازار بین بانکی دسترسی دارند، منتقل کنند. این کارگزاران به تامین کننده‌های نقدینگی زیادی متصل هستند که هرکدام قیمت عرضه و تقاضای مخصوص به خود را دارد.

بروکر ECN+STP

بروکرهای ECN به سفارش مشتری‌های خود اجازه می‌دهند تا با سفارش‌های دیگر در سیستم ECN مرتبط شوند. این کارگزاری‌ها با بررسی سفارش خرید و فروش دیگر شرکت کننده‌ها، عمق بازار را به تریدرها نشان می‌دهند. هزینه این نوع بروکرها معمولا از طریق کمیسیون اندک جبران می‌شود. 

حال که با انواع بروکرها آشنا شدیم، با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ برسید. 

چه نوع بروکری را انتخاب کنم؟

برخی سوال می‌پرسند که چه نوع بروکری را انتخاب کنم و یا چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ این موضوع کاملا به شما بستگی دارد. بعضی از معامله‌گران دوست دارند که کارمزدهای معامله کوچکتر داشته باشند، اما برای داد و ستدهای خود کمیسیون بپردازند و برعکس، برخی ترجیح می‌دهند که کارمزد بالاتری را تقبل کنند ولی هیچ کمیسیونی پرداخت نکنند.

اگر به دنبال کارمزد ثابت در معاملات خود هستید، می‌توانید بروکر میز معامله را برای خرید و فروش جفت ارز انتخاب کنید. در مقابل، کارگزاری بدون میز معامله STP کارمزد متغیر دریافت می‌کند و قیمت‌ها در آن از طریق تامین‌کننده‌های نقدینگی تعیین می‌شوند. کارگزاری ECN نیز در کنار کارمزدهای متغیر، کمیسیون دریافت می‌کند و اطلاعات نقدینگی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.  

معرفی برترین بروکرهای فارکس

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ ابتدا در یک بروکر معتبر ثبت نام کنید. چراکه تجارت در فارکس بدون استفاده از خدمات یک کارگزاری امکان‌پذیر  نیست. بروکر درواقع واسطه میان تریدر و این بازار است. در ادامه به بررسی برترین و معتبر ترین بروکرهای فارکس می‌پردازیم تا شما به عنوان معامله‌گر بتوانید بهترین بروکر را با توجه به استراتژی معاملاتی خود انتخاب کنید. 

بروکر آلپاری

بروکر آلپاری با بیش از دو دهه تجربه در زمینه انجام معاملات فارکس، یکی از معتبرترین بروکرها در میان ایرانیان شناخته شده است. شعبه مادر این بروکر داخل روسیه فعالیت می‌کند و چهار حساب معاملاتی استاندارد، ان سی ان، میکرو و ان سی ان پرو را به تریدرها ارائه می‌دهد.

مزایا:

  • بیش از 22 سال تجربه
  • عدم دریافت کمیسیون از معامله‌گران 
  • ارائه حساب ECN
  • شارژ و برداشت ریالی
  • لوریج تا 1:2000
  • دارای بیشتر از 250 دارایی قابل معامله CFD
  • پشتیبانی از پلتفرم‌های متاتریدر 4 و 5
  • رگوله شده توسط FSC

معایب:

  • اسپردهای بالا در برخی نمادها
  • داشتن مشکلات نموداری در بعضی نمادها

بروکر روبو فارکس

اگر سوال شما این است که چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ بهتر است بدانید که انتخاب یک بروکر امن و معتبر اولین قدم است. روبو فارکس یکی از بهترین بروکرهای فارکس با تنوع سبد معاملاتی بسیار بالا است. این بروکر سهام 3000 شرکت آمریکایی و 26 رمزارز را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. روبو فارکس مناسب تریدرهایی است که می‌خواهند روی سهام و ابزارهای معاملاتی غیرمعمول سرمایه‌گذاری کنند. 

مزایا:

  • روگوله شده توسط سازمان IFSC
  • اسپرد پایین
  • ارائه حساب  Cent برای افراد تازه کار
  • ارائه بیمه معاملاتی تا 20 هزار یورو
  • دارای پلتفرم RTrader و CTrader
  • امکان معامله بر روی بیش از 3000 سهام آمریکایی
  • ارائه 26 رمزارز معتبر

معایب:

  • نداشتن پشتیبانی فارسی قوی
  • نداشتن امکان برداشت و شارژ ریالی آسان

بروکر ارانته

بروکر ارانته Errante یکی از بروکرهای تازه کار، اما آینده دار بازار فارکس است. این بروکر به دلیل پشتیبانی فارسی قوی که دارد، در چند ماه اخیر حدود 30 هزار تریدر ایرانی را به خود جذب کرده است. امکان معامله بر روی سهام شرکت‌های بزرگ، رمزارزها، جفت ارزها، شاخص بورس، نفت و طلا در این بروکر امکان‌پذیر  است. 

مزایا:

  • رگوله شده توسط FSA و Cysec
  • کمترین میزان سپرد
  • پشتیبانی قوی 
  • لوریج تا 1:500
  • امکان برداشت ریالی و شارژ حساب توط Irpay.pro
  • ارائه سبد معاملاتی متنوع
  • ارائه حساب معاملاتی بدون کمیسیون

معایب:

  • 24 ساعته نبودن پشتیبانی فارسی

بروکر آمارکتس

بروکر آمارکتس یکی دیگر از بروکرهای فعال در بازار فارکس است که دارای پشتیبانی قوی فارسی است. با وجود ریسک بالای معاملات در بازار فارکس، این بروکر با بیمه سپرده‌ها، یک اطمینان خاطری را برای تریدرها فراهم آورده است. این کارگزاری طیف وسیعی از نمادهای معاملاتی را برای معامله‌گران فراهم آورده تا کاربران بتوانند به راحتی به معامله بپردازند. بروکر آمارکتس مناسب تریدرهایی است که پشتیبانی قوی و امنیت معاملات برایشان در اولویت است.

مزایا:

  • دارای 13 سال سابقه
  • ارائه بیمه برای حساب کاربران تا سقف 20 هزار یورو
  • لوریج تا 1:1000
  • برداشت ریالی و شارژ حساب آسان با IrPay.Pro
  • دارای اسپرد ثابت
  • دارای پشتیبانی 24 ساعته و قوی
  • هدیه معاملاتی تا 25 درصد مبلغ واریزی
  • افتتاح حساب آسان

معایب:

  • نداشتن حساب معاملاتی Cent
  • عدم ارائه VPS رایگان
  • نداشتن رگولاتور اروپایی

بروکر لایت فارکس

لایت فارکس یکی از اولین بروکرهایی بود که حداقل موجودی را برای افتتاح حساب به میزان 1 دلار کاهش داد. همچنین ارائه حساب بدون بهره و اسلامی ‌باعث شد تا کشورهای اسلامی‌ توجه بیشتری به آن داشته باشند. تا چند ماه پیش میزان اسپرد معاملات این بروکر بسیار بالا بود. اما به تازگی این مقدار تا 60 الی 70 درصد کاهش داشته و باعث شده تا این بروکر محبوبیت بیشتری پیدا کند. 

مزایا:

  • افتتاح حساب با حداقل 1 دلار
  • اسپرد فوق العاده در حساب ECN و کلاسیک
  • دارای پلتفرم مشابه TradingView
  • رگوله CySEC قبرس
  • بونوس افتتاح حساب
  • دارای حساب اسلامی بدون محدودیت
  • ارائه حساب Cent
  • لوریج 1:1000
  • ارائه بیش از 150 نماد معاملاتی

معایب:

  • عدم ارائه VPS رایگان
  • پشتیبانی ضعیف فارسی
  • مشکلات نموداری

بروکر یو اس جی اف ایکس

اگر سوال شما این است که چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ بهتر است بدانید که انتخاب یک بروکر امن و معتبر اولین قدم است. بروکر USGFX یکی دیگر از بروکرهای معتبر است که امکان معامله 60 نماد معاملاتی از جمله شاخص داوجونز، طلا و نفت را به کاربران می‌دهد. این بروکر با پشتیبانی بسیار قوی که دارد، امکان معامله در حساب‌های VIP، اسلامی و غیره را برای کاربران فراهم می‌کند. 

مزایا:

  • پشتیبانی قوی و 24 ساعته
  • اسپرد رقابتی طلا و جفت ارزها
  • ارائه حساب اسلامی بدون محدودیت
  • لوریج تا 1:500
  • امکان برداشت ریالی و شارژ حساب توسط IrPay.Pro
  • دارای پلتفرم متاتریدر 4 و 5
  • رگوله FCA انگلستان

معایب:

  • عدم ارائه سهام اروپا، آمریکا و کریپتوهای متنوع
  • نداشتن حساب VIP سوآپ

گروه مالی اینوستپ  برای راهنمایی شما جهت فعالیت در بازار فارکس، دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای را ارائه کرده است تا شما تمام تکنیک‌ها و مهارت‌هایی که لازم است یک معامله‌گر حرفه‌ای بداند را بیاموزید و با کسب مهارت، قدرت معامله‌گری بالایی را کسب کنید.

آیا فعالیت ایرانیان در بازار فارکس امکان‌پذیر است؟

طی چند سال گذشته، فعالیت ایرانیان در بازار فارکس کاملا غیرقانونی بود، اما در حال حاضر هیچ قانونی مبنی بر تایید و یا رد آن وجود ندارد. دلیل عدم تمایل مسئولین کشور به فعالیت در این بازار، به خاطر ترس از دست دادن سرمایه کشور است. اما اگر افراد با مهارت کافی قدم در این بازار بگذارند، می‌توانند به سود دست یابند و ارز خارجی به ایران وارد کنند. 

اما گاهی سرمایه‌گذاران ایرانی دچار سردرگمی می‌شوند، که چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ کاربران ایرانی می‌توانند به راحتی یک حساب کاربری برای خود در بروکر بسازند و به معامله بپردازند. بروکرهای امن با پشتیبانی 24 ساعته، امکان شارژ حساب را برای شما فراهم نموده‌اند و شما می‌توانید بعد از معامله سود خود را به راحتی به حساب ایران خود منتقل کنید.

جمع بندی: کسب درآمد دلاری با ورود به بازار فارکس

فارکس بازار تبادل ارزهاست که در آن به خرید و فروش جفت ارزها پرداخته می‌شود. سازوکار این بازار به گونه‌ای است که شما از افزایش ارزش یک ارز استفاده می‌کنید و به سود می‌رسید. اما حال سوال پیش می‌آید که چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟ 

افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند، می‌توانند با افزایش مهارت و تجربه خود در این بازار به سود برسند. قدم اول در سرمایه‌گذاری ، ثبت نام در یک کارگزاری یا بروکر است که با ارائه حساب دمو، تجربه و مهارت شما را در این زمینه افزایش می‌دهد. در این مقاله لیستی از بهترین و معتبرترین بروکرها آورده شده است تا شما بدون نگرانی معاملات خود را انجام دهید و به درآمد دلاری دست یابید. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید