کال مارجین (call margin) | چگونه کال مارجین نشویم؟

کال مارجین (call margin) | چگونه کال مارجین نشویم؟

فعالیت در بازارهای مالی مختلف نیاز به دانش و اطلاعات کافی دارد. اصطلاح کال مارجین یکی از اصطلاحات پر کاربرد در دنیای بازارهای مالی محسوب می‌شود که هر معامله‌گری باید با آن آشنایی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا به سوال کال مارجین چیست پاسخ دهیم و تمامی دانش و اطلاعات لازم در خصوص کال مارجین را به شما عزیزان توضیح دهیم. در ادامه با آکادمی مالی اینوستپ همراه باشید.

کال مارجین چیست؟

برای درک بهتر کال مارجین بهتر است ابتدا تا با اصطلاح مارجین آشنا شوید. هر فردی برای معامله در بازارهای مالی نیاز به سرمایه اولیه دارد. سرمایه‌ای که فرد در نزد بروکر، برای انجام معاملات خود می‌گذارد مارجین نامیده می‌شود. کال مارجین در حساب‌های مارجین اتفاق می‌افتد. حساب مارجین یا اهرم دار شامل اوراق بهاداری است که از ترکیب سرمایه‌ی فرد و بروکر خریداری می‌شود. سرمایه‌ی بروکر همان اهرم یا لوریجی می‌باشد که در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرد. برای درک بهتر مارجین توصیه می‌کنیم تا مقاله‌ی مارجین چیست را مطالعه کنید.

زمانی که فرد سرمایه کافی برای انجام معامله را نداشته باشد به اصطلاح کال مارجین یا مارجین کال گفته می‌شود. در واقع زمانی که معامله‌گر سرمایه خود را از دست بدهد و کسری بودجه برای معاملات خود داشته باشد Call Margin خواهد شد. 

در واقع، کال مارجین نشان‌ دهنده این است که معامله‌گر به دلیل افزایش خطرات مالی در معاملاتش، به صورت فوری نیاز به تأمین مبلغ اضافی دارد تا از وضعیت مالی خود حفاظت کند و معاملات خود را ادامه دهد.

کال مارجین، معمولا در معاملات بازار سهام و معاملاتی که با استفاده از اوراق بهادار انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هشدار به سرمایه‌گذار امکان می‌دهد تا با افزایش سرمایه یا اقدامات دیگر، موقعیت خود را بهبود بخشد و از ورود به وضعیت بدهکاری یا عدم تأمین مبلغ مورد نیاز برای معاملات جلوگیری کند.

عدم پاسخ به یک کال مارجین ممکن است منجر به تغییر در موقعیت معاملاتی یا حتی فروش خودکار دارایی‌ها توسط بروکر برای جلوگیری از خسارات بیشتر شود.

کال مارجین در فارکس

در این قسمت از مقاله کال مارجین چیست قصد داریم تا با مفهوم کال مارجین در بازار مالی فارکس آشنا شویم.

کارگذاری‌های مختلف در فارکس معمولا محدودیت‌های مختلفی برای سطح مارجین (Margin Level) تعیین می‌کنند که به صورت درصدی بیان می‌شود. این محدودیت‌ها اکثرا بر روی 100 درصد تعیین می‌شود و زمانی که سطح مارجین معامله‌گر زیر این محدودیت قرار بگیرد کال مارجین شده است.

زمانی که معاملات شما بیش از حد ضررده شود و سطح مارجین شما ه شدت افت کند این امکان وجود دارد که بروکر تمامی معاملات شما را ببند که اصطلاحا به آن استاپ اوت (Stop out) می‌گویند.

روش‌های جلوگیری از کال مارجین شدن

 برای جلوگیری از کال شدن راه حل‌هایی وجود دارد که در این قسمت از مقاله کال مارجین چیست به بررسی آن راه حل‌ها خواهیم پرداخت.

  • مدیریت ریسک و سرمایه: یکی از بهترینروش‌ها برای جلوگیری از کال شدن رعایت صحیح مدریت ریسک و سرمایه در تمامی معاملات خودتان می‌باشد. برای مثال می‌تواند میزان ریسک خودتان در هر معامله را به 1 درصد کل سرمایه محدود کنید و زمانی که در معامله‌ای 1 درصد ضرر کنید از آن معامله خارج شوید.
  • استفاده از حد ضرر: استفاده از استاپ در معاملات جزو ضروریات هر معامله‌ و معامله‌گری می‌باشد که می‌تواند میزان ضررها را محدود کند. استفاده درست از حد ضرر باعث می‌شود تا جلوی ضررهای خودتان را بگیرید و به سودهای خود اجازه‌ی رشد دهید. برای درک بهتر حد ضرر توصیه می‌کنیم تا مقاله‌ی حد سود و ضرر چیست را مطالعه کنید.
  • داشتن سیستم معاملاتی: با داشتن سیستم معاملاتی مشخص، شما نقاط ورود و خروج مشخصی در هر معامله‌ای خواهید داشت که این کار در داشتن مدیریت ریسک و سرمایه بهتر به شما کمک خواهد کرد.
  • استفاده از اهرم‌های پایین: استفاده از لوریج کم در معاملات باعث می‌شود تا شما به راحتی در معاملات خود کال نشوید. هنگامی که از لوریج بالا استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که با کوچکترین نوسانی ضررهای سنگین و جبران ناپذیری به حساب معاملاتی خود وارد کنید. 
  • ورود پله‌ای: یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از کال شدن ورود پله‌ای به یک معامله می‌باشد. شما می‌توانید به جای اینکه با حجم بالا در یک نقطه وارد معامله شوید، حجم معاملاتی خود را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کرده و در نقاط مختلف وارد معامله شوید.

فرمول محاسبه کال مارجین

همانطور که قبلا اشاره کردیم، در بازار مالی فارکس، زمانی که معامله‌گر به میزان مشخصی از Margin Level می‌رسید، به اصطلاح کال مارجین شده است. این مقدار بر روی 100 درصد تنظیم شده است و زمانی که مارجین لول به زیر این مقدار افت کند، معامله‌گر کال خواهد شد. زمانی که معامله‌گر کال می‌شود دیگر نمی‌تواند معامله‌ی جدید باز کند و برای رفع این مشکل دو راه وجود دارد.

  1. تمامی معاملات خود را ببند تا مقدار مارجین لول افزایش پیدا بکند.
  2. سرمایه‌ای جدید به حساب معاملاتی خود واریز کند و سطح مارجین خود را افزایش دهد.

تفاوت لیکوئید شدن و کال مارجین 

در این قسمت از مقاله‌ی کال شدن یعنی چه به تفاوت لیکوئید شدن و کال شدن می‌پردازیم. همانطور که توضیح دادیم زمانی که سرمایه‌ی معامله‌گر کاهش پیدا کرده و در خطر قرار می‌گیرد و دیگر نمی‌تواند معامله‌ی جدیدی باز کند، آن شخص کال می‌شود و با افزایش مارجین لول می‌تواند مشکل خود را بر طرف کند. 

اما زمانی که ضرر معامله‌گر شدیدا افزایش پیدا کرده و تمامی معاملات بسته می‌شود و بخشی از سرمایه‌ی معامله‌گر که درگیر معاملات ضررده بود به طور کامل از بین می‌رود اصطلاحا آن معامله‌گر در معاملات خود لیکوئید شده و سرمایه‌ی خود را از دست داده است.

جمع بندی

تمامی معامله‌گران باید با اصطلاحات بازارهای مالی آشنا باشد تا بتوانند عملکرد خود را بهبود ببخشند. در این مقاله به بررسی دقیق کال مارجین و روش‌های جلوگیری از آن پرداختیم. یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از کال شدن استفاده صحیح از مدیریت ریسک و سرمایه می‌باشد که در دوره‌ی مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی این کار به بهترین روش آموزش داده می‌شود. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. حتما نظرات خودتان را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید