سبک زندگی تریدر موفق چگونه است؟

سبک زندگی تریدر موفق چگونه است؟

استرس، اضطراب، دنبال کردن اخبار و کلیک کردن روی صفحه کلید، تنها بخشی از زندگی یک تریدر است. تریدر باید علاوه بر دانش معاملاتی و تحلیل تکنیکال، همواره گوشش به فاندها و اخبارهای مهم باشد و در عین حال همواره با کنترل هیجان، با منطق برای معاملات اقدام کند. اما تریدری موفق است که با ایجاد یک سری عادات در سبک زندگی خود، معاملات خود را به سمت سوددهی سوق دهد. اما سبک زندگی تریدر موفق چگونه است؟ یک تریدر موفق با رعایت نظم و کنترل احساسات خود، بر روی یک استراتژی پای‌بند است و با اعتماد به نفس بالا بهترین نتایج را برای خود به ارمغان می‌آورد.

افرادی که دنبال موفقیت در معاملات خود هستند، بهتر است یک سری عادات را در سبک زندگی خود پایه‌ریزی کنند تا بتوانند تصمیمات درستی را در شرایط مختلف بازار اتخاذ کنند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های یک تریدر موفق و سبک زندگی آنها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

یک تریدر موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک تریدر موفق در زندگی روزمره خود تنها به دنبال یافتن استراتژی، پیاده‌سازی آن و کسب سود نیست. ‌معامله‌گران موفق همواره به دنبال تقویت ویژگی‌هایی در خود هستند تا بتوانند استراتژی‌های خود را به صورت روزانه در بازار اعمال کنند و از هر فرصتی بهره ببرند. در ادامه به بررسی روش زندگی معامله‌گران هوشمند می‌پردازیم:

  • اهمیت نظم تریدر

نظم و انضباط از ویژگی‌های اصلی یک تریدر موفق است که باعث موفقیت او در معاملات و کسب سود می‌شود. بدون نظم، ممکن است ‌معامله‌گر از خطراتی مانند حرص، طمع و ترس آسیب ببیند. نظم در ‌معامله‌گری به دلیل استفاده از شاخص‌های فنی، اصول معاملاتی و تکنیک‌های مدیریت ریسک، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ‌معامله‌گران دارای نظم از هیچ حرکت قیمتی (نزولی یا صعودی) منحرف نمی‌شوند و بر استراتژی خود پای‌بند می‌باشند. زمانی که نظم در معاملات اعمال شود، استراتژی‌های معاملاتی در طولانی مدت سودده خواهند بود.

این ‌معامله‌گران ابتدا مجموعه‌ای از قوانین را برای خود وضع می‌کنند و از آنها پیروی می‌کنند. سپس اهداف خود را مشخص می‌کنند و در داخل آن چارچوب معاملات خود را انجام می‌دهند. همچنین، این افراد در زمان‌های مشابه در روز و نگه داشتن موقعیت‌هایی با طول مشابه معامله می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت نظم و انضباط در سبک زندگی تریدر موفق حرف اول را می‌زند.

  • صبر و شکیبایی در معامله

عامل دوم موفقیت در تریدینگ، صبر و شکیبایی است. این صبر است که سرمایه شما را می‌سازد. ‌معامله‌گران موفق از صبوری سیستماتیک در معاملات خود استفاده می‌کنند. به این معنا که اگر سیستم به آنها اجازه ورود نداده، وارد معامله نمی‌شوند و اگر دلیلی برای خروج از بازار ندارند، بی‌صبرانه از معامله خارج نمی‌شوند. این ‌معامله‌گران معمولا قبل از ورود به معامله، در هنگام معامله و و زمان سوددهی صبر می‌کنند تا بازده معاملات خود را بالا ببرند.

برای مثال، یک ‌معامله‌گر با نتایج تحلیل تکنیکال، یک حد ضرر را برای خود مشخص می‌کند اما قبل از اینکه قیمت به حد ضرر برسد، با وحشت از معامله خارج می‌شود. داشتن شخصیت صبور و منضبط در این شرایط واقعا دشوار است، چراکه سرمایه‌گذاری بک نوع کشمکش روانی ‌معامله‌گر است. اما پایبندی به اصول و صبر در معاملات می‌تواند شما را به سود خوبی برساند. در واقع معامله‌گر موفق می‌داند که همواره فرصت مناسب برای خرید و فروش وجود دارد و درگیر هیجانات خرید و فروش نخواهد شد و به استراتژی معاملاتی خود پایبند خواهد ماند.

  • سازگاری با شرایط بازار

سبک زندگی تریدر موفق به گونه‌ای است که با شرایط بازار سازگار است و استراتژی خود را در هر شرایطی از بازار پیاده می‌کند. یک ‌معامله‌گر باید انعطاف‌پذیری ذهنی در استراتژی خود داشته باشد و با توجه به عملکرد قیمت در آن روز، بهترین روش را پیاده کند. هیچ گاه دو روز تریدینگ مشابه هم نیست و هر روز نوسان، روند و دامنه‌ای متفاوت دارد. 

همان‌طور که معامله‌گر باید به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشد، گاهی اوقات بر حسب تغییر شرایط، ممکن است روندهای معاملاتی در برخی نمادها دستخوش تغییر شود و معامله‌گر نیز باید به موقع برای تغییر سبک معاملاتی خود، اقدام نماید. عدم سازگاری با شرایط بازار ممکن است باعث از دست رفتن سرمایه ‌معامله‌گر شود. ‌معامله‌گران باید بتوانند خود را با شرایط مختلف بازار سازگار کنند و در صورت نیاز استراتژی‌های خود را تغییر دهند. اما این کار با تجربه و افزایش مهارت در ‌معامله‌گری به دست می‌آید.

  • سرسختی و نا امید نشدن 

یک تریدر موفق به راحتی از ضررهای خود ناامید نمی‌شود و با پشتکار برای افزایش بهره معاملات خود تلاش می‌کند. تفاوت بین یک ‌معامله‌گر موفق و ناموفق در این است که اکثر ‌معامله‌گران موفق مجموع معاملات خود را که شامل همه ضررها و سودهایشان است برآورد می‌کنند و سعی می‌کنند تا معاملات برد خود را افزایش دهند.

تریدرهای موفق با تمرکز بر عقلانیت و با مدیریت ریسک، اجازه نمی دهند ضررهای معاملات بر روی قضاوت آنها تاثیر بگذارد و بعد از ضرر و زیان، حرکت خود را ادامه می‌دهند تا به پیروزی برسند. درست است که ناامید نشدن در هنگام از دست دادن سرمایه کار مشکلی است، اما بدانید که موفقیت در یک قدمی ناامیدی است و با پشتکار می‌توان به سود رسید.

  • داشتن استقلال تریدر

احتمال دارد که ‌معامله‌گران در ابتدای راه از مشاوره افراد حرفه‌ای و یا آموزش‌های دیگر بهره ببرند، اما در نهایت این خود فرد است که باید تصمیم‌گیری کند. تنش‌های افراد دیگر نباید روی تصمیم‌گیری و تغییر استراتژی ‌معامله‌گر اثر بگذارد و باید به آن چیزی که بر اساس تحلیل‌های خود ارزیابی کرده است، پایبند باشد. 

استقلال به این معنا نیست که فرد از تجارب دیگران استفاده نکند، بلکه به معنای عدم تاثیر احساسات دیگر افراد مانند خانواده یا دوستان بر روی استراتژی است. شما با راهنمایی ‌معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانید یک استراتژی برای خود بسازید و خودتان برای ورود و خروج به معاملات تصمیم‌گیری کنید. این روحیه باعث می‌شود تا شما مسئولیت آموزش و سود و زیان خود را برعهده بگیرید و دیگران را برای ضررهای خود مقصر ندانید.

  • هدفمندی تریدر

همه ما می‌دانیم که سرمایه‌گذاری یک شبه ما را پولدار نمی‌کند و دنباله‌رو اهدافی بلند مدت هستیم. یک تریدر موفق ابتدا اهداف خود را به صورت مکتوب لیست می‌کند تا معاملات خود را به آن سمت سوق دهد. برای تعیین هدف در معاملات خود باید ابتدا نسبت ریسک به ریوارد را مشخص کنید. چراکه با افزایش بازده معاملات، ریسک نیز افزایش می‌یابد و ‌معامله‌گر با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود باید یک نسبت متناسب را برای خود مشخص کند. 

سپس اهداف خود را در چارچوب قوانینی که از قبل برای خود مشخص کردید، قرار دهید. اگر چارچوبی برای اهداف خود قرار ندهید، نمی‌توانید به موفقیت دست یابید. بنابراین تا زمانی که در ایجاد قوانین تسلط پیدا نکردید، اهداف خود را در پیروی از قوانین موجود قرار دهید.

  • پایبندی به زمان

معمولا سبک زندگی تریدر موفق به گونه‌ای است که به تجارت مانند یک شغل ثابت و وظیفه نگاه می‌کند و خود را ملزم می‌داند تا یک ساعت مشخصی در روز را به آن اختصاص دهد. این افراد فواصل زمانی خاصی را به معاملات اختصاص می‌دهند و تمام وقت خود را جلوی کامپیوتر نمی‌گذرانند تا تمرکز خود را از دست دهند. 

تریدرهای موفق با توجه با استراتژی معاملاتی خود، زمان را مدیریت می‌کنند. بنابراین، اگر به دنبال افزایش موفقیت خود در بازارهای مالی هستید، به مدیریت زمان پای‌بند باشید. مدیریت زمان در معاملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بازدهی معاملات را افزایش می‌دهد. 

life style trader

  • علاقه‌مند به یادگیری و آموزش

یادگیری انتهایی ندارد و حتی حرفه‌ای‌ ترین تریدرها نیز ساعاتی را به مطالعه و آموزش می‌پردازند. مخصوصا در بازارهای مالی که مداما در حال پیشرفت هستند و هر روزه تکنولوژی‌های جدید به آنها اضافه می‌شود. ‌معامله‌گران حرفه‌ای معمولا زمان مشخصی را برای شرکت در وبینار، مطالعه کتاب و شرکت در دوره‌های آموزشی می‌گذرانند. 

هرچه در زمینه بازارهای مالی بیشتر بدانید، موفق‌تر هستید. بنابراین یادگیری را به عنوان سبک زندگی تریدر موفق بپذیرید و زمانی از روز را به افزایش مهارت خود اختصاص دهید. چراکه مهارت شما موتور تولید سرمایه شماست. 

  • دنبال کردن اخبار و رویدادها

برای موفقیت در بازارهای مالی باید بر دو تحلیل تکنیکال و بنیادی تسلط داشته باشید. تحلیل تکنیکال به مطالعه گذشته بازار می‌پردازد تا روند حرکت قیمت را در آینده پیش‌بینی کند. اما تحلیل فاندامنتال با بررسی رویدادها و اخبار مربوط به دارایی، آن را ارزش‌گذاری می‌کند. 

تریدرهای موفق حتما ساعاتی در روز را به مطالعه آخرین اخبار و رویدادهای بازار می‌پردازند. چراکه یک خبر مهم می‌تواند باعث رشد و یا افت انفجاری یک دارایی در مدت زمان کوتاهی شود. بنابراین اگر به دنبال تغییر سبک زندگی خود به عنوان یک تریدر موفق هستید، مطالعه اخبار را از عادات روزانه خود قرار دهید.

  • کنترل احساسات

سبک زندگی تریدر موفق به گونه‌ای است که روی احساسات خود کاملا کنترل دارد و به قوانین استراتژی خود پایبند است. اما هرچقدر هم که استراتژی انتخابی شما سفت و سخت باشد، حس‌هایی مانند طمع، پشیمانی و یا ترس از دست دادن سرمایه می‌تواند شما را متقاعد کند که به استراتژِی خود پایبند نباشید. اما این احساسات نباید روی تصمیمات اثر بگذارد و باید آنها را کنترل کرد.

برای کنترل اینگونه احساسات بهتر است زمانی از ‌معامله‌گری دست بکشید تا ذهن شما برای اتخاذ تصمیمات درست آماده شود. همچنین بهتر است با بررسی میزان ریسک‌پذیری خود مقدار مشخصی از سرمایه خود را وارد معاملات کنید تا در صورت شکست‌های احتمالی، اضطراب مانع اتخاذ تصمیمات درست نشود. کنترل استرس در معاملات و کنترل طمع در ترید باعث می‌شود تصمیمات درستی برای معاملات داشته باشید.

  • دارای اعتماد به نفس بالا

باز نگاه داشتن یک معامله تا دستیابی به سود، به سطح بالایی از اطمینان و اعتماد به نفس نیاز دارد. چراکه میزان اطمینان شما به استراتژی که طراحی کرده‌اید، کمک می‌کند تا عدم قطعیت بازار را تحمل کرده و معامله را زودتر از موعد نبندید. اعتماد به نفس از نحوه تفکر و عملکرد شما ایجاد می‌شود و باعث می‌شود تا به قضاوت خود اعتماد کنید و تصمیمات به موقع و درستی داشته باشید.

اما چگونه می‌توان اعتماد به نفس خود را افزایش داد؟ در ابتدا باید مهارت خود را آنقدر بالا ببریم که مطمئن شویم تصمیمات درستی را اتخاذ می‌کنیم. در مرحله دوم باید حجم مناسبی از سرمایه خود را وارد معامله کنید تا در صورت ضررهای بزرگ، اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.

  • عشق به ‌معامله‌گری

تنها انگیزه‌ای که باعث ماندگاری و موفقیت یک تریدر در دراز مدت می‌شود، عشق به کار است. اگر تنها انگیزه شما از معاملات، کسب سود باشد، نمی‌توانید در کار خود موفق شوید. یک تریدر موفق عاشق کار خود است و از کشف استراتژی‌های بهتر لذت می‌برد. این افراد خود را غرق کار می‌کنند و برای چشیدن طعم برد، با دل و جان معامله به معامله می‌پردازند. اکثر ‌معامله‌گران موفقی که با آنها مصاحبه شده است، هیچ برنامه‌ای برای کنار گذاشتن کار خود نداشتند و با عشق این کار را ادامه می‌دهند.

سخن آخر

سبک زندگی تریدر موفق به گونه‌ای است که بتواند با کنترل احساسات و پایبندی به استراتژی، بازده معاملات خود را افزایش دهد. یک تریدر موفق در زندگی خود دارای نظم، صبر و حوصله، انعطاف پذیری بالا، سرسختی، هدفمندی، استقلال و اعتماد به نفس بالایی است و با عشق زیاد اطلاعات خود را در این بازار افزایش می‌دهد تا به سود برسد. ما در آکادمی اینوستپ با ارائه‌ی دوره هوش معامله گری، اطلاعات مفیدی در زمینه‌ی رفتارها و تصمیمات یک تریدر حرفه‌ای را به‌‌طور کامل شرح داده‌ایم؛ با شرکت در این دوره می‌توانید در شرایط مختلف، معاملات بهتری را تجربه کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید